Alles is natuurlijk subjectief, maar ik zal je uitleggen waarom je mening kut is, en ik gelijk heb ...
GT Sport is een 'sim-racer', oftewel, het probeert zoveel mogelijk de auto's en het rijden daarvan authentiek te laten lijken. Dat is prima, dat doet GT Sport ook goed, en ik kan me er goed mee vermaken.
Wat het echter niet doet, is dat je iedere lap, ieder moment, de volle 100% op het scherpst van de snede aan het strijden bent om jezelf, je tijd, en je tegenstanders, te verslaan. Natuurlijk, je probeert de snelste tijd neer te zetten, en je probeert eerste te worden, maar 'het probleem' bij GT Sport, in de SP, is dat zolang je gewoon 'binnen de lijntjes blijft kleuren', je eigenlijk altijd wel eerste wordt, of bij de top 3 zit.
Je begint halverwege de pack, en iedere ronde, als je gewoon rustig aanremt voor de bochtjes en geen gekke dingen doet, dan haal je een paar auto's in en kruip je naar voren, en verder haalt niemand jou in. De meeste circuits hoef je alleen een beetje goed op te letten bij de bochten, maar vervolgens is er weer een flink recht stuk waar je eigenlijk kunt relaxen, en je op kunt maken voor de volgende bocht.
Oftwel, er is weinig echte race-spanning. Niet wat betreft je AI tegenstanders, en eigenlijk is het time-trial gebeuren ook niet echt boeiend genoeg om het echt spannend te maken.
Driveclub is geen sim-racer, maar is wel een skill-based videogame, waarbij je volledig in controle bent en voelt over je auto, en je zult ook iedere race alles moeten geven om te winnen, of om een snellere tijd neer te zetten. Het spoort je aan om soms je auto door een bocht te gooien met misschien iets teveel snelheid, omdat als je vervolgens je drift goed hebt ingeschat, je alsnog tienden van seconden sneller die bocht door komt, en dat is dus bij iedere bocht, en iedere track zo, en dat voelt dan ook iedere keer weer zo verdomd goed aan.
Het is VEEL uitdagender dan GT Sport en Forza, maar het racen zelf voelt ook, wat mij betreft, gewoon LEUKER aan. Ik kan 6de worden en alsnog met plezier op de race terugkijken. Ik heb die auto dan misschien 2-3x teveel gepushed en daarom kleine foutjes gemaakt, en daar ben ik dan voor afgestraft, maar ik heb wel het gevoel dat ik GERACED heb. En voor mij gaat het daarom in een videogame. Ik wil die directe feedback van de gameplay, dat 100% betrokken zijn, die uitdagende AI die je tot het beste van jezelf dwingt.
In Forza en GT kan ik vrij rustig mijn races doen, gewoon op de baan blijven, en meestal komt het dan allemaal wel goed. Je hebt er natuurlijk auto's tussen zitten die je ook wat meer heen en weer kunt gooien in de bochten, wat het leuker maakt, maar over het algemeen is er niet al te veel echte spanning.
Bij Forza, en in iets mindere mate GT, stoor ik me ook wel regelmatig aan het rubberbanding. Als ik kut rij, dan hoort dat afgestraft te worden. Het is onrealistisch wanneer ik een paar grote fouten maak, en alsnog top 4-5 eindig. Bij Driveclub zal dat nooit gebeuren. Bij Forza 7 en Horizon is het regelmatig vrij evident dat je wel erg makkelijk weer aanhaakt.
Dirt Rally 2 heeft het beste van beide werelden: De races zijn spannend, de time-trials uitdagen, de gameplay leuk, het is en blijft grotendeels een sim qua gevoel, maar het soort races (rally) en de gevaren van de omgeving, zorgen ervoor dat je toch 100% die spanning blijft houden, de hele race door.Hoe vaak hebben we het al niet meegemaakt in Dirt dat we een vrijwel perfecte race rijden, en het dan vervolgens in de laatste 2-3 bochten alsnog compleet verkloten?
Enige nadeel van Dirt 2 is de DLC.
Maar games als Project Gotam Racing and Driveclub, die strakke controls en zeer uitdagend zijn, qua tegenstanders, en qua tijden die je moet rijden om progressie te maken, vind ik gewoon betere RACEGAMES, dan 'sims' zoals Forza en GT, die wellicht authentieker zijn qua specs en rijgedrag, maar qua ERVARING niet aanvoelen alsof je echt aan het racen bent.
En uiteindelijk wil je natuurlijk gewoon dat GEVOEL hebben dat je aan het racen bent, en daar hoort spanning en uitdaging en gevoel van snelheid, gevaar, risico, en trots bij. Ik kan me geen enkele race herinneren in GT Sport of Forza waar ik daarna echt trots op mezelf en het resultaat was, terwijl ik dat met Driveclub juist heel veel heb. De eerste keer wanneer je eindelijk die 8 laps in India (begint rustig, daarna regen, storm, en duisternis) succesvol hebt afgerond. De eerste keer dat je eindelijk die allerlaatste race hebt gewonnen, maar ook gewoon wanneer je je eigen tijden en die op de ranglijsten weet te verslaan.
Dus ja, zonder twijfel zal GT Sport een authentiekere rij-ervaring bieden, wat betreft gedrag van de auto op de baan. Maar het voelt vrijwel nooit aan als een authentieke RACE ervaring, omdat het bijbehorende gevoel van uitdaging, gevaar en eventueel trots grotendeels ontbreekt in veel van de races.
De grootste reden voor mij om GT Sport en Forza te spelen, is het unlocken en sparen van nieuwe auto's. En dat doen die games prima. Je doet een paar races, en aan het einde van de rit heb je weer 2-3 nieuwe auto's. Tijd erin gestoken, en er iets voor terug gekregen. Gevoel van beloning. Prima.
Maar de grootste reden voor mij om Driveclub te spelen, en te blijven spelen, is het spelplezier dat ik er gewoon uithaal tijdens die sessies. Om even snel je Ferrari California te pakken, en die even in de regen rond een Japanese berg te slingeren, en daarna de replay bekijken. Heerlijk.
Klik om te vergroten...