Group C - Nurburgring Combined (1000 km simulatie) 16-03-2020 FINAL
De laatste race van seizoen! AKA DOUBLE HELL
Rond het stadje Nürnberg loopt het meest befaamde racecircuit van de wereld. De Nurburgring. Eind de jaren 80 en begin de jaren de 90 lokte het circuit veel volk naar het circuit. Niet voor de F1 nee, dat werd te gevaarlijk, maar voor de Group C monsters! Om je een idee te geven dat het monsters waren: Stefan Bellof reed in 1983 een ronde van 6:11.13 op de Nordschleife met de Porsche 962c, die onlangs werd verbroken door de Porsche 919 Evo met een 5:19.546...ONGELOOFLIJK!!!!
Elke auto is toegelaten, buiten de Mercedes C11 maar ik zou toch opteren om de longtail Le Mans spec niet te gebruiken. De auto is zeer gevoelig en meer downforce zal je alleen maar helpen!
Ik overloop de auto's even met een kleine intro:
1. Jaguar XJR-9
Ontwikkelt in 1988, met een V12 motor, 750 pk en een topsnelheid van 394 km/h was dit monster goed voor 6 overwinningen in World Prototype Championship! Waaronder de 1988 24h van Le Mans en in de IMSA GTP de 24h van Daytona 1988. Deze auto maakte een einde aan de Porsche dominantie in group C. Bekende rijders die dit monster getemd hebben zijn ondermeer Martin Brundle, Jan Lammers, John Watson en Henri Pescarolo.
2. Nissan R89C
Ontwikkelt in 1898 met een V8-twin turbo, 950 pk in samenwerking met Lola. Door de hoge pk's waren er al snel problemen met de betrouwbaarheid van de motoronderdelen. Dit zorgde ervoor dat de auto 1 punt scoorde in het gehele kampioenschap in 1989. De 24h van Le Mans heeft het nooit uitgereden... De auto werd dan ook na een jaar aan de kant geschoven voor de R90c die veel betrouwbarer was.
3. Porsche 962C
Ontwikkelt in 1984, is dit de doorontwikkelde versie in 1988 met een Flat-6 twin-turbo motor produceerde een topsnelheid van 400 km/h! Dit was overigens de auto waarmee Stefan Bellof het ronderecord reed in een officieel raceweekend! Iedereen kent wel de mythische kleuren van Rothmans en Shell. Als je Group C zegt, dan zeg je automatisch Porsche! Bekende rijders, heb je even?
: Mario Andretti, Jacky Ickx, Stefan Bellof, Jochen Mass, Thierry Boutsen en Derek Bell.
De auto die niet gebruikt mag worden wegens OP:
Sauber Mercedes-Benz C11
Ontwikkelt eind 1989 met een V8-twin turbo wat 730 pk opleverde. Deze auto reed echter maar in 1990 een volwaardig kampioenschap mee. Mercedes focuste zich vooral op downforce. Iets dat werd weggelachen door de andere merken, maar het triomfeerde in de 1989 met de C9 wel in de 24h van Le Mans. De C11 was daarom wel te snel in de bochten voor de andere deelnemers. En dus wordt deze auto niet gebruikt! Bekende rijders: Stefan Bellof en Michael Schumacher!
Meer info volgt nog!
Klik om te vergroten...