1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Multi] Age of Wonders: Planetfall

Discussie in 'Games' gestart door ageQned, 5 aug 2019.

  1. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Hmm, dat is al snel na 1,5 week spelen? Ik krijg eerder de indruk dat je frustratie dan ergens anders zit. Ik kan eigenlijk niet zoveel over economy management guides vinden online. Ik weet wel dat je in de steden workers kunt verzetten tussen verschillende resources. Verder is het een kwestie van alles goed in de gaten houden, voldoende agressief spelen (in een hoekje bouwen en wachten nodigt alleen maar de AI uit de hele kaart te veroveren) en vooral veel spelen en steeds iets nieuws leren. Je leert meer van een verlies, dan van steeds te winnen. En verliezen doe je vooral in het begin veel. Maar hiervoor moet je wel het spel leuk genoeg vinden natuurlijk, anders gaat elk verloren potje je plezier tegenwerken.

    Je noemt trouwens, buiten Civ, allemaal RTS games op. En Civ is nog uitgebreider qua features dan alle games in die lijst (incl Planetfall). ;)
     
    ageQned vindt dit leuk.
  2. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Zal vast dat CIV uitgebreider is, maar wel duidelijker en makkelijker te begrijpen voor mijn gevoel.

    Ik vind de game leuk en verliezen vind ik ook niet erg, maar wel verliezen en niet weten wat ik fout doe.

    Wat ik dus al aangaf tot een zeker moment is er niks aan de hand en lijkt het goed te gaan alle potjes, maar dan ineens komt er telkens een omslag dat ik ineens wordt weg gevaagd en ineens totaal geen energy meer verdien/kan verdienen.

    En tot nu toe is mij niet opgevallen, waarom dat ineens is. Als ik 4 legers van 6 heb is dat al veel verder kom ik niet meer, want dan heb ik telkens geen energy meer en zelfs per beurt vaak - energy.

    En wat ik dan zo vaag vind je bent bezig met de vijand te verslaan en ook dat gaat goed, maar ineens houd het op met energy te verdienen en lijkt de computer wel elke beurt een nieuw leger erbij te krijgen.

    Het is echt de energy gedeelte wat mij op een bepaald punt meestal tussen de turn 50 en 70 de das ineens om doet. Wat ik dus zeg ineens houd het op 1 of andere manier op de energy te verdienen wat ik nodig heb.

    Het is btw idd lastig iets te vinden over de economie van de game. Vooral over het energy gedeelte. Heb online nu ook 2 volledige potjes gezien van ervaren spelers en zelfs dan snap ik niet wat ik nou fout doe en hun niet. Het verschilt niet eens zoveel met hoe hun spelen en ik speel.

    Ja ik ben iets afwachtender, maar dat komt ook omdat het best lang duurt en een leger bouwen en je stad vooruit helpen.
     
  3. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Ik weet niet hoe lang je wacht, maar agressie wordt wel beloond in de meeste strategy games. Al is het maar om het inkomen dat je vergaart wanneer je meerdere gebieden/steden bezit/verovert. Maar je moet het wel kunnen beschermen ja. Snelheid is echter wel belangrijk. In AOW3 begon de AI vooral na beurt 100 extreem te escaleren en dan kwam je alleen door zijn horde legers heen door extreem met bepaalde unit combinaties te cheesen. Wellicht dat zoiets ook in Planetfall het geval is. Dus hou die AI zo lang mogelijk te vriend, of maak zijn territorium klein.

    Misschien eens de campaign proberen? Dat helpt ook weleens. Buiten dat duurde het bij mij ook een tijdje voor het kwartje viel. Het is niet dat je het spel daarvoor niet begrijpt, maar echt het gevoel te hebben dat je het spel "gemeesterd" hebt duurt veel langer. Bij mij was dit pas na tientallen uren. Dan wordt het pas helemaal duidelijk hoe je het spel moet spelen en heb je het gevoel in control te zijn. Dat betekende in mijn geval dat ik het spel ook af en toe een tijdje weg legde. Om daarna te denken "oh, wacht eens even...".

    Enfin, ga dit zeker nog spelen. Alleen nu kom ik er even niet aan toe. Binnenkort zeker. En als dit net zo mooi evolueert als AOW3 met patches en DLC, wordt het alleen maar beter. Ik zou persoonlijk nooit voor de PS4 versie gaan (m+kb zijn mij heilig), dus jammer dat we geen potje samen kunnen spelen. Speel vaak strategy games samen op de PC met maten, vs AI vooral. En daar leer je ook veel van. Mocht je ooit nog een betere PC hebben, nodig me maar uit. Dan spelen we samen een RTS/TBS naar keuze. :thumbs:
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
    Yellow 13 en ageQned vinden dit leuk.
  4. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Ligt het ook niet een beetje aan op welke stand je speelt, of is er maar één stand die je kan spelen? C&C had volgens mij destijds zelfs verschillende standen en CIV Rev op de consoles ook. Die game heb ik bewust weer even op mijn HDD gezet, Xbox One X, om er een beetje in te komen mocht ik deze titel ook besluiten te halen. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat je op een gegeven moment misschien iets teveel tegelijk moet doen om de draad niet kwijt te raken of te verliezen.

