1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De motoren, scooters en brommers thread [Deel 6]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Beumah, 9 mei 2011.

  1. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Gisteren de olie en het filter maar weer eens ververst.
    [​IMG]

    Aanvankelijk dachten we dat één van de bochten eraf moest om het oliefilter eraf te kunnen krijgen, er zit namelijk een aftermarket uitlaatsysteem op. Dus de bocht er maar af:
    [​IMG]

    Later bleek dat het niet nodig was als je gewoon het koelvloeistof reservoir demonteert.. Maargoed. Gelijk alle (zichtbare) uitlaatdelen maar eens goed opgepoetst met wat RVS poets. Alle verkleuring en zelfs alle vlekken weggekregen! :)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Erg tevreden met het resultaat :) Wil eigenlijk ook nog even de remvloeistof en evt de koelvloeistof vervangen, maar ik denk dat ik dat maar beter kan laten doen.
     
    RemcoM en R-Y vinden dit leuk.
  2. R-Y

    R-Y let's pop

    Berichten:
    1.684
    Leuk Bevonden:
    4
    Hoezo laten doen? Kan je best zelf! Heb je geen werkplaatshandboek voor je CBR? Ondanks dat dit een heel algemene klus is.
     
  3. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Is inderdaad wel te doen, maar een vervelend klusje met dat ontluchten altijd. Met de juiste apparatuur is dat een stuk makkelijker.
     
  4. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Na een olie beurtje hoef je niks te ontluchten ;)
     
  5. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    In de war met de remvloeistof bijvullen denk ik..

    Pff al een paar maandjes motorloos, met het lekkere weer gaat het weer kriebelen hoor..
     
  6. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Rossi de winnaar van de TT Assen. Mooie slotfase!
     
  7. mauser8x57

    mauser8x57 gt: ENFIELD22

    Berichten:
    162
    Leuk Bevonden:
    7
    yup i was there
     
  8. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    De laatste maanden zit ik dagelijks rond te kijken voor een eerste motor. In februari ben ik afgestudeerd en kan ik mezelf eindelijk een motor cadeau doen (na 5 jaar een A rbw te hebben heb ik welgeteld 0 keer op een motor gereden :oops:). In de stad (stalling, diefstal, korte afstanden), met gratis OV en op een studentenbudget is het in mijn ogen nooit een verstandige optie geweest, maar dat is dus bijna verleden tijd. Toch kan ik nog wel wat advies gebruiken.

    Ik ben ongeveer 1.87 lang en wil hem voor woon-werk/stads verkeer en het hele jaar door gaan gebruiken. Een zadelhoogte boven de 800mm lijkt me wel een must want opgevouwen zitten op zo'n Gladius lijkt me helemaal niks. Qua rijstijl hoeft het van mij niet zo sportief te zijn en volgens mij ben ik ook iemand die zijn rechthand wel onder controle heeft. Belangrijk in aanschaf is weinig onderhoud (hier is Yamaha heel gunstig met een onderhoudsinterval van 10.000km) en een laag verbruik. Mijn voorkeur gaat uit naar een naked rond de 600-700cc en het liefst een nieuwe motor of tweedehands van max. 4-5 jaar oud. De één zegt doen, waar de ander zegt dat je het op een oude fiets moet leren.

    Qua nieuwe motoren zit ik vooral te kijken naar de ER6n (€6.999), MT-07 (€7.199) of pas aangekondigde XSR700 (€8.499) waarvan de laatste modellen pas in 2014 en 2016 gereleased zijn. De ER6n is al wat ouder, maar de modellen voor 2008 vind ik niet mooi (ongeveer €4.500 tweedehands uit 08/09). Een 2e hands Street Triple R uit 2008-2012 met de ronde koplamp lijkt me ook leuk, maar met 105pk een beetje aan de zware kant als eerste motor (plus de hogere onderhoudskosten, verzekering, verbruik etc). Of kan ik beter direct gaan kijken voor een MT-09 o.i.d. omdat je anders te snel zat zou kunnen worden van een 600cc?

