Een hele toffe RTF van vroeger waar je ondergrond een rijk bouwde met minions en demonen terwijl de mensen jouw bouwwerk aanvielen.
… maar dan is het dus een beetje een city-builder bovengronds en een soort base-defender game ondergronds? Is het dan een beetje zoals Dune 2, of meer tower defense, of wat? Het ziet er in ieder geval leuk uit. Heb verder nog geen enkele SteamWorld games gespeeld. Heb getwijfeld over SteamWorld Dig 2 voor Switch, maar was volgens mij alleen code-in-a-box …
Zoiets, maar ook weer niet helemaal. Wat Dungeon Keeper uniek maakt is dat jij wel de baas over de dungeon bent, maar geen directe controle hebt over je minions. Je kunt ze wel oppakken of een klap verkopen (harder werken jij!) met jouw magische hand (cursor), maar verder doen de goblins, vampieren, warlocks etc waar ze zelf zin in hebben. Bouw een bibliotheek en een warlock gaat spreuken studeren. Bouw een forge en een troll gaat traps bouwen etc. En ze hebben eten en een bed nodig. En geld natuurlijk aan het einde van elke week. Goud graaf je uit de ondergrondse wanden, waarvan je ook bovenstaande kamers maakt. Erg originele game. Er is een modern spiritueel vervolg op Dungeon Keeper dat veel op deze game lijkt en die heet Dungeons. Volgens mij komt dit jaar al deel vier in de serie uit. Dungeons lijkt in veel opzichten op Dungeon Keeper, hoewel het RTS gedeelte in Dungeons flink is uitgebreid.
Helaas. Maar meer van dit is sowieso top. Ik moet ook Partisans nog steeds spelen. Sowieso nu al een kandidaat voor mijn GOTY lijstje voor 2023.