    Misschien is het dan beter, zoals jij doet @Zifnap , om hem op de PC te spelen. En als ik zie hoeveel goedkoper de console versie al kan zijn t.o.v. van de Xbox Live prijs, dan moet er ook wel een hele goede PC aanbieding zijn die veilig te kopen is. Game heeft echt wel mijn interesse gewekt, slechts ten dele omdat hij grotendeels van Nederlandse bodem is. :)
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  5. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, maar dat heeft niks met de energy te maken en dus ook niet met of je nou pc of console speelt.

    En bij misschien is het beter,

    Tsja daar ben ik je kwijt en weet ik niet precies wat je nou wilt zeggen.


     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
  6. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Simpelweg geen G2A bijvoorbeeld. Te controversieel. Xbox Live hanteert een prijs van 49,99 euro. Ik heb aanbiedingen gezien van nog geen 37 euro, allemaal uitverkocht. PC speel ik voornamelijk RTS games op, vandaar mijn twijfel of ik hem nu beter voor de PC of Xbox One X zou kunnen halen. Met de PC heb ik wel de beschikking over een 1080 ti videokaart.
     
  7. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Het is geen RTS game he ;)
     
  8. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Jaja, snap ik. Alleen qua controls is het nog even de vraag wat beter zou werken. PC met toetsenbord en muis, of Xbox One X met 4K Televisie en controller. :)
     
  9. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Dat is niet zo moeilijk hoewel het goed te doen is op de console werkt muis met toetsenbord natuurlijk nog beter.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Bedankt voor je antwoord. Ik zal het eens in de gaten houden. Het lijkt mij echt wel een fijne game.
     
  11. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Muis besturing werkt altijd sneller als snap-to besturing met controller. Het gaat niet om reactiesnelheid, gewoon ease-of-use en mate van accuratesse. Maar dat wil niet zeggen dat een console strategy game niet kan werken. Het is een goed alternatief. Heb je een goede PC, met een voldoende groot beeldscherm (anders zit je weer te turen en dan is die 4K X versie ineens een stuk interessanter), dan zou ik persoonlijk niet twijfelen. Vergeet niet dat je ook nog je toetsenbord hebt, met shortcuts. Dat is in principe jouw controller op de PC... en het mooie is, de PC versie heeft ook controller support. Dus als dat *echt* jouw ding is, haak je gewoon die Microsoft gamepad aan jouw PC. :D

    Enfin, dit is geen C&C. Geen real time actie in deze titel. En de setting is een beetje "goofy", net zoals in de andere delen. Toen had je ook killer pinguïns. Hier heb je gigolo's om neer te schieten. Je moet het maar waarderen natuurlijk. ;)
     
    ageQned en Yellow 13 vinden dit leuk.
  12. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Bedankt pik. PC versie dan maar denk ik. Scherm zit wel goed. 28 inch, maar heb prima overzicht. Heb met mijn 4K Televisie juist wat minder overzicht. En MSI 1080 ti videokaart moet wel lekker vlot werken. Wie speelt er nog meer op de PC???
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  13. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Haha dat vind ik juist wel wat hebben en wie wil nou niet gigilo's schieten :p

    10 tips to get you started is dat een beetje goede introductie en uitleg?

     
    Zifnap vindt dit leuk.
  14. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Dat vraag je aan ons? Als ik jou was zou ik een lets play uitzoeken, liefst console based, en die zover mogelijk volgen. Zo heb ik zelf diverse games van Martin Fencka op YT gevolgd. Je leert zo belachelijk veel. Maar het kost wel tijd. Vraag blijft staan: vind je überhaupt de game leuk genoeg? Anders niet aan beginnen. DasTactic en Wanderbots zijn capabele AOW spelers, maar wel PC versie. Hieronder een console let's play, maar ik ken dit duo niet. Misschien ben jij zelfs al beter... (maar ook dat is nuttige informatie)

     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
  15. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Nu weet ik niet precies wat je nou wilt horen? Je vraagt steeds of ik de game leuk (genoeg) vind en heb al meerdere keren gezegd dat ik de game leuk vind.