    Wat zijn jullie tips en ervaringen? Waarschijnlijk is het verstandiger om eerst een 125cc/250cc van een paar honderd euro aan te schaffen, maar mijn gevoel zegt dat ik beter een motor kan kopen die ik mooi vind en waar ik een paar jaar mee vooruit kan. Wat zijn eventueel leuke en goedkope motoren zijn om op te starten (en dan bij voorkeur een naked en niet te laag bij de grond)? Of wat zijn leuke alternatieven voor de ER6n (de XJ6, FZ6 en Suzuki's vallen sowieso af qua zadelhoogte en uiterlijk. Honda CB's zijn vaak 4 cilinders en weer wat duurder in aanschaf en de oudere modellen zijn niet echt mooi).

    De nieuw aangekondigde XSR700:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
  9. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    De XSR-700 is in principe dezelfde motor als een MT-07 maar dan een ander jasje dus die behandel ik ook even zo. De 07 is echt een lekkere motorfiets en heeft meer "karakter" dan een ER-6 doordat de 07 een vertapte krukas heeft waardoor deze klinkt en voelt als een V-twin. Een prima keuze als eerste motor.

    Een Street Triple is ook een prima eerste motor en wat volwassener dan een MT-07, zowel kwa blok als rijwielgedeelte. Maar op een Street Triple hoef je niet bang te zijn voor het vermogen, deze is mooi linair en prima te doseren. Kwa gewicht is deze misschien nog wel iets lichter dan een MT-07. Onderhoud zal hetzelfde zijn, namelijk elk jaar of om de 20.000km een olie beurtje.

    Een MT-09 (mijn huidige motor) is wel een stapje hoger dan een Street Triple, het blok trekt al direct vanaf lage toerentallen waar de Street Triple pas bij 6000rpm los komt. Ik zal deze ook niet snel aanraden als eerste motor maar aan de andere kant rijd mijn vriendin er ook zo mee weg en doet er met mooi weer ook woon/werk kilometers mee. Maar ze spreekt ook niet het volle vermogen aan, ze rijd eigenlijk alleen in B-mode, deze geeft een vertraagde gasreactie en max 100pk. Wel mankeert er het een en ander aan de standaard MT-09 zoals slappe vering en nukkige gas reactie vanaf gas dicht, deze problemen zijn wel aan te pakken maar kosten aardig wat geld.

    Ik lees dat je wat ouder bent en je schrijft een volwassen stukje waar je al aardig wat research hebt gedaan dus jij zal geen onbezonnen rijder zijn die onbezonnen het gas open trekt. Ik zal dan ook zeggen kies wat je zelf mooi vind, alle motoren die jij noemt rijden hartstikke lekker en zijn motoren met meer karakter dan een 13 in een dozijn 4 cilinder.


    Als laatste, ivm ander werk stop ik met motorrijden en staat mijn schade vrije MT-09 (in de zeldzame Street-Rally uitvoering) te koop, deze heeft een lage kilometerstand en ik heb de minpunten zoals vering en gasreactie aangepakt en nu rijd ie zoals die vanaf de fabriek had moeten zijn. De vraagprijs lijkt hoog, maar er zitten vele dure extra's op zoals een uitlaatsysteem van een dikke 900,-, compleet andere voor en achtervering wat 850,- heeft gekost incl montage, nieuwe banden (setje 300eu) etc etc. De prijs is een vraagprijs en er zit natuurlijk wel wat onderhandelingsruimte op.

    PS. Verbruik met woon/werk verkeer is +- 1:20

    Marktplaats link:
    http://link.marktplaats.nl/m981013305


    [​IMG]
     
    Maarten00 en Ypuh vinden dit leuk.
  10. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Bedankt voor je uitleg! Ik lees al wat langer mee en kan me nog herinneren wanneer je je MT-09 gekocht had (omdat je KTM gejat was :mad:)! Zonde dat je hem nu alweer weg moet doen. Ga je daar geen spijt van krijgen aangezien je sinds je 18e (meende ik) al motor rijdt?

    De Street Triple is 2e hands ook nog wel een goede optie (staat een 2010 model met opties voor een vraagprijs van €4.600). Indien ik nieuw koop zou ik waarschijnlijk de XSR700 kiezen met een deeltje financiering of nog even doorsparen. Groot voordeel lijkt me de 2 jaar garantie, maar als nadeel het inrijden en kosten voor het rijklaar maken, kenteken en de 1.000 km beurt (vind het maar vreemd dat die kosten niet gewoon bij de nieuwprijs inzitten).

