Community reviews

Discussie in 'Games' gestart door Reckuuza, 24 okt 2025.

1. Yerewn

Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

Leuk Bevonden:
    10.280
    iemand moet die game (of meerdere versies) toch nog wel hebben liggen?

2. FinalBob

FinalBob Active Member

Leuk Bevonden:
    1.216
    Ik heb geel idee.

3. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.181
    Misschien Sasuke of zijn kleine neefje ... ?

Yellow 13 vindt dit leuk.
  4. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.853
    Vraag Sasuke maar, mits zijn console werkt.

5. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.280

Laatst bewerkt: 20 nov 2025 om 08:27
    Jorrie, Reckuuza, FinalBob en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. WorkingTitle

WorkingTitle ... the little dragon

Leuk Bevonden:
    3.316

Review: Tainted Grill

Tainted Grill is een korte, intens sfeervolle indiegame die vrijwel alles tegenovergesteld doet aan wat Oblivion groot maakte. Waar Oblivion je een gigantische open wereld geeft vol steden, bossen, kerkers en honderden quests, kiest Tainted Grill voor een klein, afgesloten decor: een vervallen diner waar realiteit en nachtmerrie subtiel in elkaar overlopen. Deze beperkte schaal werkt verrassend goed, omdat elk detail in het restaurant betekenis draagt en elke kamer spanning oproept. In Oblivion draait verkenning om vrijheid en loot; in Tainted Grill draait het om onderhuidse dreiging en het ontrafelen van mysterieuze gebeurtenissen.

Het verhaal contrasteert eveneens sterk. Oblivion vertelt een heldhaftig avontuur over keizers, demonen en werelden in gevaar. Tainted Grill is juist introspectief: fragmentarisch, symbolisch en bedoeld om je vragen te laten stellen in plaats van antwoorden te geven. De gameplay ondersteunt dat—geen uitgebreide skills, geen grote gevechten, maar vooral rondlopen, observeren en keuzes maken. Vergeleken met de mechanische diepgang van Oblivion voelt het minimalistisch, maar bewust minimalistisch.

Waar Tainted Grill echt uitblinkt is sfeer. De duistere belichting, het zachte gebrom van apparaten en de verstoorde stilte maken het een game die je niet overdag zou moeten spelen. En daarmee komen we bij de centrale vraag: is het leuk om alleen ’s nachts te spelen? Ja—eigenlijk is dat de ideale manier. De game is ontworpen voor nachtelijke intensiteit; de spanning en het ongemak komen veel sterker binnen wanneer de echte wereld om je heen ook donker en stil is.

Kort, mysterieus en perfect voor een late-night sessie.

Yerewn vindt dit leuk.
  7. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.280
    Ik ben wel benieuwd naar oblivion nu

8. Reckuuza

Reckuuza #GROTETIETENVOLMELK

Leuk Bevonden:
    18.650
    Review: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remaster (Xbox One)

Oké jongens, laat ik maar meteen beginnen: de Oblivion Remaster op de Xbox One is… verrassend degelijk. De textures zijn scherper, de belichting is opgeknapt en de framerate is eindelijk stabiel genoeg om niet meer het gevoel te geven dat je personage astma heeft. Het is allemaal niet baanbrekend, maar het werkt.

Ik schrijf dit trouwens terwijl bepaalde maten op Xboxworld al in de chat lopen te giechelen dat ik “weer veel te positief ga zijn”. Jullie weten wie jullie zijn.

Maar goed, terug naar de remaster. De laadtijden zijn korter en Kvatch ziet er eindelijk niet meer uit als een PS2-level. En ja, ik hoor jullie alweer: “Yellow, je bent gewoon nostalgisch, gast.” Nee. Nee. Ik kan best kritisch zijn.

Bijvoorbeeld: de NPC-gezichten… nog steeds alsof ze allemaal een permanente interne strijd voeren om niet te huilen. En de AI blijft dommer dan brood. Ik zeg gewoon hoe het is.
    En NEE, DIT IS NIET “BLIND FANBOYISM”, HOUD OP MET DIE DM’S.

