Ik heb geen idee of het echt heel veel uitmaakt, maar sowieso het verdedigende onderdeel heeft wel veel nut. Vooral als je de lijn van verdedigen switcht van buitenspelval naar afdekken is echt veel beter. Maar ook de pressie etc is wel echt van belang. Ik zou het in deze formatie sowieso wel gebruiken, aangezien je niet wilt dat meerdere CB's als een idioot op 1 man gaan afstormen. Aanvallend heeft het denk ik ook wel nut, alleen welk slider je precies overal voor moet aanpassen is lastig te bepalen. Ik speel in ieder geval al een tijdje zo en het bevalt me goed. Het kan in ieder geval bepalen hoe vrij een speler loopt en hoe vaak een speler diep gaat.
Opzich kan ik de instructies hier ook wel neerzetten, dan hoef je de video niet te kijken. Ik weet echter niet de exacte definities uit mijn hoofd, maar ik denk wel dat je het zal begrijpen.
De LM en RM staan op breed blijven en op mee verdedigen. Dit is omdat je RF en LF al meer naar binnen staan en je CM's natuurlijk ook. Anders lopen ze elkaar maar in de weg. Ook is dit ideaal voor extra opties en voor van die heerlijke overlappende runs. Stel je hebt de bal links en je passt hem centraal, dan zie je vaak je RF meer naar binnen staan, die neemt vervolgens zijn LB mee naar binnen, waardoor de overlappende RM een goede run kan maken met veel vrijheid voor zich. Het mee verdedigen lijkt mij logisch, want je hebt maar 3 verdedigers en dit zorgt voor extra pressie. Zorg dat de RM en LM iig veel stamina hebben (circa 80+), want ze moeten continu op en neer. Ik merk dat voor deze positie een back vaak wel handig is, omdat verdedigende stats ook heel handig zijn en ze vaak goed stamina hebben (Beginnen in 5221 is dus best een goede optie). Deze spelers geef ik trouwens altijd een Motor chemistry style kaart.
*EDIT: Ideale Workrates zijn H/H, maar een H/M gebruik ik ook wel veel. M/H en M/M zou waarschijnlijk ook wel werken. De rest raad ik af.
1 CM zet je op verdedigend (bij mij Kanté). Vervolgens zet je beiden op rand 16 blijven bij voorzet (ik heb hier echter Pogba op default staan, omdat hij huge is) en op conservatief verdedigen. Dit laatste doe je zodat hele middenveld niet weg is bij balverlies. Ook je CM's moeten continu op en neer, dus zoek hier snelle spelers moet goede stamina en redelijke defending. Echte box-to-box spelers zijn hier dus handig. Enkele andere voorbeelden die hier denk ik ook wel goed zullen zijn (en wat betaalbaarder): Vidal, Sanches, Can en Alli. Ook op de CM's geef ik vrijwel altijd Motor.
*EDIT: Zorg er trouwens voor dat je niet 2 spelers hebt die een H/M workrate hebben. 1 is goed te doen, maar 2 is te offensief. Workrates die ik aanraad zijn: M/H, (max. 1) H/M, M/M en H/H. Alle anderen raad ik simpelweg af, al zou een L/M nog wel moeten kunnen. Je wilt namelijk echt dat je CM's mee verdedigen.
Alle andere instructies staan in principe op Default. Zorg er logischerwijs voor dat je CB's ook snel zijn. Voor de RCB en LCB maakt het trouwens niet veel uit als ze redelijk klein zijn. Ik heb zelf ook wel eens met een Walker of De Marcos op RCB gespeeld en dit gaat prima.
Het voordeel van deze formatie vind ik dat je centraal een hele goede bezetting hebt, maar ook op de flanken. Je hebt een RF en LF die èn heel goed centraal komen aanbieden èn af en toe naar de flanken komen om aan te bieden (stel je LM heeft de bal, dan komt de LF ook naar buiten). Vervolgens heb je de RM en LM die het spel heerlijk breed maken in de aanval en waarmee je verdedigend kan gaan knijpen. Als laatst heb je de CM's die continu aanspeelbaar zijn centraal.
Zelf heb ik 343 niet gespeeld, dus ik kan hier weinig over zeggen. Echter als ik er theoretisch naar kijk, dan zou ik zeggen dat 3421 idealer is. Een RF en LF staan veel centraler als je CM's de bal hebben, waardoor je dan voorin centraal 3 bewegende opties hebt. Het lijkt mij dan ook redelijke overkill als je een RW en LW hebt, aangezien de LM en RM het veld al breed houden.
352 heb ik alleen in het begin van fifa gespeeld, toen ik nog redelijk moest wennen aan de gameplay (en dus nog niet eens 3421 speelde en nog niet eens instructies etc. invoerde). Ik kan mij voorstellen dat dit ook wel redelijk op dezelfde manier kan werken, maar ik kan mij herinneren dat ik de formatie toen heel chaotisch vond aanvoelen. 3421 voelt voor mij in ieder geval veel gebalanceerder (al kan dat over 352 toen dus ook aan instructies etc. liggen).
Laatst bewerkt: 13 feb 2017
Saaslijer vindt dit leuk.