1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Multi] Cyberpunk 2077

Discussie in 'Games' gestart door Maddmonkey, 13 jun 2018.

  1. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Maar console games zijn vaak een stuk beter geoptimaliseerd op de hardware, en het heeft een minder zwaar OS in de achtergrond lopen.

    Natuurlijk, een prima PC met goede grafische kaart zal beter zijn dan de gemiddelde console, mits goed geoptimaliseerd, maar bij hoeveel games is dat nu echt van buitengewoon belang?
    Nog even los van het feit dat het vaak de mod-community is die een game naar de extreme grafische hoogtes brengt, zoals bij Skyrim, Witcher 3, etc etc. En dat heeft dan weer vaak te maken met gewoonandere toepassingen qua lighting, andere textures, ander cloud-systeem, whatever.

    En de mooiste games, ondanks de lagere specs, zijn momenteel toch echt gewoon op de consoles te spelen, en niet op PC. Denk aan Uncharted 4, God of War, Red Dead 2, etc etc.

    Komen we weer terug bij mijn 'stokpaardje', dat creative design tegenwoordig belangrijker is voor de graphics dan pure kracht.

    Oh, en dan is er nog de kwestie wat betreft resolutie, dus welke resolutie je monitor heeft, en je TV, en hoe je PC/console daarmee omgaat. Wanneer je nu een nieuwe TV koopt, zal dat al snel een 4K scherm zijn, met HDR. Maar lang niet iedereen met een PV gaat nu al een 4K monitor halen, ten eerste omdat hun oudere 1080p/1440p nog prima is, en ten tweede omdat buiten games om een 4K scherm nog niet bijster interessant is, wat betreft je andere toepassingen/werkzaamheden op een PC. Tuurlijk gaat dat ook weer allemaal veranderen, maar de gemiddelde nieuwe monitor die verkocht wordt, zal niet 4K zijn, en de gemiddelde nieuwe TV die nu verkocht wordt, wel.

    Niet dat de discussie veel uitmaakt. Games op de XBO X zien er al geweldig uit, en dat zal met de Scarlet en PS5 gewoon doorzetten, Zul je op een opgepimpte PC met alle toeters en bellen en op een 4K resolutie wellicht een nog iets snellere FPS hebben, of nog ietsjes meer draw-distance? Vast. Gaat de gemiddelde gamer zich daar ooit druk over maken? Natuurlijk niet.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  2. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Wat is de TL;DR versie hier van?
     
  3. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Misschien kan een van de volwassenen in je leven het vanavond voorlezen en uitleggen ...
     
    RaouLioo, Zifnap en FinalBob vinden dit leuk.
  4. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Die zullen er ook niets noemenswaardigs uit kunnen halen denk ik. Vandaar dat ik aan jou vroeg om een TL;DR versie te geven. Zie namelijk een hoop bullshit in je post staan en daar ben ik allergisch voor.
     
  5. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    ... je hebt het niet gelezen maar toch zie je veel bullshit staan.

    Ok dan.
     
  6. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Speciaal voor jou een break-down. Mijn TL;DR :+

    Welk OS? Windows 7 en Windows 10 zijn één van de minst taxerende operating systems die er zijn.

    Prima PC met een grafische kaart beter dan een gemiddelde console? Grafische kaart is het minste van dat probleem.
    CPU, GPU, RAM en wat voor disk? Je zit met een console met budget-meuk. Meeste consoles hebben allemaal een bottleneck, helaas.

    Snap deze niet?

    True, maar ook logisch, console markt is momenteel meer in trek dan de PC markt.

    Snap deze ook niet?

    Gaming monitor vs een televisie? Daar komt wel wat meer bij kijken.

    Games op de XBOX One X zijn inderdaad netjes ... maar geen enkele game-ontwikkelaar maakt gebruik van de kracht van de X. Kost teveel geld en moeite om een game 2x in elkaar te zetten. Vandaar dat dat ook opgelost word (voorlopig) met een 4K texture pack die je download en klaar. Grafisch is het iets strakker maar zul je een Ken-Jeong actie uit moeten voeren om dat uberhaupt te zien.
     
  7. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409
    Zeker waar, een console is met een stuk minder bezig dan een pc wat betreft processen, en optimalisatie is compleet gericht op een enkele set hardware in plaats van een eindeloze combo van hardware, maar zelfs dat bokst niet op tegen een GPU met 11 teraflops, dubbel zoveel ram, snellere CPU clocks en een SSD, ook niet in 4K. Waar consoles in 4K renderen met 30 fps, of 3K upscalen naar 4K met 60 fps, kan een goed uitgeruste PC gewoon true 4K renderen met 60 fps.