Wat ik wel moet toegeven is dat Bethesda er misschien iets meer liefde in had mogen stoppen. Vooral de animaties zijn nog exact hetzelfde, inclusief die rare armzwaai alsof iedereen in Cyrodiil een onzichtbare vlieg wil meppen. Maar goed, het is een remaster, geen remake. Ik ben redelijk. Ik ben heel redelijk, oké?

En nu zie ik alweer in het forumtopic iemand zeggen: “Yellow is weer aan het janken hoor.”
    SERIEUS? IK PROBEER HIER EEN NORMALE REVIEW TE SCHRIJVEN.
    MAAR HET IS ALTIJD HETZELFDE MET JULLIE.

WEET JE WAT? FINE. HIER. ALS JULLIE EEN EERLIJKE REVIEW WILLEN, KRIJGEN JULLIE ‘M OOK.

OBLIVION REMASTER IS GOED. SNAP JE? GOED. NIET PERFECT. NIET SLECHT. GEWOON. GOED.
    DE WERELD IS NOG STEEDS GIGANTISCH, DE MUZIEK IS NOG STEEDS MAGISCH, EN CYRODIIL IS NOG STEEDS EEN VAN DE MOOISTE FANTASYLANDSCHAPPEN OOIT GEMAAKT.

MAAR JULLIE WILLEN ALLEEN MAAR ZEIKEN DAT IK “TE HARD VERDEDIG”.
    IK VERDEDIG HE-LE-MAAL NIETS. HET IS EEN REVIEW.

WEET JE WAT? HIER, DE EINDCONCLUSIE:

OBLIVION REMASTER OP XBOX ONE KRIJGT VAN MIJ EEN 8.
    EEN. 8. SNAP JE? EEN MOOIE, NORMALE, EVENREDIGE SCORE.

EN ALS JULLIE DAT NOG STEEDS BELACHELIJK VINDEN
    DAN SCHRIJF IK DE HELE VOLGENDE REVIEW IN CAPSLOCK
    ZODAT JULLIE TENMINSTE KUNNEN LEZEN HOE
    EXTREEM BOOS IK BEN OP JULLIE GEZEIK.

Yerewn vindt dit leuk.
  9. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.650
    Ik wilde… echt… ECHT waar… heel kalm blijven.
    Gewoon een review schrijven.
    Een normale.
    Zoals mensen dat doen.

Maar natuurlijk, NATUURLIJK, is het op Xboxworld weer alsof ik met een bord “MAAK ME GEK” boven mijn hoofd rondloop.

Ik tik het eerste zinnetje van mijn review, en DAAR GAAN WE WEER:

“LOL, daar heb je Yellow met z’n preek over Oblivion Remaster.”

PRE-EK??
    BROER IK HEB NOG NIET EENS EEN PUNT GEZET.

Ik slik. Ik blijf kalm. Ik schrijf verder.

Maar het topic vult zich al binnen drie minuten met reacties als:

• “Yellow kan geen review schrijven zonder eindbaas-meltdown.”
    • “Krijgen we weer CAPS vandaag?”
    • “Hahaha zet alvast popcorn klaar.”
    POP.
    POP.
    POP.

Weet je wat dat geluid is?
    Dat is het geluid van MIJN GEDULD DIE FYSIEK AAN HET SMELTEN IS.

DE REVIEW
    Oké. Adem. Kalm.

Oblivion Remaster.
    De graphics zijn mooier. De wereld is nog steeds prachtig. Alles voelt nostalgisch maar opgefrist—

“NOSTALGISCH?? Zie je wel! Yellow is gebrainwasht!”

OH MIJN GOD.

Ik schrijf één woord.
    Eén. (…)
    En ze springen op me alsof ik de laatste kipnugget in de McDonald’s vastheb.

Jongens…
    Dit is geen review meer.
    Dit is een overlevingsstrijd.

DE STEEKVLAMMEN KOMEN OP
    Kijk. Oblivion is goed. Dat is gewoon zo.
    Maar elke keer als ik iets positiefs zeg, roept iemand:

“Yellow verdedigt Bethesda alsof Todd Howard zijn vader is.”

TODD.
    HOWARD.
    IS.
    NIET.
    MIJN.
    VADER.

