1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[TV] Chernobyl

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Yellow 13, 25 mei 2019.

  1. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    [​IMG]



    Tsjernobyl
    De Amerikaanse serie Chernobyl is gebaseerd op het verhaal rond de ontploffing in de kerncentrale van Tsjernobyl op 26 april 1986. De verhaallijnen is de serie gaan over diverse mensen die werden ingezet om de situatie in de kerncentrale te beoordelen en te bestrijden. Zo is de verhaallijn van een hoofdingenieur en een brandweerman belangrijk in de serie. Verder maakt Chernobyl het vermeende doofpotbeleid van de Russische overheid inzichtelijk en laat het de dood en verderf dat de kernramp in Tsjernobyl zaaide duidelijk zien.​
     
  2. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Maar is het ook beetje vet? Hoor er veel over latste tijd.
     
  3. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Ik heb gezocht, maar kon geen Russische gesproken versie vinden. Het is ook van de BBC, dus volledig Engels.

    Na het eerste kwartier zat ik er helemaal in en merkte ik ook een stuk minder van het feit dat het niet Russisch was. Al in al, zeker met het oog op hoe echt het is, vond ik de eerste twee afleveringen tot aan het misselijkmakende aan toe. Het is ten eerste prima gedirect. Typisch HBO. Lange afleveringen, dus top. maar tegelijkertijd zit er een vaart in die bijna aanvoelt alsof je zelf met de ramp te maken hebt. Elke seconde telt. Ik had eigenlijk liever willen wachten tot alle eps uit waren nu ik erin zit om eerlijk te zijn, maar tegelijkertijd vind ik het ook totaal niet erg om even wat "lucht" tussendoor te hebben, want ik vind het wel echt aangrijpend. Naar Chernobyl gaan was een ervaring, maar nu de ramp in beeld te krijgen geeft het echt een hele andere beleving.

    Het is uiteindelijk 5 uur (5 episodes), dus mocht je er interesse in hebben gewoon kijken.


    Edit:

    En als we toch bezig zijn, kijk dan ook Sharp Objects. Ook ontzettend aangrijpend als mini serie.



    Trailer zegt overigens vrij weinig, maar ik raad aan om niet verder iets op te zoeken erover. Kans op spoilers is... vrij groot.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2019
    Kapitein_Merijn, Yellow 13 en Killamonkey vinden dit leuk.
  4. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Om hierop terug te komen, is aflevering 3 minder schokkend. Tegelijkertijd krijg je een beter beeld van ARS én van de vele gezichten van de USSR. Ik denk zomaar dat een serie als dit in klaslokalen gebruikt gaat worden over 10, 20 of 50 jaar om het gevaar van kernenergie beter weer te geven.

    Hele mooie serie. Ook mooie podcasts met de makers die te luisteren zijn via spotify en youtube.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  5. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    De serie heeft ook zeker mijn aandacht getrokken en omdat ik zag dat er nog geen topic was, even een topic gemaakt. In grote delen van Europa mocht men ook niets toen, o.a. geen Spinazie eten. Alleen is dat dus niet aan de orde in deze serie. Ik had al eens een serie documentaires gezien over de ramp, random spul van Discovery etc, maar dit is het echte werk ter plaatse. Over wat ik er tot nu toe van gezien en gelezen heb, durf ik wel een gokje te wagen: Meerdere GG. ;) Trailer is al schokkend genoeg en dan denk ik vaak: Kut overheid hebben ze daar toch. =( Morgen maar aan beginnen denk ik. :)
     
  6. RemcoM

    RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

    Berichten:
    4.278
    Leuk Bevonden:
    2.030
    Wow dit lijkt me erg boeiend! Ga er zo aan beginnen, heb ook veel over de Chernobyl ramp gelezen/gezien, wil zeker zelf ook nog een keer naar Pripjat. Bedankt @Yellow 13 !
    Kijk ook veel Youtube video's over dit soort dingen, bijvoorbeeld over 3 Mile Island en de Demon Core. Zal binnenkort ff wat linken.

