- Wat kost de hardware om iRacing op 1080p >60fps te kunnen draaien
Het mooie van racen op de PC is dat het compleet schaalbaar is. Je zou voor een paar honderd euro een entry level PC kunnen kopen of bouwen van oude componenten (tweedehands of gewoon oud en afgeprijsd). Vervolgens wordt de prijs steeds hoger naarmate je de grafische instellingen omhoog gooit. Zelf rij ik op tripels dus ik weet niet precies wat voor hardware nodig is om een enkel scherm te draaien, want dat is niet simpel de FPS door 3 delen, maar in je kan iRacing op een hele simpele PC draaien met alles op zijn laagst. Als je grafisch wel wat dingetjes aan wilt zetten dan ben je voor 600-800 euro ready to go voor een enkel scherm denk ik. Op Tweakers zullen er vast genoeg mensen zijn die wat meer weten wat precies nodig is voor enkel scherm 1080p 60 fps.
- Is iRacing uberhaupt the way to go, of raad je eerder rFactor aan? Want dat speel jij, right? Is dat vanwege de kosten of vanwege de gameplay?
Ik vind zelf iRacing niet de fijnste sim voor een paar redenen. Maar anderen zien dat helemaal niet terug en vinden iRacing het beste wat er is. Het is allemaal een persoonlijk dingetje. Als ik alle moderne populaire sims moet vergelijken:
- iRacing
Grootste nadeel van iRacing vind ik zelf het bandenmodel. Die is naar mijn mening niet heel geweldig en forceert een super smooth rijstijl. Overstuur in je rijstijl is gewoon niet toegestaan. Ook de FFB vind ik niet super en samen met de prijs van het abonnement en de content, wat echt hard kan oplopen als je veel dingen wilt rijden (12-15 euro per auto/circuit), is dat niet de sim voor mij. Grootste voordeel van iRacing is het competitie en rating systeem. Door de races heen krijg je licenties en een safety rating waardoor je echt met je eigen niveau op de baan komt.
- rFactor 2
rFactor 2 is op dit moment een heel klein beetje buggy, maar de ontwikkeling gaat daar gigantisch veel harder dan bij iRacing. rFactor heeft het beste bandenmodel bij de officiële content (mods zijn wisselvallig). Daarnaast komt er veel nieuwe content aan, vernieuwde graphics komen er aan en ook een iRacing style competitie en rating systeem komt er aan dit jaar. Nadeel van rFactor is dat het een beetje een ruwe diamant is die nog wat werk nodig heeft, maar desondanks vind ik deze fijner dan iRacing.
- RaceRoom
RaceRoom zit een beetje aan de arcade kant van het simracen. De physics zijn vergelijkbaar met pCARS, een beetje zweverig. Hun business model is hetzelfde als iRacing, met de uitzondering van een abonnement. Je hoeft dus niet per maand te betalen om te kunnen rijden, de sim zelf is gratis. Enkel voor de auto's en circuits moet 3-5 euro per stuk betaald worden. Ik weet niet of RaceRoom nog veel gebruikt wordt in public lobby's, maar de esport kant is redelijk levend geloof ik. Je kan dat in ieder geval gewoon gratis uitproberen.
- Assetto Corsa
Assetto Corsa was een paar jaar geleden de grote speler die heel de simracing scene leek over te nemen, maar een beetje is gefaald. Stap naar console zorgde ervoor dat Asseto op PC een beetje bleef hangen in een Beta status. Ik heb daar twee gastraces gereden in een grote F1 league en de ervaring was nogal kaal (en dit was lang nadat de sim officieel uit kwam, niet in early access of zo). Alle content en de graphics zijn hier prima, physics en bandenmodel zit een beetje tussen rFactor 2 en iRacing in. Grootste probleem van Assetto Corsa is het feit dat ontwikkeling compleet is gestopt aangezien de devs al aan de volgende sim bezig zijn.
