Blade Runner 2049
Apart. Mooi. Bizar. Vaag.
EDIT
Zeker een waardig vervolg op het 30+ jaar oude deel 1. We volgen gedurende de film de Blade Runner "K". Een replicant die gehoorzaam is (nieuw Nexus model). Zijn eerste ervaring (in de film) is tussen hem en een Replicant die vrij is gaan leven. Nadat deze replicant word geretired en : "... you have never seen a miracle" tegen "K" zegt begint de film te rollen. Heel-erg-langzaam. Alles word echter helder en in het laatste half uur valt alles erg netjes op zijn plaats. Ik moet zeggen, de film is apart. Maar de tering, wat ademt deze een atmosfeer.
Hoe meer ik ga nadenken over de film, hoe beter ik hem vind worden. Het is een film die je dus echt even moet laten bezinken.
In het laatste stuk van de film komt Harisson Ford overigens pas terug. Waar Blade Runner : The Final Cut liet blijken dat hij een replicant zou zijn laat deze film dat lekker in het midden. Een scene tussen Jared Leto en Ford is heerlijk om naar te kijken. Waarin Leto denkt dat Deckard een replicant is maar afsluit dat hij "het ook niet zeker weet".
De muziek is geweldig. De sfeer is top. De dialogen zijn helder. De film had, imo, iets korter kunnen zijn om de snelheid (die er bijna niet is) er in te houden ... maar al met al, zeker een waardig vervolg.
Het enige wat ik eigenlijk miste in de film was de Rutger Hauer replica. Dat had echt een fantastisch stukje geweest. De hele film draait namelijk om de replicas en hun "vraag" of er meer in het leven is dan een slaaf spelen.
9/10