De PS5 presentie, daar gaan we dan!
22:01: GTA5 opening... ehh een expansie? DLC? Expanded & enhanced, dus een remaster van een remaster. Maar GTA5 is natuurlijk een erg goede game en ontzettend succesvol voor Rockstar. En dan op de PS5 weer iets mooier. Vraag me af of daar weer veel gamers voor gaan.
Daarna:
* Miles Morales Spider-Man. Duidelijk wie de hoofdpersoon wordt. Niet veel gameplay?
* Natuurlijk Grand Turismo 7. Die mag ook niet uitblijven bij een nieuwe Sony console. Trailer + gameplay.
* Een nieuwe Ratchet and Clank (Rift Apart). Leuk! Nu met ray tracing. Trailer + gameplay. Nou ik weet gelijk welke game ik in ieder geval ga kopen voor de PS5 na het zien van de gameplay.
* Project Athia. Ik ken die titel niet. Fantasy platform, open world game met grote draken? Ziet er lang niet verkeerd uit moet ik zeggen. Van Square Enix, nice!
* Een kat verkent de SF wereld van... STRAY. Iets met een kat. Leuk/ snoozy geanimeerd. Een adventure game? De wereld vanuit de ogen van een kat.
* Een filmpje over de PS5 kwaliteiten...
* HOUSEMARQUE spel, altijd vet.... een soort rogue game? Returnal. Iets met een timeloop, dus roguelike/lite achtig. Hmm, nog niet helemaal overtuigend, maar kan wat zijn.
* Natuurlijk een nieuwe Sackboy (A big adventure) game. Leuke effecten, 4 player coop? Platformer voor het hele gezin.
* Een soort Destruction Derby, maar ook te voet. MP arena style. Destruction Allstars. Ook een beetje Rocket League achtig, maar nu kun je ook uit de auto stappen (en aangereden worden?).
* Wauw mooie game... anime vibe. Kena: Bridge of Spirits. Feel good game en eentje die nu HOOG op mijn lijstje staat.
* De volgende game is helemaal getekend... Goodbye Volcano High. Gameplay niet duidelijk. Adventure?
* Een nieuwe Oddworld game (Soulstorm). Wat gaaf gemaakt. Ditmaal met PS5 graphics. Het wordt weer tijd om slave buddies te redden.
* Ghostwire: Tokyo -> oke, dit is echt maffe Tokyo horror sjit. Deze makers zijn duidelijk high... op een positieve manier. Color me interested.
* Een game van Superbrothers… high concept dus weer. JETT: The Far Shore. Ook intrigerend. Exploratie in de ruimte, the final frontier.
* Gearbox met... MP arena style? Godfall. Meh? De muziek vond ik niet zo passend. Alsof de makers niet weten wat ze willen presenteren.
* Van de makers van Hyper Light Drifter... (sfeervol geluid zeg!) SOLAR ASH. Apart/interessant. Wie weet. Hyper Light Drifter was zeker goed. De grafische stijl lijkt op die game.
* Hitman III: de conclusie in de trilogie. Trailer + gameplay. Meer verticaliteit in de levels lijkt het. Grafisch strak hoor. Grote crowds weer (simulatie).
* Het is tijd voor de kids… Astro's Playroom. Vrolijk, kleurrijk.
* Wat is dit nu weer... het is wel leuk trouwens... een soort groot avontuur beleef je met Little Devil Inside. Verrassend gevarieerd. Een game dat zich richt op meerdere genres? Maar het verhaal staat duidelijk centraal; jouw karakter is een avonturier (tegen wil of dank?) of beleeft een klassiek "avontuur". Hij is ook een jager lijkt het. Ja, ik weet niet wat dit precies is maar het smaakt wel naar meer.
* NBA 2K21. Veel glimmende zweetdruppels. Zijn die spelers gewaxt ofzo?
* Een pratende, lopende aardbei... opgegeten door een pratende walrus. Extreem vrolijk en kleurrijk. Island of Bugsnax… voor de jongsten onder de gamers.
* EEN REMAKE VAN DEMON'S SOULS OH MY GOD. Daar waar de serie begon! Knijp me eff hier. Ultra happy met deze aankondiging en door de remake groep Bluepoint. Die hadden toch ook de remake van Shadow of the Colossus gedaan? Als het die groep is... iets moois.
* Een FPS game... Bethesda en ARKANE. Je herkent gelijk die signature Arkane moves! Deathloop. Ja extreem stijlvol to the max. One to watch. Love Arkane games. De bewegingen van je karakter zijn ook zo ultra soepel. Is dit nieuwe gameplay, of oude? Ik vond het erg indrukwekkend in ieder geval.
* Suspense vibes in VILLAGE: dit dorpje doet me denken aan Resi4. Een offshoot van Resident Evil?
* Meer weird SF in PRAGMATA. De SF groep komt zeker aan zijn trekken zeg.
* Wat nu volgt is een visueel spektakel... Yep, Horizon Forbidden West. Momentje, ik veeg even mijn kwijl hier weg zeg. Dit soort grafische big whoppers zie ik graag op de PS machine. Block buster style. Next gen graphics, degelijke gameplay... en hopelijk ook een beetje innovatie op dit vlak. (Stel je voor, dit maar dan de nieuwe God of War /kwijlt weer spontaan)
* Devs heten ons welkom op de PS5, de toekomst van gaming. Dat gaan we natuurlijk nog zien als nuchtere Hollanders.
* Nice, mooi vormpje die PS5. Hij staat verticaal. Blauwe neon band ook op de console zelf. Rond en vierkant tegelijk. Slick. Een gewone en een "digital" editie, die laatste zonder HDD neem ik aan? Die versie is een stukje slanker. Interessante variant, voor wanneer je minder ruimte hebt en niks meer geeft om games op blue ray discs. De vraag is dan wel: hoe snel laden de games op deze afgeslankte PS5 versie?
* Afkondiging.
==============
Samenvatting: een goede en vooral zeer gebalanceerde presentatie! Gewoon veel games en ook wat meer informatie over de console zelf. Maar de games stonden voorop, zoals het hoort. Sommige games waren te verwachten, sommigen een verrassing. Sommige duister, maar verrassend veel titels met een kleurrijke toon / vrolijk. Goed gelet op de concurrent. Voor ieder wat wils en voor elke leeftijd. Ik denk niet dat Sony het veel beter had kunnen doen. Misschien met een zwarte PS5 ipv wit... ooit? Maar de witte bevalt mij ook. Ja, een GOEDE presentatie. En vol vertrouwen gepresenteerd. Iedereen lijkt er ook zin in te hebben. Natuurlijk is dit allemaal ingestudeerd, maar het straalt vooral veel samenhorigheid en vertrouwen uit. Goed voorbereid, ook naar de studios toe in het afgelopen jaar (de ontwikkeling vd games is natuurlijk al een tijd in volle gang). Ook in de nieuwe generatie gaat Sony niet voor een gelijkmaker. Nee, Sony gaat duidelijk weer voor de winst. En Sony lijkt ook erg trots te zijn op deze machine. Mooi zo, ben trots op je eigen product. Want wij gaan deze tjap kopen.
Nou, kom maar op zou ik zeggen.
EDIT: veel extra commentaar.
Laatst bewerkt: 12 jun 2020