Ik weet niet, ik kan Joker niet helemaal plaatsen nog. Een ding sowieso, Phoenix was amazing en ook cinematography zaten soms zeer sterke shots tussen. Sfeer is donker, scenes zijn hard om naar te kijken en geef Phoenix een Oscar ookal waren er momenten waarvan ik dacht 'Dit komt rechtstreeks uit The Master of iets'. Maar het voelt alsof het te graag artsy wil zijn, bepaalde closeups, momenten met movement in camera, silent scenes, teveel dans. Niet dat het perse slecht is, maar er waren gewoon scenes waarvan ik dacht jullie willen te graag arthouse zijn met een franchise en naam wat heel commercial is (Batman/DC). Vooraf verwachte ik een film over een depri guy die meer en meer depri en crazy werd en dat is precies wat de film is.
Sterk, maar het blijft ook vlak, het blijft heel simpel bij 'hij is depri en het is allemaal de schuld van society en kijk nu changed hij in een maniac daardoor'. Het laat niet perse een boodschap achter behalve dat ze gebruik kunnen maken door de personage te linken aan Joker, want de film had net zo goed Henk kunnen heten. So yeah, Phoenix is amazing als een depri guy/Joker die je overigens niet kan vergelijken met een Heath bijvoorbeeld. Ik kan hem sowieso niet echt plaatsen tussen andere Jokers, behalve dat zijn lach fucking eng is. En dat is het, Phoenix maakt de film want voor de rest kan ik niet echt eruit halen wat ze zelf willen met de film, het wilt een beetje te graag anders zijn. I like it, maar het laat een nasmaak achter.
Laatst bewerkt: 5 okt 2019