Dragon Quest XI is echt geweldig. De versie zonder die 2D zooi tenminste, want ik heb de originele release gespeeld. Dat was mijn review.
Dag 1 – Eerste indrukken Dragon Quest XI is echt geweldig. Vanaf het moment dat ik het spel opstartte, voelde het alsof ik in een klassieke JRPG werd gezogen, maar dan met moderne flair. De wereld is kleurrijk, de muziek is sfeervol en de personages hebben meteen iets herkenbaars. Ik heb bewust gekozen voor de originele release, dus zonder die 2D‑modus waar ik persoonlijk weinig mee heb. Voor mij hoort Dragon Quest juist groots, levendig en volledig 3D te zijn, en dat doet deze versie fantastisch. Dag 2 – De wereld opent zich Na een paar uur spelen begon ik pas echt te merken hoe groot en rijk de wereld is. Elk dorpje heeft zijn eigen charme, NPC’s hebben verrassend veel persoonlijkheid en er valt overal wel iets te ontdekken. De gevechten zijn turn‑based zoals het hoort, maar voelen nooit traag of ouderwets. Het ritme zit goed, de animaties zijn heerlijk over‑the‑top en het blijft leuk om nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Ik merkte dat ik steeds langer bleef spelen dan gepland, gewoon omdat ik wilde zien wat er achter de volgende heuvel lag. Dag 3 – Verhaal en personages Vandaag vooral gefocust op het verhaal, en dat stelt absoluut niet teleur. Dragon Quest XI weet perfect de balans te vinden tussen luchtige humor en serieuze momenten. De cast groeit langzaam maar zeker op je, en elk personage heeft zijn eigen achtergrond en motivatie. Het voelt alsof je echt een groep vrienden vormt die samen op avontuur gaat. De originele release heeft misschien niet alle extra’s van de latere versies, maar qua sfeer en pacing voelt het juist heel puur. Dag 4 – Verslavend goed Ik betrap mezelf erop dat ik constant aan het spel denk, zelfs wanneer ik niet aan het spelen ben. De dungeons zijn leuk ontworpen, de bossfights zijn uitdagend zonder frustrerend te worden, en de progressie voelt ontzettend bevredigend. Het is zo’n game die je uitnodigt om nog even één quest te doen, nog even één level te pakken, nog even één gebied te verkennen… en voor je het weet is het weer veel te laat. Dag 5 – Eindconclusie tot nu toe Hoe langer ik speel, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat Dragon Quest XI een van de beste moderne JRPG’s is. De originele release zonder 2D‑modus voelt voor mij als de ideale manier om het spel te ervaren: helder, kleurrijk, groots en precies zoals het bedoeld lijkt. Het combineert nostalgie met moderne kwaliteit op een manier die maar weinig games lukt. Zo beter?
Ik vond het ook wel een leuk spelletje. Alleen zag ik laatst een stukje video waarin je hoofdpersoon op draak zag vliegen en op een leeuw rijden enzo, en dat kan ik me allemaal niet herinneren, dus heeft blijkbaar geen blijvende indruk gemaakt. Nu met Xenoblade (1) bezig en dat is een beetje een time-sink, en weet niet of ik dat nou zo tof vind ...
Geen idee, ik zag die zwabberhoofd in dat paarse pakje, volgens mij is dat de hoofdrolspeler in 11. Video-segment ging ook over DQ11. Wil zelf eigenlijk DQ3 HD een keer kopen, maar wacht even tot ik (hier, in HK, of in Japan) een leuke aanbieding voor physical tegenkom. DQ 1&2 HD komt dan over een paar jaar wel eens een keertje.