Ach je weet hoe het gaat. Het zijn producten (met hoge productiekosten) die aan de man gebracht dienen te worden. De meeste games zijn trend volgers, geen trend zetters. Veel games volgen vooral behoudend wat "in" is op dit moment. Als mens zijnde fysiek ouder worden betekent ook dat je ervaringen en herinneringen opbouwt. Het is een vloek en een zegen tegelijk. Het zorgt ervoor dat je minder snel teleurgesteld raakt door mooie praatjes, zij het van mensen zij het van massa media. Dat is positief; zie het als levenservaring. Helaas mis je daardoor ook vaker die "overheerlijke" endorfine prikkels die je extreem laten hypen op externe prikkels. Alsof je iets voor de eerste keer ziet/hoort/beleeft. Helaas: het is moeilijk die "kick" terug te krijgen; dat eerste moment heb je namelijk al jaren geleden beleeft. Het nieuwe is eraf, ook met mooiere graphics. Een mooi laagje vernis, maar vaak speel je weer hetzelfde. Doorbraken, audiovisueel en met name op gameplay, vinden maar zelden plaats. De accolade "genre definiërend" is maar weggelegd aan een handje vol games in een generatie.
En misschien is dat laatste maar goed ook. Immers: de middenmoot zorgt ervoor dat die ene game, die duidelijk de verwachtingen overtreft, als een diamanten ring opvalt. Stel: er is maar één game (boek/film etc) in het jaar waarvan je later kunt zeggen "dit blijft mijn hele leven als geweldige ervaring bij", is dat dan niet voldoende?
Zo'n "trailer dump" is niets meer dan massa exposure. Een bak aan externe prikkels die elkaar proberen te overtreffen. De ene maakt nog meer lawaai dan de andere en van de helft hoor je over een jaar niets meer. Of het valt tegen. Maar die ene game (en die gaat misschien nog komen)... die is vet. En daar gaat het om.
EDIT: overigens heb ik niks tegen middenmoot. Het is gewoon gemakkelijk tijdverdrijf. Waarom denken jullie dat soaps op televisie altijd zo populair zij geweest?
Laatst bewerkt: 7 mei 2020