Het Cup-racen op zondag krijgt toch een vervolg, maar niet op de traditionele manier!
Na een historisch lage opkomst tijdens de laatste races van de V8SC, is het tijd om het roer om te gooien. Een tijdje heb ik als organisator gedacht om het cupracen op zondag een tijdje 'On hold' te zetten, maar na één zondag op de bank gezeten te hebben kijkend naar één-of-ander derderangs SBS programma, ben ik vastbesloten het cupracen op zondag nog even een tijdje voort te zetten en een tweede kans te geven.
Hoewel ik als 'racer' de opzet van de laatste V8SC cup erg zag zitten, kon ik mijzelf niet aan de indruk onthouden dat ik het racen in de Megane eigenlijk leuker vond. De simpelere opzet, de gelimiteerde opties en het grotere deelnemersveld zijn dingen die het cup-racen erg in de handen speelt.
Waarom de Random Racing League?:
Zoals @Jimmy J. in het V8SC topic al eens uit de doeken deed is een Random Race Cup voor iedereen gelijk, omdat een voorbereiding niet meer morgelijk is. Het is letterlijk: Zitten en Racen! Hierdoor vallen hopelijk de verschillen onderling heel erg mee en levert het mooie momenten op op de baan.
Opzet van de Random Racing League:
Om het random te houden, wordt er in de lobby door middel van een random nummer generator een auto en baan gekozen. Welke auto aan welk nummer hangt, dat wordt ook random bepaald.
Iedereen die zich aanmeld voor deze cup moet het volgende aandragen:
- 5 auto's* waarin hij graag wil rijden (Lijst met Auto's) *DLC auto's kunnen ook, ik heb als host alle DLC's.
- 3 banen* (Lijst met banen) *Vermeld ook de layout, elke layout is een unieke baan.
Elke auto/baan mag maar 1x gekozen worden door iemand. Let dus goed op wat er al gekozen wordt.
LET OP! - Kartbanen en Rallycross banen mogen niet geselecteerd worden. Op banen zonder pits, zal er gereden worden met Schade uit!
Deze auto's en banen verzamel ik in een Excel bestand (dat ik uiteraard openbaar maak) waarna ik er een random nummer aan hang.
Doormiddel van een Random nummer generator wordt zowel de auto, als baan in de lobby gekozen. Van elke loting zal ik een printscreen maken en uploaden (met tijdstempel) waardoor er gegarandeerd niet gefraudeerd wordt met uitslagen en het echt Random is.
De definitieve lijst met auto's en banen wordt de vrijdag voor eerste race(Zondag 18 februari) gepubliceerd. Zorg dus dat jouw lijstje VOOR 16 februari hier op het forum geplaatst is. Wijzigingen aan jouw lijstje mag je dus tot dan doorvoeren.
Verdere opzet zal vast zijn volgens het volgende schema:
19:45 uur: Lobby Open
20:00 uur: Loting Auto / Baan
20:01.43 uur: Start kwalificatie (+-30 min)
20:30.43 uur: Start Race 1 (20 min)
20:50.43 uur: Einde Race 1
---- Pauze ----
20:55 uur: Start Kwalificatie (5 min)
21:00 uur: Race 2 (15 min)
21:15 uur: *CAUTION!* (5 min)
21:20 uur: Einde Caution, Start vervolg race 2. (15 - 20min)
21:40 uur: Einde Race 2.
Wat is een Caution?:
Race 2 staat in het teken van de Caution. Iets dat in Nascar redelijk vaak gebeurd als er iets gebeurd is op de baan, maar in het cupracen nog nooit is toegepast. Halverwege race 2, vind de Caution plaats. De caution bestaat uit 2 ronden waarin het veld weer bij elkaar komt en er een herstart plaats vind van de race. Dit om het veld weer op elkaar te drukken en voorsprongen te minimaliseren. Ook is dit de tijd waarin je je eventuele pitsstop kunt maken.
Hoe gaat de Caution in zijn werk?:
Halverwege race 2 laat de leider het tempo zakken het vangt het veld op, zoals we in de welbekende safetycar situaties wel vaker hebben gedaan. Vanaf het moment dat de Caution start, duurt het 2 ronden voordat de race weer wordt gestart. Tijdens deze 2 ronden is het toegestaan om te pitten (met positieverlies) of om jezelf weer op te peppen voor de resterende 20 minuten. Tijdens deze 2 ronden op lage snelheid is het tempo laag en kan er door de mensen die pitten weer achteraan aangesloten worden, maar starten dan bij de herstart wel achteraan.
