Als je het zo bekijkt zijn beide games eigenlijk maar flut spellen die te weinig vooruitgang boeken door de jaren heen, en inderdaad vaak onnodige zaken aanpassen wat alleen maar negatief uitpakt voor de gameplay.
Uiteindelijk bepaal ik altijd aan de hand van de demo's welke titel ik koop en heb ongeveer evenveel delen van FIFA als van PES in de kast staan. Een heel enkele keer heb ik beide gekocht in hetzelfde jaar, maar dat doe ik nu niet meer omdat ik bij footy's toch alleen nog maar af en toe een 'quickmatch' speel tegen de AI. De tijden dat ik met vrienden op de bank avonden lang voetbalspellen zat te spelen lijken helaas voorbij. (via internet kan niet tippen aan de ervaring wanneer je naast elkaar op de bank zit)
Licenties zijn voor mij inderdaad niet echt belangrijk al gooi ik bij PES vaak wel een optionfile eroverheen. Kleine moeite.
De menu's van Konami zijn inderdaad verschrikkelijk, al ben ik het met die andere punten niet helemaal eens. Gifgroene gras nog nooit ervaren op mijn beeldschermen, speelsnelheid kan men zelf aanpassen en de animaties vond ik meestal wel acceptabel. De manier waarop spelers tegen elkaar botsen en als slapstick figuren vallen in FIFA is ook ronduit lachwekkend en totaal niet realistisch.
Beide games hebben dus plus en minpunten, nog steeds helaas.
Dit jaar neig ik wel al bij voorbaat meer naar PES, eindelijk een 'up-2-date' engine voor de PC versie (beweerd men) en bij die game ligt toch nog altijd meer de nadruk op pure gameplay in plaats van allerlei randzaken zoals in FIFA. FUT heb ik bijvoorbeeld een jaar gespeeld, maar zit daar nu echt niet meer op te wachten... (Master Leugeau PES ook helemaal klaar mee, super saai die shit)
Klik om te vergroten...