Officiële Racebriefing - Ronde 1 - Zolder
Algemene informatie:
voor de eerste ronde van het PCC's strijken wij met z'n allen vlak over de grens in België neer in het pittoreske Zolder. Kijkend naar buiten is de verwachting voor een regenrace geschept, maar sinds ik in directe verbinding sta met God, Jezus en zijn discipelen. Kan ik jullie garanderen dat het zowel tijdens de Practise, Kwalificatie, Race 1 en Race 2 volledig droog zal zijn. Ook heb ik mijn charmes in de strijd gegooid om het zonnetje te laten schijnen zoals dat op 4 juli 2017 het geval was. We zijn dus verzekerd van een zomerse zon en
"Nothing but blue sky's for miles!".
De Banden:
Verder staat Zolder in het teken van ruw en slecht asfalt. Houdt dus rekening met bandendegradatie en wisselende grip in de rechterbochten in Sector 1. Heb je een uurtje de tijd, probeer met je setup één of meerdere longruns. Na 3 of 4 ronden neemt vooral op de softe compound de grip een duik, met een spin in bocht 2, 3 of 4 als gevolg. Protip: Let vooral op de bandentemperatuur, boven de 100 graden neemt de grip bij de softband al snel af.
Voor ronde 1 geeft de organisatie dan ook éénmalig een bandenadvies af en deze luidt: Hard.
Deze hebben 2 tot 3 rondes nodig om op temperatuur te komen, maar blijven eenmaal op temperatuur veel langer goed. Bij de Softe compound is na 10 rondjes op snelheid het grootste gedeelte van de band reeds weg.
Timetable:
19:45 - Lobby open
20:00 - Start Practise (10min)
20:10 - Start Kwalificatie (10 min)
20:20 - Start Race 1 (30 min)
20:50 - Einde Race, 5 min pauze.
20:55 - Start race 2 (formatieronde + 45 min race)
21:40 - Einde Race 2.
Aantal ronden:
Qua racepace verwacht ik een gemiddelde van 1.40/1.41 per ronde, afhankelijk van de brandstofniveau's. Dus Race 1 zal over een 19-tal rondes gehouden worden en Race 2 over 26 ronden.
Uiteraard afhankelijk van het feit of er racers gebruik gaan maken van de pits.
Lobby settings:
Time progression: ON
Tijd race 1: 13.00 uur, staande start
Tijd race 2: 15.00 uur, rollende start, reversed grid.
Penalty's: ON (Zijn minder streng als in time-trial/practise)
Datum: 4 Juli 2017
Weer: Clear
TCS: toegestaan
ABS: toegestaan
STM:
NIET toegestaan
Racelijn:
NIET toegestaan
Bandenslijtage: Real
Damage: On
Mechanical Failures: On
Pits: Automatische Pitlimiter, zelf rijden in pitbox.
Wat verder nog ten tafel komt:
1. Vergeet niet dat je met gepaste snelheid(+- 60km/h) de pits in moet rijden, een te hoge snelheid is een instant DQ!
2. Zegt de Game dat je een positie terug moet geven aan een andere rijder, doe dit dan ook! Dit soort dingen niet opvolgen is ook een DQ of een ferme tijdstraf. Los dit onderling tijdens de race even op, als de game het fout heeft!