@Rossi46
Gezien de Golf Gti modellen allen voorwielaangedreven zijn en de R versies daar vierwielaandrieving hebben zijn de verschillen in onderdelen hier groter. Als ik technische onderdelen voor een Golf GTI nodig heb shop ik bijna net zo goed bij een Scirocco R als bij een Golf R (iets overdreven wellicht maar er zijn wat overeenkomsten). Maar ik zeg ook nergens dat ze exact gelijk zijn. Dat zou ook vreemd zijn want het prijsverschil is al gauw bij nieuwprijs zo'n 12.000 euro plus.
Het ging mij voornamelijk om de werking en in meerdere mate om het geluid. Bij de laatste update van de scirocco zijn de de twee blokken gelijkwaardiger geworden dan dat ze in de 2009 variant waren. Ik kan de uitleg niet meer vinden die ik vorig jaar vond met alle verschillen tussen de blokken. Want nogmaals tuurlijk zijn die er. Maar goed volgens de kenners die er meer vanaf wisten dan ik was het grote verschil in poweroutput voornamelijk de turbo. Zoals in mijn andere post ook al gezegd zijn de uitlaat injectoren, manifold, brandstofpomp ook anders. En ik zou ook de zuigerringen, timiing en meer op kunnen dreunen maar het ging mij om het basis 2.0 literblok met intercooler compressor en turbo dat qua werking en ouput weldegelijk vergelijkbaar zou zijn. Feit is dat je direct kan horen wanneer je met het 2.0 tsi blok van volkswagen te maken hebt in alle auto's die je nu opgesomt hebt en het verschil tussen GTI's en R varianten is minimaal.
Overigensde de Golf R en Audi S3 hebben de 4 wielaangedreven variant en zullen qua onderdelen ook weer verschillen met de voorwielaangedreven Cupra (cupra r) en Scirocco. Daarnaast draat de Scirocco MK3.5 nog op een tussenvariant frame/mechanisch wat een mengsel is van de Golf 6 en Golf 7. Zo zijn er dus overal wel verschillen te ontdekken.
Laatst bewerkt: 19 sep 2017