Zijstapje in de initiële discussie.
Dit vind ik een interessante redenatie. Ik herken het bij mijzelf, maar nog meer bij een vriend. "Dit spel is maar 5 euro, dus geen weggegooid geld". En waar belandt deze game dan: jarenlang in de backlog. De laatste tijd ga ik met hem de discussie aan: 5 euro is niet veel geld, maar als je er niets mee doet is het nog steeds weggegooid geld. Waarom dan kopen, zelfs tijdens een aanbieding? Die koopwoede wordt aangewakkerd door de vele aanbiedingen. Ik heb steeds meer het gevoel dat de extreme hoeveelheid aanbiedingen geen gunstig effect heeft op onze lange termijn economie. De meesten geloven dat niet, maar deze groep is vooral bezig met het kort termijn effect ("hoezo ik kan nu toch iets goedkoop aanschaffen?"). Hoe meer aanbiedingen, hoe minder een specifiek object (of dienst) iets waard is. Dat effect zie je ook steeds meer doorsijpelen in de gaming industrie. Zijn er nog gamers die 60 euro willen betalen voor een release game? Steeds meer games worden tegenwoordig al voor niets weggegeven (Epic) of zijn te spelen bij een abonnement van een paar euro per maand (Microsoft). De perceptie verschuift op de termijn naar "hee dit is goedkoop omdat het een aanbieding is" naar "dit mag (mij) niet veel kosten". Leuk voor de consument, maar iemand moet ook zijn boterham verdienen met het maken van die game. Zonder een goede investering in geld en talent (opleiden kost ook geld) kunnen we ook geen goede games op de plank verwachten.
We zitten wat mij betreft teveel vast in het korte termijn consumeren. Dat is natuurlijk onderdeel van het kapitalisme, maar tegelijkertijd lijkt dit een zelf-destructieve houding. De enige oplossing die het kapitalisme heeft voor devaluatie in markt/economie is: meer consumeren. Maar juist massa consumptie en het aanjagen ervan lijkt onderdeel van het kernprobleem te zijn. Misschien moeten we meer gericht zijn op lange termijn consumeren en meer in vertrouwen met elkaar gaan samenwerken en leven? Misschien is GOG met deze wijziging wel iets op het spoor, hoe krank jorum het idee in eerste instantie ook lijkt...
Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
Yellow 13 vindt dit leuk.