    Interresante keus qua regiseur wel, weinig ervaring in de TV wereld. Van Wikipedia: "Renck has previously also directed three episodes of AMC television drama Breaking Bad, one episode of The Walking Dead and one episode of Halt and Catch Fire.". Halt and Catch Fire is ook echt een geweldige serie trouwens, serieus underrated.


    Edit: Ik kan m gewoon via Ziggo Go kijken (heb vgm wel het HBO pakket ofzo, gratis zender door Vodafone). Nog beter :D.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Eerste aflevering gezien. De tering zeg. =( En die leidinggevende van de centrale is echt een mongool. :mad:
     
  8. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Tweede aflevering ook gezien. Heftig, maar wat een boeiende serie. :eek:
     
  9. Kapitein_Merijn

    Kapitein_Merijn PSN: Kapitein_Merijn

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    240
    Ik heb ep4 ondertussen ook al gezien en vind het nu al jammer dat er nog maar 1 aflevering komt. Ik denk dat ik ze ook maar eens opnieuw ga kijken als het afgelopen is.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    En dat was aflevering 3. De fuck zeg. En de KGB, wat een kut systeem is dat. En dan die eigenwijze vrouw, zwanger ook nog. Ik vrees een beetje voor aflevering 4 en 5. 8)
     
  11. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    SPOILERS POTJANDORIE
     
  12. Scorp2111

    Scorp2111 Active Member

    Berichten:
    646
    Leuk Bevonden:
    213
    Had eerst alleen de eerste aflevering even met m'n pa gekeken, die werd er misselijk van dus die wou de rest niet zien. Zegt genoeg over hoe goed de duistere sfeer is neergezet. Echt een hele goede miniserie, enorm pakkend.. Benieuwd naar de laatste, die wordt hier maandagavond uitgezonden.

    Had trouwens gelezen dat die 3 man die zich aanboden om dat water in te gaan nog lang geleefd hebben! Geloof zelfs dat 2 van de 3 nog leven en de andere in 2005 is overleden.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Ik ben inmiddels ook toe aan de laatste aflevering. Wat betreft die drie mannen: Bizar als dat waar is. Heb van de week wel een stuk documentaire gezien van Stuk TV die daar naartoe zijn geweest. Niet iedereen is nog echt weg uit dat gebied, vooral de oudere generatie woont er nog of is teruggekeerd. Ze interviewen o.a. zo'n vrouw zoals je in de serie een keer zit met die koe. Zo'n type vrouw was dat, en dan merk je hoeveel pijn en verdriet er na al die jaren nog steeds is en hoe weinig bijstand de mensen kregen. De serie zet het overigens wel duister neer, maar te rooskleurig nog zoals ik mij herinner van documentaires. Er zijn er veel meer doodgegaan dan we denken.
     
  14. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
  15. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Tuurlijk zijn er mensen geweest die het hebben overleefd. Echter zijn de mensen die, direct na de ramp, in contact zijn geweest met het grafiet en overige zooi vrij snel (2 weken naderhand dacht ik?) overleden. Deze mensen waren letterlijk aan het weg rotten. Als je wil weten wat de effecten waren raad ik je de "Voices of Chernobyl" aan.

    In dat boek staan behoorlijk heftige verhalen.

    De serie zet overigens wel prima neer hoe ontwetend de mens toendertijd was m.b.t kern energie.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  16. Metal Mark

    Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.661
    Leuk Bevonden:
    454
    Deze mini serie in 2 dagen gekeken. Eindconclusie, deze moet je zien. Erg indrukwekkend hoe dit hele proces is verlopen en is gegaan.
     
    Yellow 13 en RemcoM vinden dit leuk.
  17. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Laatste aflevering na 20.000 stemmen op IMDB een 10 :eek: Ik kijk het per 20 minuten, zo'n indruk maakt het op me. :eek:
     
  18. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Hoe het precies is gelopen zullen we nooit weten. Dit komt in de buurt ... Chernobyl is nog steeds iets waar de Russen liever niet over praten of "toegeven" dat het echt een enorme fuck-up was.
     
  19. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Gisteravond Ep1 gezien.... fuck... goeie serie hoor! Erg veel zin om vanavond verder te gaan.
     
  20. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Word nog leuker idd ... succes :)
     

Deel Deze Pagina