Nice rigs! Zal de mijne ook even posten, komt deze week met de post aan (bestelt bij Alternate):
Behuizing: be quiet! DARK BASE 700 - 160 euro
Moederbord: GIGABYTE AORUS Z390 MASTER - 299 euro
Processor (CPU): Intel 9900K - 599 euro
Processor Koeler: Alphacool Eisbaer 240 CPU waterkoeling - 130 euro
Intern Geheugen (DDR RAM): CORSAIR VENGEANCE LPX 3200 2x16 GB - 300 euro
Videokaart (GPU): GIGABYTE GeForce RTX 2080 Ti GAMING OC - 1299 euro
Geluidskaart: Creative Sound BlasterX AE-5 - 149 euro
Harde Schijf 1 (Bootschijf - Windows): Samsung 970 Evo PCIe 1TB M.2 - 274 euro
Netwerk Mogelijkheden: /
Blu-Ray / DVD / CD Drives (Optical Drive): LG GH24NSD1 dvd-brander - 18 euro -> gewijzigd naar externe brander
Voeding (PSU): be quiet! Dark Power Pro 11 850W - 210 euro
Besturingssysteem: Microsoft Windows 10 Home - 129 euro
Totaal: te duur
Ook nog gekocht:
Monitor: Asus rog swift asus rog swift pg279q 750 euro
En een tijdje geleden al gekocht (heb even de prijs niet bij de hand):
* Muis (Razor)
* Muismat
* Microsoft Office (2019, Business)
* Toetsenbord (mechanical, hoge kwaliteit)
* Hoofdtelefoon (Senheiser Game One)
Doel van mijn PC was maximale details en hoge framerate op 1440P resolutie (IMO op dit moment de meest ideale resolutie in een desktop situatie, wanneer je scherpe beelden tegenover hoge performance wilt afzetten) voor minstens de komende vijf jaar. En hoge framerate bedoel ik dan over het algemeen 60+, dat is de baseline. Ik heb in deze aankoop "ronde" de prijs als bepalende factor op een lager pitje gezet; binnen bepaalde voorwaarden ben ik redelijk vrijuit voor mijn "droom" PC gegaan. Ter vergelijking: mijn vorige PC heeft het dik zes jaar volgehouden en begon pas dit jaar echt mankementen te tonen. Hoop dat de nieuwe het ook zo lang volhoudt.
Toelichting op de onderdelen:
* Behuizing: be quiet! DARK BASE 700 het strakke uiterlijk sprak me erg aan. Niet teveel fratsen, toch mooi vormgegeven. En stil.
* Moederbord: GIGABYTE AORUS Z390 MASTER: goede reviews. Voor mijn gevoel goede balans tussen prijs en kwaliteit (enthusiast level).
* Processor (CPU): Intel 9900K: de beste gaming processor op dit moment? Ik zou het niet weten, maar het is wel een heel goede.
* Processor Koeler: Alphacool Eisbaer 240 CPU waterkoeling: goede kwaliteit voor deze prijs. Positieve reviews.
* Intern Geheugen (DDR RAM): CORSAIR VENGEANCE LPX 3200 2x16 GB: positieve reviews. Maar op dit punt had ik ook voor andere merken kunnen kiezen. 32 GB: ach ja, waarom ook niet bij zo'n configuratie.
* Videokaart (GPU): GIGABYTE GeForce RTX 2080 Ti GAMING OC: grappig genoeg kwam deze kaart in de eerste tests soms niet als de beste 2080 TI kaart uit de bus t.o.v. de concurrentie. Bleek echter pas later dat deze kaart pre-bios update op minder vermogen stond ingesteld (verlaagt boost clock na een tijdje) -> performance post-bios update is on par met de concurrentie. En deze TI is iets "voordeliger" t.o.v. een ASUS of ander merk. Blijft een duur stuk speelgoed, maar heb toch de stap gezet omdat ik de GPU niet een bottleneck wilde laten worden in de periode van de komende vijf jaar. Puur dus op de toekomst gericht, ondanks dat ik mij bewust ben dat sommige nieuwe features op deze kaart nog nauwelijks worden ondersteund in games.
* Geluidskaart: Creative Sound BlasterX AE-5: "Jezus ZIF, je hebt toch een onboard geluidskaart?????" Maar ik heb heel veel plezier gehad van mijn oude Sound Blaster, zeker in combinatie met mijn oude Sennheiser koptelefoon. Hoge kwaliteit geluid en de surround emulatie was perfect. Ik verwacht niet minder van de AE-5. Deze MOEST ik hebben. Ik kan erg van mooi en sfeervol geluid genieten (geluid doet voor mij niet onder voor beeld).
Harde Schijf 1 (Bootschijf - Windows): Samsung 970 Evo PCIe 1TB M.2: voor dit bedrag kan ik net zo goed een 1 TB SDD in mijn PC gooien. Verder heb ik weinig opslag nodig. Foto's staan vaak op stikkies en ik speel niet veel spellen tegelijk + verwijder games nadat ik ze heb uitgespeeld. Specs van deze SDD zijn goed.
.
.
.
* Asus rog swift asus rog swift pg279q: al een tweetal weken in bezit. Helemaal tevreden over, al trekt mijn gaming laptop (om te testen) de 1440P resolutie maar net. Kan niet wachten totdat ik hem op mijn nieuwe desktop PC aansluit. Grootte van de monitor viel mij trouwens nog best mee; diameter went snel. Gsync: duurder, maar kan sinds mijn gaming laptop (toevallig ook een Strix) eigenlijk niet meer zonder. Geweldige uitvinding; gaming zonder screen tearing is gewoon heel fijn.
Klik om te vergroten...