    Ik woon in ieder geval nog t/m februari in het buitenland (Jakarta) en ga tot die nog even rustig om me heen kijken. De MT-07 staat tot nu toe boven aan mijn lijstje en ik verwacht dat begin 2016 ook de eerste 2014 modellen met 10-20k km op Marktplaats komen te staan (er staat er nu maar 1tje, toevallig wel in Groningen met een vraagprijs van €5.950). Het prijsverschil met een MT-09 is dan nog net iets te groot.

    Edit: Ben inmiddels ook wel gecharmeerd geraakt van de BMW F800R (met de asymmetrische koplampen). Volgend jaar dus maar eens beginnen met wat testritten op een STR (met ronde koplampen), F800R, ER6n en MT-07. Qua uiterlijk vind ik ze allemaal wel tof en qua betrouwbaarheid/kosten zit het bij alle 4 ook wel goed. Het gaat waarschijnlijk een 2e hands worden tussen 2009 (F800R/STR) en 2014 (ER6n/MT-07).
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2015
  11. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    @Sjorrit ik zag via MF dat je je fiets alweer snel verkocht had!

    Na dagenlang het internet afgespeurd te hebben zit ik nu ook te kijken naar een KTM Duke. Qua vermogen wat lichter dan de eerder genoemde modellen, maar ook het gewicht is een stuk lager. Volgens mij heb jij ook eens een KTM Duke gereden Sjorrit? Kun je me misschien vertellen waarom het prijsverschil tussen de 390 (44 pk en €5.610) en 690 (68 pk en €9.500) zo groot is? Het lijkt me in ieder geval verstandiger om voor een Duke te gaan dan een Street Triple of F800R als eerste bike.

    Laatste vraag, stel nou dat ik eens 1-2 week op vakantie wil op de motor (van hotel naar hotel, dus zonder slaapzak en campingspullen). De meeste mensen uit reisverslagen doen dit met een dikke 1200cc adventure bike, maar het lijkt mij juist veel makkelijker om dit met een lichte 1 cilinder te doen? Makkelijker onderhoud, lager verbruik, behendiger en zodra je Duitsland voorbij bent zit 120kmh op de snelweg er toch niet meer in. Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  12. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Yep, fiets was zo weg maar is ook niet zo gek gezien de extra's. Is nu gekocht door een jongen die precies deze opties zocht op een MT-09.

    KTM Duke 390 is in het leven geroepen voor het A1 rijbewijs, 40pk en met plat op de tank haal je een keer 140-150 ofzo? Deze gaat echt vervelen na een half jaartje aangezien je moeite hebt om vrachtwagens in te halen. Ook is de 390 gemaakt in india met goedkope vering en remmen. De 690 is veel leuker en ook prima als eerste motor (al blijf ik erbij een Street Triple kan ook prima) en ook prima vermogen om je niet direct te vervelen. Ik heb zelf een 690 SMC-R gehad en op bochtige wegen kon een vriend van mij die een R1 had mij niet ver voor blijven. Door het lage gewicht is dit echt leuk rijden in de stad en bochtige wegen.

    Op je laatste vraag, de mensen die met een adventure motor van rond de 20.000,- euro op vakantie gaan hebben deze om de luxe, cruise control, elektronisch instelbare vering, traction control etc etc en natuurlijk een heerlijk groot comfortabel zadel voor de rijder en de passagier, instelbaar ruitje en de mogelijkheid om 3 grote koffers makkelijk te monteren. Ik heb al meerdere keren op een BMW R1200GS gereden en het voordeel ten opzichte van een lichte 1 cilinder is de stabiliteit, wind heeft nauwelijks invloed op de wegligging van zo'n grote motor, door het ruitje zit je uit de wind, 150km/h met het vizier open is geen probleem, en het overzicht wat je hebt als je op zo'n hoge motor zit, je kijkt over al het verkeer heen. Ook merk je er niks van als er iemand achterop zit door het hoge koppel van zo'n 1200cc 2 cilinder en de vering die je met 1 druk op de knop kunt aanpassen voor duo-gebruik. Dit alles maakt het mogelijk om makkelijk 400-500km op een dag te doen en zo fris als een hoentje af te stappen, koffers eraf te pakken waar alle normale kleding in zit zodat je 's avonds in je normale kloffie aan kan schuiven aan tafel.

