Steam game festival, summer edition. 37 Demo's gedownload. Demo impressies,
deel 8...
Het is weer weekend en het demo buffet gaat nog even door!
* The Slormancer: gekke naam, maar dit is een verrassend gave game. Eigenlijk is het een soort mini-Diablo. Je duikt in dungeons, killed alle tegenstanders en portals. Daarna ga je weer terug naar de stad, verkoopt spullen (niet mogelijk in de demo), rinse and repeat. Wat gelijk opvalt is de aandacht voor details, gecombineerd met humor. Sommige animaties zijn prachtig, zoals de huntress (boogschutter) die vrolijk rondhuppelt als een "leprechaun". Je hoort buiten beeld boogschutters aanleggen (de pees naar achter trekken) en de "swish" van je boog klinkt lekkerrrr! Sowieso klinken alle geluidseffecten erg zuiver. Al snel ben je multi shots aan het knallen terwijl je over de grafzerken huppelt. En dan die achtergrondmuziek: het lijkt wel het spookslot van de Efteling, compleet met zangkoor! Diverse abilities ook om te upgraden (a.d.h.v. de "slor", dit zijn de zielen) en er zit zelfs een Path of Exile passives table in het spel. Twee uur later merk ik op dat ik toch wel een beetje verveeld ben. Alleen het (randomised) kerkhof veld is beschikbaar, met als exclusieve tegenstanders skeletten + boogschutters. En geen (mini-) boss in het vooruitzicht. Op het forum bevestigen de devs echter dat er meer tegenstander in de maak zijn. En ook meerdere soorten levels (zie de trailer). Leuke verrassing dit!
* Solasta: Crown of the Magister: Tactical Adventures heeft voor deze game de licentie gekregen van Wizards of the Coast om met AD&D ruleset 5.1 te mogen werken en dat merk je aan alles. Alsof het op de muren is geschreven: dit IS advanced dungeons & dragons. Ik heb het niet alleen over de ruleset, maar ook de sfeer in de demo. Orks hebben een caravaan aangevallen en de level 3 party duikt de mijnen in om de gekidnapte mensen te redden. Iedere held heeft hiervoor een andere reden: de dief wil een dikke beloning zien en de fighter wil pragmatisch zijn vaardigheden in de vechtkunst trainen. Intussen ziet de goedwillende cleric van de groep het als haar duty deze mensen van het kwaad te redden. Deze persoonlijkheden komen tot uiting in diverse dialogen (Bioware style) en party banter en zijn uitgekozen tijdens "character creation" (hoe gelovig of hoe pragmatisch iemand is etc). Verder veel gevechten, tactische style (denk Divinity 2), met duidelijke hoogteverschillen (inclusief bonus en penalties). Oh, en equipmentgewicht speelt een belangrijke rol in dit spel. Zelfs een zak munten heeft gewicht, dus je kunt niet alles wat los en vast zit meezeulen in dit spel. Draagvermogen is gebaseerd op hoe sterk jouw karakters zijn. Ik lees veel positieve berichten over de AD&D implementatie in dit spel en überhaupt de kwaliteit van de demo. Dit zou weleens een hele sterke RPG kunnen worden, naast Baldur's Gate 3. Audiovisueel ziet het er goed uit, maar de karakteranimaties in de dialogen zijn nog star. TA heeft niet het budget van Larian. Tegelijkertijd worden heel veel elementen in Solasta prima in beeld gebracht. Belichting (schaduwen van toortsen o.a.) is top notch en tegenstanders zien er prima uit. Zoals de spinnen die vanaf de muren vallen in het eerste gevecht. Spell effects zijn ook mooi gedaan. En dat alles ondersteund door een overzichtelijke UI. We worden verwend in 2020/2021!
* Tears of Avia: tactics game, JRPG style. Ik vond het erg generiek, van de avatar portretten tot de abilities. Tears wil ook erg Final Fantasy zijn. Wanneer de wizard de meteor spreuk afvuurt zie je een filmpje van de aarde en een grote meteor die uiteindelijk jouw tegenstanders verpulvert. Het heeft alleen niet het budget en de flair van FF, dus dan ziet er eerder "geinig" uit. Wat volgens mij niet de bedoeling is bij een meteor impact. Verder ook GROTE DAMAGE NUMBERS. Abilities doen gemakkelijk 2,5K+ damage, maar wanneer NPCs (tegenstanders) en jouw helden ook 4K hitpoints hebben maakt dat gelijk minder indruk dan je zou verwachten. Flauw van me, de demo begint ook ergens middenin het verhaal, met een level 25+ groep. Toch ruikt deze game iets teveel naar cliché elementen, waarbij elegance ontbreekt. Leuk wanneer je niks anders te spelen hebt of
absoluut 100% positief met typische animé helden een avontuur wilt beleven. Tears lijkt in de basis een capabel spel, maar legt het IMO uiteindelijk af t.o.v. de sterke concurrentie. Toch ziet de trailer er beter uit dan de demo... dus wellicht een oude demo versie? In de demo ontbreekt ook context voor jouw acties, dus wie weet...
Dat was het weer voor vandaag. Morgen de laatste zes demo's!