1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

  1. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Ik zit een beetje met een dilemma. Ik heb al bijna een jaar geen foto's gemaakt met mijn D5200. Ik merk dat ik veel liever en sneller met mijn iPhone(6s+) foto's maak wat ook erg mooie foto's oplevert, en zelfs betere video's dan de D5200 door de optische stabilisatie en mooie soepele beelden. Ik kan hier ook makkelijk snel switchen tussen verschillende aspect ratios wat gemakkelijk is voor de lokale omroep waar ik voor werk. Snel uploaden naar Google Drive, delen, etc. Het zijn allemaal kleine dingen die het een stuk makkelijker maken.

    Het klinkt misschien lui, maar om meteen het resultaat op je grote scherpe smartphone scherm te zien i.p.v. het slechte display van de camera vind ik ook erg prettig. Als ik dit jaar of volgend jaar voor de nieuwe iPhone ga, dan moet dit toch alleen maar beter worden denk ik dan.
    Kijkend op dat kleine display van de camera in de felle zon zien ze er goed uit, maar kom je thuis op de PC zijn nét die foto's met de goede compositie mislukt. Niks zo frustrerend als dit..

    De eerste paar jaar toen ik de D5200 had, maakte ik regelmatig wat foto's van mooie plekjes in de buurt of van de natuur in alle seizoenen, maar nu heb ik alles al gezien eigenlijk. Ik heb nu geen zin om nog meer foto's te maken van dezelfde onderwerpen die ik al heb gefotografeerd.
    Maar áls ik dan een keer mooie foto's heb gemaakt van bijv. de natuur, met name de close ups/macro, dan kan ik daar echt van genieten. Dat licht en die mooie blur, dat krijg je niet zo snel met een smartphone. Maar vervolgens zet ik ze op de harde schijf en doe ik er niks meer mee..
    Wat wel leuk is, is dat ik een paar keer een 'fotoshoot' heb mogen doen van een paar huisdieren en klassieke voertuigen. Deze mensen waren erg enthousiast over de eindresultaten, er hangt zelfs een foto van mij op canvas bij een van deze personen in hun woonkamer. Dat doet me dan wel wat.

    Als ik nu ergens naar een nieuwe plek ga wandelen of een mooie feestlocatie bijvoorbeeld, heb ik vaak geen zin om die 'zware' camera mee te nemen en constant op die tas te moeten letten.
    Herkent iemand dit toevallig? Zit me goed te bedenken wat ik er nog mee wil en kan doen eigenlijk. Helpt zo een Flickr account misschien om je eigen content te laten zien aan anderen? Zou ook niet weten waarmee ik dat dan zou willen vullen. Hmmmmm o_O
     
  2. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Persoonlijk denk ik niet dat een Flickr account veel verandering brengt omdat er voor mijn gevoel weinig stimulerend effect uit gaat vanuit de manier waarop het platform zich heeft ontwikkeld. Veelal roepen mensen dat alles prachtig is, al dan niet met het verzoek om de foto toe voegen aan allerlei willekeurige groepen of vooral ook maar te roepen dat de plaatjes van de commenters minstens even prachtig en geniaal zijn. Ik denk dat als je motivatie zoekt om meer met fotografie te doen je feedback nodig hebt om in te zien waar voor jou de verbeterpunten liggen of om geïnspireerd te worden door het werk van anderen. Flickr is enerzijds te groot geworden om goed werk te ontdekken in de enorme massa en anderzijds krijg je locaties voor ogen die niet echt om de hoek liggen zodat je daar evenmin door gemotiveerd wordt. Althans, dat geldt met name voor landschap.

    Ik denk dat het fotografie gedeelte van het tweakers forum dan beter werkt omdat er ook veel foto's langs komen van locaties in Nederland zodat het over komt als haalbaar voor jezelf om ook iets soortgelijks te kunnen maken. Bovendien is de community daar strikt op de eis dat je niet alleen foto's mag plaatsen zonder ook feedback te geven op het materiaal van anderen en je logischerwijs zelf ook feedback mag verwachten. Het zou ook op xbw kunnen maar op het moment lijkt er niet veel leven te zitten in dit topic, zeker niet als het op het tonen van en feedback krijgen op foto's gaat.