ALS HIJ DAT WEL WAS HAD IK NU MISSCHIEN WEL 12 SKYRIM KLokken IN HUIS MAAR DAT IS NIET HET PUNT.

Ze blijven doorgaan.
    En doorgaan.
    En DOORGAAN.

En ineens zegt Yerewn:

“Benieuwd wanneer Yellow doorslaat. Zet de stopwatch aan!”

EEN STOPWATCH?
    EEN.
    STOPWATCH???

JE WILT EEN SHOW?
    JE WILT DRAMA?
    JE WILT DAT IK DOORSLAAAAAT?

OKÉ.
    OKÉ DAN.
    JE WILDT HET. JE GAAT HET KRIJGEN.**

HIER KOMT HET. DE VOLLEDIGE, ONGEREMDE, GIGANTISCHE, LAVA-SPUWENDE MELTDOWN.
    OBLIVION REMASTER IS GOED. HOOR JE ME? GOED. NIET PERFECT. NIET SLECHT. GOED.
    DE WERELD ZIET ER NOG STEEDS PRACHTIG UIT.
    DE MUZIEK IS NOG STEEDS ZO MOOI DAT JE ZIEL EVENTJES DE STEAMWORKSHOP IN VERDWIJNT.
    DE QUESTS ZIJN ICONISCHER DAN JULLIE HELE FORUMLEVEN BIJ ELKAAR.
    EN ALS JULLIE DAT NOG STEEDS “FANBOY” NOEMEN DAN GA IK IEDER VAN JULLIE EEN PERSOONLIJKE CAPLOCKS-LIEFDESBRIEF STUREN.
    EN HET ERGSTE IS: IK PROBEERDE RUSTIG TE BEGINNEN. IK WILDE NIET SCHREEUWEN. MAAR JULLIE DWINGEN ME. JULLIE GOOIEN OLIË OP EEN VUUR DAT AL VAN NATURE EEN INTERN STUWMEER VAN PURE HOOGSPANNING IS.
    OBLIVION REMASTER KRIJGT EEN 9. JA EEN NEGEN. EEN. GROOT. VET. Cijfer. NIET OM IETS TE PROVOCEREN, MAAR OMDAT JULLIE ME ZO BOOS HEBBEN GEMAAKT DAT IK UITEINDELIJK VAN FRUSTRATIE BEN GAAN WAARDEREN HOEVEEL IK VAN DIE GAME HOU.
    EN ALS IEMAND — ÉÉN IEMAND — NOG EEN OPMERKING MAAKT OVER FANBOYS, NOSTALGIE, TODD HOWARD, CAPSLOCK, OF MIJN MENTALE STAAT… DAN SCHRIJF IK DE VOLGENDE REVIEW ZÓ EXTREEM, ZÓ DWAAS, ZÓ ALARMFASE-ROOD-GEFLIPT DAT HIJ OP DE HOME-PAGINA VAN XBOXWORLD GEFLAGD GAAT WORDEN ALS NATUURRAMP.

Yerewn vindt dit leuk.
  10. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.650
    GROTE TIETEN VOL MELK

Yerewn vindt dit leuk.
  11. WorkingTitle

Leuk Bevonden:
    3.316
    Zou hem een klein beetje bijschaven voor de homepage

Yerewn vindt dit leuk.
  12. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.280
    Topic van het jaar

13. FinalBob

FinalBob Active Member

Leuk Bevonden:
    1.216
    Beste allemaal,

Wat een eer om vooruitlopend op de award hier te staan en een paar woorden van dank uit te spreken aan de mensen die ons geliefde topic — en eigenlijk het hele forum — kleur, chaos, gezelligheid en karakter geven.

Allereerst moderator Jorrie. De man, de mythe, de legende. De enige persoon die het presteert om streng én rechtvaardig te zijn, terwijl hij toch overal tegelijk lijkt te zijn. Als er ooit een Olympische sport zou bestaan voor modereren, dan stond Jorrie met twee vingers in zijn neus op het hoogste podium. Bedankt voor je eindeloze inzet, je nuchtere blik en je vaardigheid om zelfs de meest ontspoorde discussies terug op de rails te zetten.