- Assetto Corsa Competizione
Assetto Corsa Competizione is nu in early access en ze bouwen de sim nu puur op GT3. Physics zijn aan de ene kant beter dan eerst, met gigantisch veel kleine details, maar om een of andere reden heeft ook deze sim nu het probleem dat er maar 1 rijstijl mogelijk is hier. Daarnaast is de sim gigantisch zwaar grafisch gezien. Ze hebben het op de Unreal Engine gebouwd, wat er natuurlijk ubergeil uit ziet, maar niet bepaald geweldig is voor een sim als dit. Zo heb ik bijvoorbeeld moeite om met mijn GTX 1080 boven de 60 fps te blijven op een enkel scherm als ik de graphics opschroef, om maar niet te beginnen over trippels, dan ontploft alles.
Persoonlijk vind ik rFactor het fijnste. Het is een beetje een ruwe diamant nadat de originele dev de sim heeft laten vallen. 2 jaar terug is het overgenomen door een bedrijf in Apeldoorn en hebben ze echt een revolutie meegemaakt. Max Verstappen heeft nu al twee keer meegedaan aan rFactor races, waar hij voorheen alleen iRacing deed, dus dat zegt wel wat denk ik. Aan de andere kant is de service van iRacing met alle automatische competities en het rating systeem is zeker top. Je moet daar dan zelf de afweging maken wat je beter lijkt, want beide sims hebben een prima community.
- Kun je met een half-tamme Playseat + Thrusmaster TX op een single monitor meekomen in de voorhoede tegenover al het tripplescreen-Fanatec geweld?
Ik gebruik een Thrusmaster TX, gemonteerd op een bureau, en dat was genoeg om de GT3 klasse te winnen tijdens de Sebring 12H. Dikke prima dus.
- Zou ik direct mee kunnen doen met bijvoorbeeld de GT3 cup op Tweakers, of MOET je eerst licenties halen in een of andere Skip Barber of MX5 klasse?
Door het rating systeem van iRacing moet je inderdaad eerst wat noobie races rijden. iRacing heeft eigenlijk twee soorten manieren van racen. Aan de ene kant heb je het automatische competitie systeem waar elke dag, afhankelijk van de klasse elk uur, of twee uur etc races worden gehost. Hier rij je automatisch voor een iRating, een safetyrating en een licentie. de iRating is een getal wat hoger wordt als je van coureurs wint met een hogere score. Win jij van een mega kampioen dan vliegt die score omhoog. De safetyrating gaat omhoog of omlaag op basis van hoe clean je rijdt. Als je constant crashed, of tegen mensen botst, dan gaat die score niet omhoog. De licentie is vervolgens een soort categorie die omhoog gaat naarmate je iRating etc groeit. Je begint in Rookie, dan ga je naar D, dan naar C, B, A en PRO. Met elke licentie unlock je verschillende klassen waarin je mag rijden, zoals GT3, Indycar, F1 etc. De tweede manier van racen is op servers gehost door mensen zelf (zoals Tweakers doet). Hier kan de host zelf een soort toelatingseis aan hangen zoals minimaal 4000 iRating en licentie B of zo. Komt er dus op neer dat je in beide gevallen eerst de ladder op moet klimmen voordat je mag beginnen aan de leuke klassen. Als je een paar cleane races in de MX5 doet dan kan je al redelijk snel beginnen aan een Porsche Cup en zo door naar de GT3 etc.
- Hoe belangrijk zijn setups in iRacing/rFactor? Ik kan prima in een half uur een auto naar mijn smaak afstellen en onder/overstuur eruit corrigeren, maar ik heb geen tijd om uren te besteden aan het daadwerkelijk optimaliseren van een setup voor een specifieke baan. Is dat erg nadelig en/of kun je gemakkelijk setups van andere downloaden?
In iRacing zijn er een hoop competities met fixed setups, juist voor de mensen die niet kunnen of willen setuppen. Op het moment dat je races rijdt waar men wel aan setups mag werken, zeker op het moment dat je rating in iRacing hoger wordt (en dus de tegenstanders sneller en serieuzer zijn) dan wordt een setup net zo belangrijk als deze in het echt is. Hangt uiteraard ook af van de auto. Als je een MX5 gaat rijden dan is het gewoon gaan met die banaan. Porsche Cup en GT3 wordt wat lastiger, F1 en LMP1 zijn gewoon fucking spaceships met 2397429387 setup opties. In rFactor is dat eigenlijk wel het zelfde, al weet ik niet hoe ze dat gaan doen zodra het competitie systeem daar klaar is.
Klik om te vergroten...