    Een andere optie die voor sommigen goed werkt is een fotoclub. Ik ben een jaar lid geweest van een club maar dat was niet mijn ding. Ik stoorde me aan het gebrek aan technisch inzicht en vaardigheden van het gros, weinig constructieve feedback en dat ik niet geïnspireerd werd door het werk van anderen. De leeftijd van het gemiddelde lid is wat hoger dan dat ik ben en ik neem fotografie een stuk serieuzer dan velen van hen. Het was voor mij geen goede match. Elke club is echter anders dus wie weet zit er bij jou in de buurt wel een leuke club.

    Daarnaast kan het stellen van doelen voor jezelf helpen. Probeer een nieuwe techniek uit, panorama's, Brenizer techniek (al dan niet voor macro toepassing), gebruik van primes en kleine DOF, focus stacking, gebruik van flitsers, light painting, huur eens een ander soort lens (ultragroothoek/fisheye/mooie prime/fisheye/grote telelens...) en ga ermee op pad, huur een vogelfotografie hut zoals van Han Bouwmeester, macro van breking door druppels heen, macro van zeepbellen, omkeerringen met een prime lens, vallende waterdruppels, gebruik lasglas als zijnde ND filter, etc...

    Uiteraard herken ik het ook wel dat er tijden zijn dat je niet veel met je camera doet en het formaat daar niet bij helpt. Een kleinere camera kan inderdaad helpen maar als ik naar mezelf kijk dan weet ik dat ik middelen zou missen die ik wel heb bij mijn DSLR of me storen dat de kwaliteit niet is zoals ik gewend ben, of dat nu ruis is of DOF beperkingen.

    Qua video zijn DSLR's veelal voorbij gestreefd door smartphones, dat klopt helemaal. Dat doen systeemcamera's in de regel beter. Beoordeel je de foto's puur op basis van het LCD of gebruik je ook het histogram? Dat kan je al erg veel helpen bij het bepalen van eventuele clipping. Als de foto goed scherpgesteld is en niet geclipped is kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat niet een betere foto over zou moeten houden dan uit een smartphone. Het dynamisch bereik, ruis- en detailniveau moeten echt nog een behoorlijke stap beter zijn. Het vergt echter wel nabewerking om het maximale eruit te halen.
     
  3. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Het klinkt alsof jij degene bent die een systeemcamera's moet kopen, @Alexknl.
     
  4. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Het fotografie gedeelte in Tweakers kwam ik inderdaad laatst ook tegen ja. Zal daar eens wat plaatsen.
    Heb ook even bij een fotoclub gezeten maar dat waren allemaal 50-plussers, niemand van mijn leeftijd. Dat vond ik minder. Heb ook echt geen behoefte om met beginners samen te schieten.
    Ik heb al flink wat geëxperimenteerd met verschillende technieken en had meteen vanaf het begin een goede 35mm 1.8 lens gekocht. Daar schiet ik het meeste mee.
    Snelle bewegende beelden (wielrenners/auto's/waterval/druppels/etc) is inderdaad wel tof om met een korte of soms juist lange sluitertijd te schieten.
    Tuurlijk, de foto's zijn zeker wat beter met een DSLR dan met een smartphone. Nabewerking is inderdaad ook prettig met een hoge kwaliteit foto.

    Toch heb ik bij zo een systeemcamera het gevoel dat ik beter mijn iphone kan pakken. Dan vallen nog meer functies weg die een losse camera naast je smartphone juist zo speciaal maakt. Daarbij bedoel ik de vele instelmogelijkheden van een DSLR.
    Maar heb ook eigenlijk absoluut geen interesse om nu een nieuwe camera te kopen. Heb die extra lens en nog veel accessoires zoals een goede tripod voor de D5200. Dus het is toch proberen om zoveel mogelijk op pad te gaan met de D5200 of gewoon alles verkopen en verder gaan met iPhone. Denk alleen niet dat ik nog veel ervoor krijg, dan vind ik het ook weer zonde om weg te doen. Moet gewoon dat ding bij de voordeur neerleggen en hopen dat ik hem wat vaker meeneem :p
     
  5. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
    Even een noob vraag, maar hoe kan ik raw foto bestanden bekijken/openen?
    Of kan dit alleen in programma,s als lightroom of photoshop?
     
  6. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Nee, moet ook kunnen in windows 10. Met andere windows versies, zoals 7, heb je een NEF extensie bestand nodig die je zo kunt downloaden van het internet.
     
  7. SHiZ NL

    SHiZ NL Active Assassin

    Berichten:
    5.404
    Leuk Bevonden:
    1.092
    Je hebt de juiste Codecs nodig.

     
  8. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
    Thx,zal het eens proberen!
     
