Que? De betreffende scene in BF3 ziet er zelfs vandaag de dag nog prachtig uit. Ooit op een PC, max details, hoogste framerate, met een surround headset deze scene gespeeld? Geniaal. Maar het kon ook mooi zijn omdat de actie sterk georchestreerd was. Nooit meer dan een paar vliegtuigen in beeld en niet al te veel objecten op de grond. Niets gebeurd spontaan in die scene. Maar wanneer je toevallig een andere kant op zou kijken (wat overigens niet kan), ziet het er waarschijnlijk lang niet zo goed meer uit.
Flight "sims" (al is het een arcade game) zien er altijd kaaltjes uit. De actie vindt immers plaats hoog in de lucht en je vliegt niet als een heli maar 50 meter boven de grond. De grond is in sommige gevallen niet veel meer dan een platte texture met eenvoudige objecten. Al is dit de laatste jaren flink verbetert, het gaat uiteindelijk vooral om andere zaken. Het gevoel in controle te zijn, heer en meester in de lucht. Het maken van allerlei kapriolen met je kist, bogies opjagen, fluitende kogels en piepende waarschuwingssignalen. Neemt niet weg dat het wolkendek, de kisten en ontploffingen (rocket trails) voor wat extra grafische "umpf" kunnen zorgen. Het panorama zorgt voor de sfeer. Helemaal vet in VR.
Laatst bewerkt: 27 jun 2017