    Met de vraag bedoelde ik eigenlijk, omdat jij een ervaren speler bent als dit een beetje een goede uitleg is. Dus wat hij zegt snijt wel hout.

    Maar goed ik ga de game gewoon spelen of niet spelen en daar laten we het maar bij.

    Nogmaals ik vind de game dus leuk, maar dat gehele micro management vind ik (tenminste voor mij) erg onduidelijk en vaag.

    Dus als je eigenlijk bedoeld de vraag is de game wel wat voor jou? In plaats van vind je de game leuk, dan kan ik zeggen ja weet niet vraag me dat zelf ook af als dat algehele micro management wel voor mij is weg gelegd.

    Dit is overigens niet verkeerd of vijandig bedoeld hoor richting jou. Had het getypt en terug gelezen en dacht hmm dit komt misschien wat verkeerd en vijandig over, maar dat is dus helemaal niet mijn bedoeling (insteek) van mijn bericht.
     
  16. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Geen probleem, zo vat ik het niet op. Voor mij is dat min of meer dezelfde vraag "is de game is iets voor jou / vindt je de game leuk". Ik stel je alleen steeds deze vraag om jou te toetsen of de game wel *echt* iets voor jou is. Linksom of rechtsom is het een time sink, op een positieve manier. Tbs games zijn altijd time sinks, voor je het weet ben je 20 uur verder. Maar als je steeds gefrustreerd raakt, terwijl je wel probeert beter te worden, ligt het spel misschien niet helemaal in jouw comfort zone. Vandaar dat ik die check vragen steeds stel, zodat jij voor jezelf beter kunt bepalen of deze game wel de juiste keuze is. AOW opende zich bij mij pas ook na tientallen uren spelen. Toen pas viel het kwartje bij mij, maar in ondanks al mijn verliezen daarvoor vond ik het wel leuk genoeg. En dan is het nooit verloren tijd (opgeven kwam nooit bij mij op, ik wilde beter leren spelen). Top dus dat je de game een kans geeft, maar ben wel realistisch. Het moet leuk blijven. Want die micro gaat niet weg; jij wordt waarschijnlijk wel handiger, maar micro/macro hoort nu eenmaal bij deze game en hoe uitgebreider jouw imperium wordt, hoe meer handelingen je moet verrichten.

    Over het filmpje hierboven: ik kijk niet elk filmpje. Ik vermoed dat jij waarschijnlijk al verder bent dan "10 Planetfall beginner tips". Van let's plays leer je meer, maar dat kost tijd zoals ik al aangaf (vandaar ook de vraag: hoe graag wil je?). Ik heb zelf de game nog niet, dus veel concreter kan ik nu nog niet zijn.
     
    ageQned vindt dit leuk.
  17. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Heb er nu 11 uren in zitten en bij mij is het kwartje nog niet gevallen. Iig dus met dat management als je richting turn 50 bent.

    En daarmee bedoel ik dus vooral waarom dan ineens dat hele micro management niet meer werkt terwijl dat die beurten ervoor wel werkte.

    En in al de potjes die ik heb gespeeld heb ik telkens geprobeerd het net iets anders aan te pakken, maar met hetzelfde resultaat. Ineens verdien ik totaal geen energy meer.

    Ik denk als het kwartje wel een keer valt dat het ook meteen mijn enigste probleem met de game op lost.

    Maar iig thanks dat je probeerd te helpen de rest moet ik toch zelf doen of kijken of ik het onder de knie krijg.

    Dus ja vind alles aan de game leuk alleen dat micro management twijfel ik over. Tot nu toe vind ik dat een heel vaag en onduidelijk iets in de game.

    Heb de uitleg nu ook 3x gespeeld om te kijken of ik niet wat over het hoofd hen gezien, maar het valt mij tot nu toe niet op.

    Verder heeft deze tekst mij wel enorm geholpen met andere aspecten van de game.

     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
  18. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.446
    Leuk Bevonden:
    3.417
    Energy management schijnt voor meer mensen lastig te zijn. Misschien dat ik deze titel in mijn vakantie nog ga proberen, over twee weken. Weet niet of ik er de tijd voor ga hebben. :)
     
    Yellow 13 en ageQned vinden dit leuk.
  19. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Ik denk dat de Nederlandse ontwikkelaar wel naar de feedback zal luisteren. Het moet ook niet zoals een gemiddeld online potje Red Alert 2 worden, daar speelde op het laatst ook iedereen vals. Ik heb er wel vertrouwen in. :)
     
  20. ageQned

    ageQned Active Member

    Berichten:
    2.193
    Leuk Bevonden:
    732
    Maar het gaat ook helemaal niet over vals spelen.
     

Deel Deze Pagina