  9. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Heb vandaag in Burger's Zoo weer eens wat foto's geschoten na lange tijd. Was wel weer effe wennen. Echter alleen maar met de 18-140mm zoomlens van Nikon. Was mijn 35mm 1.8 helaas thuis vergeten. Op het display van de camera zagen de meeste foto's er echt tof uit. Heb ze in RAW formaat geschoten, heel vaak volledig ingezoomd omdat de dieren best ver weg zaten. Echter thuis op de pc zijn ze totaal niet scherp.. Terwijl er niks mis was met de instellingen. Is zo een zoomlens volledig ingezoomd gewoon crap of doe ik toch iets verkeerd?

    Hier wat random pics als voorbeeld, zijn wel nog niet nabewerkt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier heeft de foto upload site de zwarte stukken een beetje verneuqt
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  10. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    In de tijd dat ik hier nog wat mee bezig was - en mij daardoor ook verdiepte in cijfermatige tests van (zoom)lenzen - viel het erg op dat zoomlenzen bijna zonder uitzondering (flink) aan scherpte inboekten op de uitersten van hun bandbreedtes. Enkel echt duur spul het er geen/minder last van.

    Daarbij heeft beweging van de camera ook een veel groter effect als je volledig inzoomt. Dat helpt ook niet bij het produceren van echt scherpte platen.

    Wel prachtige beesten :)
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  11. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    @Dex kan hier overigens vast meer over vertellen :cool:
     
  12. Dex

    Dex ¿ʇɟıן uǝʌǝ noʎ op

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    870
    Vrijwel alle lenzen leveren in op scherpte in de hoeken inderdaad, zelfs lenzen met een vast brandpunt. Probleem van bovenstaande foto's is alleen dat zo'n 18-140 op 140mm 'slechts' f/5,6 is wijd open, en aangezien het er niet echt zonnig uitziet daar, kan dat een hoge ISO en/of een lange sluitertijd tot gevolg hebben gehad. Maar de foto's zijn sowieso te klein om daar (zonder exif-data ook) wat zinnigs over te zeggen.

    De foto die je direct na het maken op de camera te zien krijgt is overigens door de camera bewerkt en kan ruisreductie bevatten. Als het inderdaad hoge ISO foto's zijn, kan dat de reden zijn dat het thuis allemaal net-niet lijkt maar op de camera wel.
     
  13. serious siem

    serious siem PSN: Serious-Siem

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    6
    Is het ook niet zo dat je op je schermpje vaak direct een picturestyle toegepast ziet en het er daardoor scherper uit ziet? (dus niet het RAW resultaat) Als je dan gaat bewerkern zie je het onbewerkte raw resultaat (zonder de picturestyle) die zoiezo weer wat verscherping nodig heeft via lightroom oid? Ik denk daarnaast idd dat hogere ISO bij de donkere foto's roet in het eten gooit voor de scherpte. Als je onderwerp beter belicht is krijg je vaak direct scherper resultaat, zo vind ik die vlinders best scherp.
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Fuck.

    Het LCD scherm van mijn Nikon D750 is gebroken. Niet het glas, maar het paneel zelf! Geen idee hoe, want mijn camera zat in dezelfde tas als altijd zonder dat er druk op stond.
     
  15. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Mont St. Michel. Genomen tijdens mijn vakantie daar in Augustus dit jaar. Zonder statief, met de Nikon D3300, 18-105 MM Lens en lichtjes bewerkt in Photoshop Elements 14.
    [​IMG]
     
  16. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    En dan gebruik je een compressed Facebook plaatje? :+
     
  17. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Dat idee krijg ik ook altijd als ik upload via een site als tinypic of imageshack. Heb je een alternatief?

    Heb nog wel wat meer bewerkte foto's van mijn vakantie die ik wel wil laten zien namelijk. Originelen er ook even bij doen dan?
     
  18. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Hoewel ik de kans niet groot acht dat het daadwerkelijk tot afspreken komt wil ik toch weer een poging doen :+

    Zijn er mensen die interesse hebben in een urbex tripje?

    Laat weten of het je wat lijkt, of je een auto tot je beschikking hebt en welke zaterdag/zondag je deze komende 2 maanden zou kunnen

    @Fiasco @Dex @Alexknl @Cookie
     
  19. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.809
    Is urbex nog steeds een thing dan
     
  20. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Geen idee maar zat door wat oude fotos te bladeren en zou toch best weer ns wat plaatjes willen schieten
     

Deel Deze Pagina