    Wat je zegt over monitoren klopt ook wel, het grootste deel van de PC community speelt nog op 1080p of 1440p, maar dat zegt niks over het gat is specs. Daarnaast speelt groep met een high end spec die niet van 4K gebruik maken hun games met 120 fps of 144 fps.

    Maar goed, discussie kan je blijven voeren natuurlijk. De vraag hierboven was specifiek, levert een One X in op reveal trailers? Ja, plain and simple, want zelfs met betere optimalisatie en minder processen is het gat tussen de One X en een PC met een 1080ti en 9900k gigantisch.

    Staat natuurlijk even los van wat wel betaalbaar is en wat niet. :D
     
  8. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    En met de laatste zin sla je de spijker op 'et kopje.

    Wil je een super console; dan betaal je daar ook voor.
    Echter zit niemand te wachten op een console die 1000+ euro's gaat kosten.
     
  9. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.443
    Leuk Bevonden:
    3.415
    Ergo, die super console gaat ook nooit geleverd worden. Daar heb je dan weer de ultieme gaming PC voor. Laten we zeggen enthousiast level, want je betaalt je er een bak aan geld voor. Heb ik ook gedaan. Maar daar krijg je ook enthousiast level gaming voor terug. In dat segment gaat het gewoon niet meer om het geld vs meerwaarde. Je bent altijd duur uit. Hetzelfde wanneer je jouw sportauto extra wilt kitten met spoilers, extra lichten en opgevoerde motor onderdelen. De prijs doet er dan niet meer toe, voor jou gaat het om het plezier wat je eraan beleeft en de "uniekheid" van jouw bezit.
     
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Mooi: Een aankondiging van deze game, Witcher III naar de Switch en beide topics lijken weer ouderwets tot leven te komen. Good times. <3
     
  11. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Klopt, maar volgens mij nog bsteeds zwaarder dan Linux, en zwaarder dan het OS op Xbox of Playstation. Wat trouwens niet wil zeggen dat ik dat goede OS's vind.


    Meeste PC's toch ook? Vaak naast het OS heb je dan ook nog Steam in de achtergrond draaien, maar je zit ook met drivers, etc etc. Een developers kan optimaliseren voor een console want dat is en blijft gewoon 1 systeem (ok, deze generatie dan 2 systemen, want beide consoles hebben een upgrade gekregen), maar met PC moet je als developer rekening houden met oneindig veel mogelijke configuraties.

    Dat een game op PC er vraak prima uitziet bij de release, maar vervolgens de community er jaren later nog mee bezig is om het grafisch steeds mooier te maken. Iets wat je goed ziet bij titels als GTA5 en Skyrim. Base-game zag er dan bij launch prima uit, maar wil je het tegenwoordig spelen, dan zijn het de mods die het grafisch nog interessant maken. Realistisch water, realistische weer effecten, etc etc. Maar dan hebben we het dus niet zozeer over hardware power, maar gewoon andere creatieve oplossingen qua programming om tot een mooier/beter resultaat te komen dan wat de developers origineel bedacht hebben. (uiteraard, wanneer je eindeloos mods gaat toevoegen en aanzetten, dan zal dat idd ook wel hogere specs eisen om nog lekker te lopen).


    Heel simpel: De mooiste games worden niet bepaald door de hardware daarachter, maar door de creatieve visie. Als je doorgaans kijkt naar de mooiste games, dan is dat niet omdat ze de hoogste resolutie hebben, of de hoogste frame-rate, maar gewoon de creatieve keuzes die gemaakt worden wat betreft de omgevingen (speelwereld), character design, animation, effecten, kleurgebruik, etc. De Switch is de minste console deze generatie, wat betreft kracht, maar het heeft een aantal games die er gewoon beter uitzien dan soortgelijke games op de andere consoles, puur vanwege de gekozen stijl (Gris, Rabbids, Mario Kart). En natuurlijk, als we die games in hogere resolutie en meer FPS zouden kunnen spelen, dan was het alsnog iets mooier, en ik zou een krachtigere Nintendo console zeker toejuichen, want momenteel zijn dat gewoon last-gen specs, maar voor een game als Gris maken die specs dus eigenlijk niks/weinig uit.
    Als je ook kijkt naar games die het langst 'meegaan', wat betreft looks, dan zijn dat games die een specifieke stijl hebben gekozen die wellicht niet demanding zijn qua specs, maar juist daarom er grafisch uitspringen. Een Call of Duty van 10 jaar geleden ziet er nou zwaar verouderd en brak uit. Een Limbo of ilomilo uit diezelfde periode, zien er nog steeds prima uit. Dat is design.


