Ah lol je quote ook echt enkel het laatste zinnetje haha.
Daarom opereert Nederland niet alleen maar bijv. in Europees verband en heb je wereldwijde instanties zoals het MSC die daar aan de slag gaat.
De statistiekjes die je tot nu toe keurig ontwijkt zijn trouwens wereldwijde statistieken en niet per se van Nederland, dus waarom je nu opeens een weer puur richt op Nederland vind ik ook nogal opmerkelijk haha.
Bij kweekvisserij is geen bijvangst, dus dat die ontwikkeling zou je moeten toejuichen?
Bron? :')
Volgens mij hebben supermarkten dat echt wel goed onder controle. Sowieso wordt alle vis die nu gevangen wordt al direct in het schip ingevroreren zodat het goed houdbaar is, en supermarktketens hebben echt wel de kennis om hun voorraaden op peil te houden zonder 'miljoenen kilo's weg te gooien'.
Dat is nogal wiedes. Maar deze docu zegt werkelijk waar met droge ogen dat we moeten stoppen met vis eten. Noem jij dat de vraag afstemmen?
Je kunt het aanbod niet afstemmen als de vraag harder stijgt dan de vispopulaties aankunnen, dus daarom werkt men met quota. Daarmee pak je het probleem aan. Als je rest kunt opvullen met bv kweekvis dan is dat gelul over bijvangst en supermarkten die tonnen vis weggooien ook irrelevant.
Hoe kom je hier nou bij? Visserij was één van de peilers van de Brexit bijv.
Weet je, ik post het lijstje gewoon nog eens:
40% daling van gevangen wilde vis is een druppel op een gloeiende plaat? De stabiele stijging van kweekvis is een kortetermijn visie? Kwetsbare visgronden zijn zich wereldwijd aan het herstellen? Innovatieve vismethodes om bijvangst te reduceren? Minder overbeviste vissoorten? Overheden die voor 1200 soorten een beschermingsbeleid hebben opgesteld? Er komen meer beschermde zeegebieden?
Wat bedoel je nou exact 'daar is nog weinig van terecht gekomen'. Weet je hoe de visserij er aan toe was in de jaren 80? Dat was veel erger en we hebben echt wel prima stappen gemaakt in bijv. de Noordzee:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl007316-visbestanden-in-de-noordzee
Nu ga ik weekend vieren voordat Reckuuza boos wordt.
Klik om te vergroten...