Aan de fans wel, al was ik eerst een groot fan, maar kijk ik het nu even allemaal aan.
Maar als je straks wilt dat het na 6 maanden ook nog veel gespeeld wordt, en dat zal wel moeten met 128 spelers per potje, dan moet je maybe ook aanspreken buiten je hardcore fanbase. Ik denk dat dat beter lukt wanneer je de prijs op 40 euro zet en daarmee veel afwachters en twijfelaars over de streep trekt, en duidelijk communiceert dat alle unlockable content en events gratis is voor iedereen die de game heeft, en dat de prijs voor 2-3 jaar vast blijft staan op die 40 euro.
Je betaalt 40 euro en je zit voor de komende 2-3 jaar goed qua online shooter. Dat lijkt me voor heel veel gamers, fans en nieuwkomers, een geruststellende gedachte, waardoor je sneller geneigd bent de game meteen te halen en te blijven spelen. Vervolgens creeer je met iedere nieuwe gratis event, map-release, content, etc weer een nieuwe hype en positive word of mouth, waardoor je over 5-6 maanden, of over 2 jaar, dus ook nog steeds nieuwe gamers blijft trekken. En omdat de prijs dan ook nog op 40 euro vast staat, blijft dat je bron van inkomsten. Wat je krijgt is dat de hele community er baat bij heeft, en de developers zullen de ervaring dus goed moeten blijven houden.
Dit lijkt me een veel gezondere situatie dan gewoon gokken op een klein percentage dat de BP koopt, en je de kans loopt dat de rest van de community na 2-3 events het wel gezien heeft, en niet willen spelen en hetzelfde werk te leveren, en er minder voor terug te zien qua unlocks. Nog even los van de groep gamers die de game sowieso laten liggen door de hoge instapprijs en het aangekondigde BP systeem.
In de huidige situatie, als de game niet vanaf dag 1 dikke 9’s en 10’en scoort, dan zie ik een hele boel mensen afwachten, en wellicht vervolgens gewoon besluiten te skippen.
Dan bereik je dus de hardcore fans die al gepre-ordered hebben, en die betalen 70 euro en doen een paar keer een BP event, maar de vraag is hoe gezond die situatie is voor de game en community na 6 maanden. Ik verwacht in dat geval dat de prijs van de base-game vervolgens al snel naar 20-30 euro zal droppen, want dan zullen ze toch een veel grotere base moeten bereiken.
Als ik weet dat ik voor 70 euro voor de komende 2-3 jaar goed zit met een prima BF game, dan ja, geen probleem, maar daar zet ik nu dus nog mijn vraagtekens bij.
Klik om te vergroten...