    Als je voor nieuw gaat is de KTM Duke 690 echt geweldig, voor modeljaar 2016 een nieuw blok gekregen die nog soepeler loopt, ga je voor 2de hands zoek dan een 690 Duke R.
     
    Ypuh vindt dit leuk.
  13. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Ik heb eigenlijk een beetje een vergelijkbaar verhaal als @Ypuh. Ik wil aankomende lente beginnen met lessen (A2 rijbewijs) en daarna kijken voor een motor. Ikzelf geef sterk de voorkeur aan naked bikes en motards. Nu heb ik een paar modellen in m'n hoofd die ik erg mooi vind maar weet niet zo goed wat nu wijsheid is. Allereerst dacht ik aan een Yamaha XT660X. Een vriend van me heeft deze en ik moet zeggen dat ik het een erg leuke motor vind! Daarnaast vind ik de Aprilia Dorsoduro 750 erg mooi en m'n favoriet de Ducati Hypermotard 796. Laatste twee zullen moeten worden gereduceerd maar dat lijkt me geen groot probleem. Het gaat me er meer om of dit überhaupt 'verstandige' motoren zijn om mee te beginnen of dat ik beter naar wat kleiners/lichters kan kijken? Iemand die hier tips over heeft?
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  14. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Prima om mee te beginnen, zullen wel terug gezet worden op 35kw en als je een poosje later vol vermogen mag heb je weer iets "nieuws".

    Wel grappig, ik heb de MT weggedaan en nu staat dit in mijn woonkamer. Was eerst van plan om een jaartje zonder motor te doen maar is best lastig en toen kwam ik deze tegen. Is een Factory uitvoering dus best zeldzaam. Ondertussen zijn de uitlaatbochten opgepoetst, is er een cat-vervanger geplaatst en rimstriping op de velgen geplakt :p De Dorso vind ik net even wat mooier dan de Hyper, vloeistof gekoeld ipv lucht en de afwerking is net even wat strakker.

    [​IMG]
     
    Smirnoff vindt dit leuk.
  15. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    *dubbel*
     
  16. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Gaaf ding.
    Niet meer in de garage, daar was er toch een keer een ontvreemd? Nog wat van vernomen toen?

    Vind een autootje heerlijk. Geen gedoe met pak aan/uit trekken, regen etc (luiheid + gewenning), maar als het beter weer wordt, wil ik toch eens kijken of ik weer een goedkope motor erbij kan nemen. Wordt in dat geval wel een low-budget 2dehands, voor erbij en af en toe ritjes naar werk. Nog geen idee wat het gaat worden. Wil immers wel een redelijk onderhoudsvrij model en geen oud lelijk ding. Simpele naked of semi-oude sport. Maar goed, dat wordt richting het voorjaar eens op de MF markt kijken.
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Is een Ducati Monster 620 een chille motor voor een beginnende motorrijderr?
     
  18. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Die 2 cylinders zijn wat bokkig onderin de toeren, maar opzich prima fietsjes.
    Zelf zou ik eerder een Triumph Street Triple 675 of een 4cyl 600cc kiezen als eerste motor.

    Wellicht kun je wachten op een demo dagje en dan lekker allerlei modellen uitproberen :)

    Heb zelf vorig jaar mijn 1050 verkocht.. maar begint toch weer te kriebelen ;)
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  19. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    Grapjas :p, die 675 heeft bijna 2 x zoveel vermogen als een 620. 4cyl 600cc zelfde verhaal (en rijdt bovendien alleen lekker op toeren).

    Monster 620 is perfect voor een beginner, twin met bescheiden hoeveelheid vermogen is veel vergevingsgezinder dan bovengenoemde motorvarianten. Al is de 675 (driecilinder) ook wel lekker voorspelbaar (echter een flink stuk sneller dan de 620 dus).
     
    HanTheMan en Reckuuza vinden dit leuk.
  20. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Tja snel haha, ik vind handelbaarheid een stuk belangrijker bij een eerste motor.. ;) maargoed de meningen zijn verdeeld
     

Deel Deze Pagina