Dan Recka… tja, hoe moeten we Recka omschrijven? Hij is ons menselijke achtbaanritje. Zijn onnavolgbare stemmingssprongen en onverwachte invalshoeken maken elke discussie tot een avontuur. Bij hem weet je nooit of je gaat lachen, verbazen of je afvragen wat je zojuist hebt gelezen — en dát maakt hem zo fantastisch. Dank voor de kleur die je brengt, de chaos waar we stiekem allemaal van genieten en de verhalen die nog jaren stof voor gesprek zullen zijn.

Yerewn, onze trotse deelnemer van de legendarische BBQ-workshop. Hoewel niemand van ons er fysiek bij was, waren we toch diep onder de indruk van jouw verslag. Je hebt ons laten meeproeven van de sfeer, de grill en de ervaring alsof we zelf naast je stonden te knoeien met marinades. Dank voor je enthousiasme en je vermogen om zelfs een workshop waar wij níét bij waren toch tot een gedeelde herinnering te maken.

En dan hebben we WorkingTitle, onze meester-verkleder. De man die ieders avatar kopieert met een snelheid waar zelfs de snelste NFT-flipper jaloers op zou worden. Je hebt ons allemaal een keer, soms twee keer, laten twijfelen of we nou naar onszelf keken of niet. Een kunstvorm op zich — dank voor de verwarring en de glimlach die daarbij hoort.

Modder-Eter… ja, wat zullen we zeggen? Jij bent de enige persoon die modder kan eten en er nog iets zinnigs onder kan typen. Als iemand ooit een manier vindt om discussies te kruiden met aarde, dan ben jij het. Dank voor je unieke aanwezigheid, je droge humor en die momenten waarop iedereen denkt: “Wat…? O ja, het is Modder-Eter.”

De onmisbare Zifnap, met zijn gamefilmpjes die zelfs mensen die nooit gamen toch weten te grijpen. Dankzij jou hebben we meer pixels gezien dan gezond is, maar altijd met plezier. Je bent de man die gameplay verheft tot forumcultuur. Dank voor het entertainment, de passie en je eindeloze stroom content.

En tot slot — maar zeker niet als laatste — Geel. Sponsor van Sasuke, hoeder van de nacht, bewaker van het slapende forum. Zonder jouw nachtelijke bijdrages was het hier na 23:00 stiller geweest dan een blockchain op zondagochtend. Jij hield de boel draaiende wanneer de rest wegdommelde. Dank voor je energie, je steun, en het feit dat je Sasuke liet shinen alsof hij hoofdrolspeler was in zijn eigen anime.

Kortom: zonder jullie was dit topic niet hetzelfde. Jullie maken het levend, uniek en onvervangbaar. Bedankt voor de humor, de inzet, de verhalen, de gekte en vooral: de fijne sfeer die jullie samen brengen.

En ik moet zeggen: ik kijk nu al enorm uit naar de XBW Awards — al is het maar omdat dit waarschijnlijk de enige avond is waarop onze avatars beter gekleed zijn dan wijzelf.

Zifnap, Modder-Eter, Yerewn en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.853
    Godverdomme: Post van het jaar!

15. WorkingTitle

Leuk Bevonden:
    3.316
    Ik verslik me bijna in mijn croissantje. Ik sta er niet tussen?

Yerewn en FinalBob vinden dit leuk.
  16. Yerewn

Leuk Bevonden:
    10.280
    aight you got me

Modder-Eter vindt dit leuk.
  17. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    9.184
    Je vergeet Pierre.
    Ok, je hebt hem er indirect wel tussen staan, maar je begrijpt wat ik bedoel.

18. Sen

Sen Active Member Hoofdredacteur

Leuk Bevonden:
    395
    Wat vreselijk kinderachtig...

19. Sen

Sen Active Member Hoofdredacteur

Leuk Bevonden:
    395
    Grapjes makes over iemands naam en dat dan overal neer gaan zetten. Nota bene iemand die al vele jaren voor de site schrijft. Triest.

20. FinalBob

FinalBob Active Member

Leuk Bevonden:
    1.216

Deel Deze Pagina