Of laat Ubisoft eens gek doen, laat ze een kleinere wereld maken. En dan met meer diepgang en meer focused. Ik vind de werelden van Ubisoft oké, maar zeker niet top-of-class. En die tekortkoming valt meer op in de steeds groter wordende games. De ontwikkeling van de AC serie is ook ontzettend onlogisch eigenlijk. Klaagde gamers over het feit dat de wereld te klein was in Origins? Nee... en als reactie werd de wereld van Odyssey groter gemaakt. Klaagde gamers daarna over het feit dat de wereld te klein was in Odyssey? Nee, sterker nog: er waren steeds meer gamers die opmerkten dat de wereld nu wel erg groot werd en dit ten koste leek te gaan van de algemene pacing en kwaliteit. De reactie van Ubisoft: "jongens, we hebben goed nieuws. In Valhalla maken we de wereld weer groter!". Waarom zou Ubisoft dat doen denken jullie? Omdat ze het zo graag doen?
Bigger isn't better en Ubi's eigen verzonnen systemen om zo'n wereld overeind te houden zijn niet genuanceerd genoeg. Voor mij wordt het dan snel een toneeluitvoering met slechte trucage. Wanneer je goed kijkt zie je de lijntjes waaraan de kartonnen decorplaten in de lucht worden gehouden. Ubisoft doet er verstandiger aan om zijn games meer gefocused te maken (zoals Fred hierboven aangeeft), want het huidige team heeft onvoldoende talent om iets echt geniaals op de planken af te leveren. Het is vooral copycat materiaal, maar dan met een hoog budget. En let's face it: omdat het lijkt op comfort food kopen gamers het toch wel, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het spel.
Nee, Ubisoft is zeker in staat iets moois te leveren, maar er moet iets rigoureus gaan wijzigen in de top van dat bedrijf. Trek nieuw talent aan en durf van je bekende series af te stappen zou ik zeggen. Een clean slate, dat zou ik graag willen zien. En laat dan maar eens zien wat je kunt.
Laatst bewerkt: 7 jul 2020