    Snap ik, maar de gemiddelde PC gamer zal nu nog geen 4K scherm hebben staan, of op korte termijn kopen, zelfs wanneer ze een nieuwe monitor kopen, terwijl wanneer je een TV koopt, dat eigenlijk alleen nog maar 4K modellen zijn, dus binnen 5-10 jaar zit vrijwel iedereen naar een 4K scherm van 55+cm te kijken in de huiskamer. Dan is je beleving sowieso anders, dan wanneer je op een bureaustoel naar een 32 inch monitor kijkt.



    Mjah, je ziet het als het goed is ook met lighting en draw-distance, maar idd, omdat ze nog gebonden zijn aan die base XBO, die vrij slap was, houdt dat de potentie van de XBO X iets tegen.
    Aan de andere kant, we zitten nu dus gewoon op een moment dat je creatief redelijk kunt doen wat je wilt, tenzij we het echt over levensechte character-models, hair-physics, en realistische AI hebben, en dan gaat het dus gewoon nog even over resolutie en framerate. XBO X draait dezelfde games als de PS4, maar dan een fractie scherper en vloeiender. Tja. Zoals ik al aangaf, dan wordt het onderscheid dus gemaakt door de creatieve visie erachter.

    Voorbeeld: Spider-Man PS4 zal vast qua specs veel meer eisen dan Sunset Overdrive, maar persoonlijk vind ik Sunset Overdrive er weer mooier uitziet. Kleurrijker, leukere character-design, origineler. Dan heb ik het trouwens niet over gameplay of whatever, maar gewoon creative design.

    TLDR: Uiteraard zijn hoge specs zeer belangrijk, maar op zich zijn we visueel gezien redelijk op een punt bereikt dat next-gen daarin vrijwel geen beperkingen meer zullen vormen, qua specs. Dat PC's uiteindelijk nog steeds krachtiger en sneller zullen zijn, tuurlijk, maar de creatieve visie wordt nu gepushed door wat developers op console kunnen en willen uitbrengen. Zodra ze diezelfde games dan vervolgens naar PC porten, dan zal dat dus wellicht een kleine boost geven wat betreft framerate en resolutie, maar meer ook eigenlijk niet, en of dat dan ook een aantoonbaar betere ervaring oplevert, op een PC monitor, is ook maar zeer de vraag.

    Dit artikel is ook te koop op Blendle, voor de luttele prijs van 4 euro per woord.
     
    Cyndris, Yellow 13 en Rampage vinden dit leuk.
  12. Rienbu

    Rienbu Active Member

    Berichten:
    2.846
    Leuk Bevonden:
    711
  13. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.600
    Leuk Bevonden:
    8.659
    [​IMG]
     
    Reckuuza en Modder-Eter vinden dit leuk.
  14. 360man

    360man Active Member

    Berichten:
    1.593
    Leuk Bevonden:
    46
    Trailer zag er goed uit en was hyped totdat ze gameplay lieten zien en ik erachter kwam dat het first person was. Jammer, wordt vast weer zo'n 13 in een dozijn game.
     
  15. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.443
    Leuk Bevonden:
    3.415
    BAM


    Hype weg.
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  16. NuclearGoat

    NuclearGoat PSN: Acrillic

    Berichten:
    3.815
    Leuk Bevonden:
    837
    Als het first person is het meteen een 13 in dozijn game? Wat is dat nou weer voor een bullshit :lol:.

    The Elder Scrolls en Deus Ex (bijvoorbeeld) zijn dus 13 in dozijn games?
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  17. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Ik heb ook nog altijd liever dit dan een Fortnite of PUBG waar ik me totaal niet mee kan vermaken. 10-1 dat CP toch veel meer content en beleving heeft dan menig ander game die niet FPS is.
     
  18. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.443
    Leuk Bevonden:
    3.415
    Sommige mensen maken een grapje, maar vergeten dan heel slim de smiley erbij te plaatsen. ;)
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  19. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Ik heb imo veel liever third dan first maargoed.
     
    FinalBob vindt dit leuk.
  20. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Bij sommige games werkt het prima, maar imo is Deus ex een goed voorbeeld waar fps beleving echt beter staat dan tps.
     

Deel Deze Pagina