1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bordspellen - gezelschapsspelen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Enygm, 14 mrt 2004.

  1. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    [​IMG]


    Platforms
    Een (liefst grote) tafel met voldoende stoelen
    ~
    Genre
    Avontuur / RPG / Actie / Puzzle / Strategie / Thematic
    ~
    Aantal Spelers
    2 - 20

    Welkom! bij het XBW boardgame topic.
    De plek waar we de controllers even aan de kant leggen en ons onderdompelen in de wereld van dobbelstenen,
    kaarten, karton, hout en ander bordspel-gerij.
    (ik lieg een beetje.. bij de nieuwe X-Com boardgame heb je wel iets van een tablet nodig.)

    Links:
    BoardGameGeek (BGG) - De IMDB van de boardgame wereld.
    The Dice Tower - Een podcast over boardgames (check ook de top 100)
    Shut up & Sit down - Video's/Reviews vol humor over boardgames
    TableTop - Will Wheaton speelt met celebrity's diverse boardgames

    Wat spelen wij hier zoal
    Op dit moment is de hotness: Dead of Winter:
    [​IMG]
    een coöperatief bordspel waarin je probeert te overleven in een zombie apocalypse.
    echter iedereen heeft een geheime agenda.. zit er een verrader in de groep?

    Libertalia:
    [​IMG]
    In Libertalia, you must thwart the plans of competitive pirates over the course of three rounds while using cards that show the same crew members as your piratical comrades-in-arms. Yes, not only do they attack the same ships, but they employ the same type of ravenous scum that you do! Can you take advantage of the powers of your characters at the right time? Will you be outdone by a pirate smarter than you? Jump into the water and prove your tactical skills!

    Carcasonne:
    [​IMG]
    In dit bekende legspel bouwen de spelers gezamenlijk de Franse stad Carcassonne op met al haar wegen, steden, kloosters en weiden. Door het inzetten van horigen scoren ze punten voor afgebouwde projecten.

    verder is genoemd: Saboteur, Qwixx, 7 Wonders, Weerwolven van Wakkerdam, Catan
    en nog vele vele andere games!​

    Oude startpost:
    Iedereen kent wel de bekende bordspellen 'Monopoly', 'Trivial Pursuit', 'Risk', 'De kolonisten van Catan' ,...

    En nu ben ik eigenlijk op zoek naar andere bordspellen die 'super' zijn, want je gaat pas een spel kopen als je weet dat het leuk is hé.

    Vandaar mijn vraag: "Kennen jullie nog fantastisch leuke bordspellen ?" Om er geen opsomtopic van te maken, zeg er ook bij wat het zo een leuk spel maakt, hoeveel spelers er kunnen deelnemen, wat de gemiddelde duur is, ...

    wat betreft leeftijd: geen kinderspelletjes zoals 'Dokter Bibber' of 'Wie is het?'. Dus de spellen vallen dan meestal in de categorie: 12+


    Even een update van reeds vernoemde spellen die door andere members goed gevonden zijn. Als iemand in de thread een spel al kort (maar duidelijk) of uitvoerig (maar nog steeds duidelijk) besproken heeft, dan schrijf ik het wel achter dat spel. (maar geef me wel de tijd hé)

    Bordspel: (als er een grondplan is dat van in het begin aanwezig is en je speelt het op een tafel)

    - Axis & Allies
    - El Grande
    - Eufraat en Tigris
    - Hotel
    - Kingmaker
    - Kolonisten van Catan (bordspel)
    - Kolonisten van Catan - Steden en ridders
    - Kolonisten van Catan - Zeevaarders
    - Kolonisten van de Prehistorie
    - Kwestie van Weten
    - La Citta
    - Lord of the Rings
    - Party & Co
    - Scotland Yard
    - Shogun
    - Tikal


    Kaartspel:
    - Kolonisten van Catan (kaartspel)
    - Machiavelli
    - Carcassonne

    Andere: (moeten nog in een categorie ingedeeld worden, maar aangezien ik het spel niet ken is het moeilijk ofwel heb ik nog geen geschikte naam voor die categorie (zoals bijvoorbeeld bij het spel Twister)
    - Twister
    - Triominos
    - