Ik bedoel hier meer mee aan te geven dat dat eigenlijk de grote kritiek is op de game die je overal voorbij ziet komen. Voor de rest is iedereen redelijk lovend over de game.
Prima score vind ik persoonlijk een beetje een dooddoener. Ik speel tegenwoordig enkele games per generatie, en dat zijn doorgaans dan toch de 9+ games die de grenzen van genres weten te verleggen (of in ieder geval de lat aanzienlijk verhogen).
Denk dat de game wel 9+ is wanneer je deze setting fantastisch vindt. Grafisch ziet de game er enorm indrukwekkend uit verder.
Denk als deze game een lineare game was, dat die 9+ score wel haalbaar zou zijn. Maar goed, wat zijn scores ? HZD haalde een 89/100. Net geen 9+ score. Alsnog een dijk van een game. Weet persoonlijk zelf niet of ik deze game ga halen op day 1. Maar dat komt omdat ik een beetje openwereld moe ben. Heb denk ik te veel AC gespeeld in mijn leven.
Daar waar de sidequests in veel open-wereld games aanvoelen als opvulling zijn het hier doorlopende verhalen rondom karakters. Hierdoor krijg je niet alleen meer binding met de karakters, het zorgt er ook voor dat de sidequests als een waar onderdeel voelen van de overkoepelende verhaallijn. Omdat er ook altijd beloningen tegenover staan vind ik dit zeker geen herhalingsoefening. Verder vind ik het tof om de wereld te verkennen. Niet alleen omdat het een goede manier is om grondstoffen (bamboe, bloemen, ijzer, linnen) te verkrijgen waar je daadwerkelijk wat aan hebt, maar ook omdat de wereld goed is ingevuld. Voorbeeld: je kunt zomaar een groepje Mongolen tegen komen die een gevangene hebben en door deze persoon te bevrijden leer je dat er verderop een kamp ligt dat je kunt innemen. Ook zijn er andere elementen binnen de wereld die je sterker maken en daardoor aanvoelen als een beloning voor verkenning. Dat de wereld er mooi uit ziet helpt natuurlijk ook mee.
Ja eens. Zit niet te wachten om in een uitgestrekte wereld naar de wind te luisteren om te bedenken waar ik heen moet en dan minutenlang op mijn paard erheen te draven. Ben alsnog geboeid door deze game, maar wacht wel tot de prijs wat is gedaald. E: maar als ik @NLegendkiller hoor pik ik m misschien wel gelijk op..
Om je misschien gerust te stellen: je hoeft niet echt te luisteren naar de wind. Je kiest op je kaart een punt waar je naartoe wil en door naar boven te swipen op de touchpad zie je direct waar je heen moet door de wind te volgen. Dit swipen kun je eindeloos herhalen als het nodig is, maar aangezien je ook ziet staan hoe ver je van het punt af bent waar je naartoe gaat is dit niet nodig.
De wind is gewoon het "breadcrumb" mechanic. Volgens mij is het helemaal niet zo lastig een objective te bereiken? Ik hecht waarde aan reviews van ACG en Skill Up. Dit is dus een must have voor mij, zeker omdat de setting mij aanspreekt. Dat de wereld iets "leger" aandoet vind ik totaal geen probleem. Days Gone doet dit ook goed: soms heb je gewoon even niets te doen en beweeg je van gebied naar gebied, intussen genietend van de omgeving. Het voelt juist heel natuurlijk aan, i.p.v. gamified. En als ik deze game in actie zie is dat ook het eerste wat mij opvalt: hoe natuurlijk het er allemaal uit ziet. De UI is sowieso erg subtiel, wat vaak de immersie in de weg zit. De "wind" mechanic lijkt mij ook interessant. Anyway, ik ben nu nog met Days Gone bezig. Top game, maar ook open world. En ik ga niet twee games van hetzelfde type tegelijk spelen. Maar na Days Gone? Zeer zeker.
Dat het een standaard openwereld game is, kan ik deels mee leven. Elke openwereld game heeft hier last van. Niemand komt met wat nieuws. Maar wat ik wel een groot minpunt vind van deze game is blijkbaar de bar slechte AI. Net een filmpje gezien, en dat was echt lachwekkend slecht. Nog slechter dan AC. Is de AI echt zo slecht @NLegendkiller ? Kill je iemand in stealth. Zitten 3 van die gappies elkaar doodleuk aan te kijken alsof ze net een grote joint ophebben. Had dat ook bij The Last of Us 2 bij een aantal encounters. Dat bederft toch wel een klein beetje mijn game ervaring imo.
AI zou ik omschrijven als wisselvallig. Het moment dat je hierboven beschrijft klinkt inderdaad bekend en zo zijn er meer van dit soort rare situaties. Soms merken vijanden je van een verre afstand direct op, een andere moment had ik een half kamp uitgemoord en vonden de overgebleven Mongolen het geen enkele noodzaak om eens te gaan kijken waarom hun kameraden ineens vermoord waren. Daarentegen zijn er ook momenten dat je een schot mist, ze het geluid ervan opmerken en actief naar je op jacht gaan.
AI inconsistency wordt ook in andere reviews aangehaald. Dit zit de stealth weleens in de weg (tegenstanders reageren niet altijd). Wellicht kan dit nog gepatched worden. Maar verder veel positiefs. Bad ass samurai action here I come!
Days Gone had vorig jaar toch ook last van slechte AI bij de launch? Hebben ze dat ooit weten te fixen?
Ik heb geen last van slechte AI in die game hoor. Dus dan zal het wel gefixt zijn. Maak bij menselijke tegenstanders teveel herrie en je alert gelijk de hele groep. Freakers lijken wel dover (gemakkelijker te stealth killen wanneer ze elkaar niet zien), maar dat vind ik persoonlijk passen bij de dierlijke/vergankelijke natuur van de freakers.
Een ietwat ander perspectief. Een realistisch portret van het tijdperk? Nee, eerder stilistisch. De kleurcombinaties en artistieke invulling doen me bij vlagen erg aan de film "Hero" (Jet Li, Maggie Cheung, Ziyi Zhang) denken. Minus het gezweef. Al zijn er wel haiku's.