Ik vond een erg vermakelijke auto/track-combi gisteren en had al heel snel een boel vertrouwen in de auto hier. Tijdens de kwalificatie had ik héél dik op pole kunnen staan (2 rondjes onderweg naar 2.09.6xx), ware het niet dat ik ze allebei verprutste in de laatste sector. Daardoor in het achterveld (maar wel met vertrouwen) moeten starten maar dat leek achteraf bezien geen nadeel. Het eerste rondje stond voor mij in het teken van 'overleven' en dat lukte gelukkig goed. Zonder échte inhaalacties uit te hoeve voeren bevond ik me na een paar rondjes plots op P2, achter Gold. Langzaam naderde ik hem om in bocht 3 op het circuit een uitremactie te wagen. Liep vrij aardig, maar ik moest het bochtje (vanuit de binnenkant) wat scherper aansnijden dan regulier, waarna ik me toch liet verrassen. Kleine deuk in de Merc en
@GoldPwnageNL die er vandoor stuift. Wiethok rook bloed (met zijn eveneens licht beschadigde Merc), jaagde me op, maar uiteindelijk toch netjes op P2 weten te finishen
Heat 2 wederom geen topkwalificatie (current and next invalid grr), en achteraf bezien waarschijnlijk was dat waarschijnlijk weer niet heel erg. Samen met vooral
@Kimi NL van achteraf gestart, afwachtend bocht 1 en 2 in en daarmee veel schade en ellende weten te voorkomen. Er wordt zo dicht op elkaar gestart op Road America, wordt er telkens beetje claustrofobisch van. Vanaf dat moment met
@Rossi46 (prima tempo!) en Kimi geknokt voor de caution-puntjes, maar door wegvallen van beide daar tweede geworden. Laatste rondjes voor de caution stonden in het teken van banden sparen, daarmee de dichterbij stormende Rossi mischien wat meer hoop gevend dan de bedoeling was. Wiethok was met een goede start toen al gevlogen, hem opjagen zou geen zin meer hebben. Met lichte verbazing en vooral grote zorgen constateerde ik dat zowel Beltoon als Rossi liever een pitstop maakten dan het laatste caution-puntje inden. Na de restart kreeg ik na een bocht P1 al in de schoot geworpen, Wiethok verloor de auto op koude banden. Vanaf dat moment continue onder druk en dreiging van
@Beltoni gestaan, al werd het nooit kritisch. In de laatste ronde remde ik in bocht 1 aan op het gras en gooide ik P1 weg, naar Beltoon. Ik mocht van heel veel geluk spreken dat Beltoon z'n auto diezelfde ronde óók verloor waardoor ik P1 weer terugkreeg!
Toffe races gehad!
En de hele random-opzet bevalt mij supergoed! Ik merk aan mijzelf dat ik veel relaxter naar een race toeleef en veel relaxter aan de start sta dan 'normaal'. Waar ik normaal denk: "kak ik heb niet echt geoefend, ken m'n rempunten nog niet helemaal, moet m'n benzine nog uitrekenen, en de rest is helemaal voorbereid, zal wel kut gaan dus, etcetc" leef ik er nu veel relaxter naartoe: "ik ben niet echt voorbereid, maar de rest ook niet. Gaan gewoon met z'n allen lekker racen en het komt wel goed!" Je 'moet' niet meer oefenen voor de race, het voelt allemaal wat minder als een verplicthing, wat meer vrijblijvend aan. Wat mij betreft mag deze opzet een blijvertje blijven dus. Klik om te vergroten...