In principe zegt het ook niks. Het is net zoals een Ferrari kopen en dan in NL op een snelweg rijden. Het ding haalt in theorie absoluut 240 km/u, maar het echt tot zijn recht komt op onze korte snelweg stukken? Ook met consoles geldt dat je er met pure horsepower er nog steeds niet bent. Het gaat om DE GAMES. En gebrek aan visie en talent zien we de laatste jaren steeds vaker de kop opsteken.
Wat is vaag en wat is enigszins concreet op dit plaatje?
* 12 Teraflops: "PS4 Pro has 4.2 teraflops, Xbox One X has 6, and Google Stadia is capable of up to 10.7". Dat wil zeggen op dit punt "ongeveer" twee keer zo snel als de One X. Maar ik verwacht in de praktijk dat dit verschil iets lager zal zijn. Pure speculatie natuurlijk.
* Variable Rate Shading: "
Variable rate shading, or coarse pixel
shading, is a mechanism to enable allocation of rendering performance/power at varying
rates across the rendered image. Visually, there are cases where
shading rate can be reduced with little or no reduction in perceptible output quality, leading to “free” performance." Dus minder kwaliteit, als de workload hoog is. Maar bijna niet perceptief. Hogere snelheid. Lijkt op variabele resolutie, maar dit pikt je oog minder snel op.
* Hardware Accelerated Directx Raytracing: In computer graphics,
ray tracing is a rendering technique for generating an image by tracing the path of light as pixels in an image plane and simulating the effects of its encounters with virtual objects. "Echte" schaduwpartijen, berekend en niet voorgebakken. Grafisch zware techniek, maar wel de techniek van de toekomst. Maakt grafisch behoorlijk verschil, mits goed toegepast.
* Quick resume for multiple games: ik zou het niet weten? Misschien wordt een soort "save image" extra in het geheugen geladen, waardoor je gelijk weer in een game kunt springen op het punt waar je zojuist exit was gegaan? Zou voor meerdere games kunnen gelden. Hoef je geen specifieke save game meer op te laden. Gelijk in de actie.
* Smart delivery: jouw Xbox aangeleverd door de pizzabezorger, right around the corner! Lekker vage term, dus ik zou het niet weten. Ze kraken zoals ze smaken...
Klik om te vergroten...