Wat heb je aan een Caution?:
De Caution levert je in deze competitie punten op. Nummers 1, 2 en 3 zullen elk punten ontvangen (#1 - 3 punten, #2 - 2 punten, #3 - 3 punten) Deze punten worden bij de einduitslag opgeteld.
Puntentelling:
Race 1:
#1 - 10 punten
#2 - 09 punten
#3 - 08 punten
--- etc --
#10 - 1 punt
Race 2:
#1 - 10 punten
#2 - 09 punten
#3 - 08 punten
--- etc --
#10 - 1 punt
Caution:
#1 - 3 punten
#2 - 2 punten
#3 - 1 punt
Het maximale aantal punten is dus 23 per raceavond. Daarvoor moet je zowel Race 1, Race 2 als de caution winnen.
Lobby settings:
TCS: Toegestaan
ABS: Toegestaan
STM: Niet Toegestaan
Tuning: Aan
Schade: Performance Impacting (Alleen Bodywork)
Bandenslijtage: Real
Timeprogression: Aan (2x)
Brandstofverbruik: Aan
Racelijn: Niet Toegestaan
Weer settings:
Het weer wordt wel vooraf bepaald. Wanneer er sprake is van een regenrace, zal ook de kwalificatie in het zelfde weerformat gehouden worden. Zodat de baan onder de zelfde omstandigheden als in de race verkent kan worden.
Week 1:
Race 1: Clear
Race 2: Clear
Week 2:
Race 1: Heavy Rain
Race 2: Clear
Week 3:
Race 1: Clear
Race 2: Clear
Week 4:
Race 1: Clouded
Race 2: Clear
Week 5:
Race 1: Storm
Race 2: Clear
"Ja maar de uitgelote auto vind ik helemaal niets, ik doe niet mee!":
Speciaal voor de mensen die anders vroegtijdig willen stoppen is er een extra manier om je eigen zin door te drukken! Namelijk het aloude "VETO-recht!"
Veto-recht kun je verdienen in de pre-season sessie, die aanstaande zondag 4 februari om 20.00 uur gehouden wordt. Deze zondag telt niet mee voor de punten, maar je kunt er wel Veto-rechten mee verdienen.
Aanstaande Zondag organiseer ik een 75-minuten durende Time Attack sessie op een random gekozen baan in een random gekozen auto. Deze Time-Attack sessie bestaat uit een 75-minuten durende kwalificatie sessie waarbij het doel is om de pole te claimen. Aan het einde van de 75 minuten is de winnaar de persoon met de snelste tijd. Geen On-track gevechten
De winnaar wint:
Positie 1: 5 Veto's
Positie 2: 4 Veto's
Positie 3: 3 Veto's
Positie 4: 2 Veto's
Positie 5: 1 Veto
Deze Veto-rechten worden aan de persoon toegekend en kunnen tijdens het loten ingezet worden.
Bij het loten noem ik het nummer op en de bijbehorende auto. Staat deze auto jou niet aan, dan mag jij één van jouw Veto's inzetten. Nadat er een Veto is ingezet wordt er gelijk een ander nummer geloot.
Voor een circuit gaat dit precies het zelfde. Ook hier mag je jouw behaalde Veto-recht inzetten.
De Veto's zullen op het forum bijgehouden worden, zodat iedereen weet wie en hoeveel Veto's er nog in omloop zijn.
1 Veto = 1 nieuwe baan OF auto loting.
Veto's per persoon:
5 Veto's: - HRT Wiethok
4 Veto's: - Jeremy Jerqinoff
3 Veto's: - UnitedArt
2 Veto's: - Kimi NL
1 Veto : - B Tender
Wegens het mooiste feest van het jaar, is de start van de cup pas op Zondag 18 februari.
Lijst met Auto's en Banen:
Tussenstand:
Als jullie nog aanvullingen/opmerkingen hebben, laat maar weten!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2018
B Tender en hillss vinden dit leuk.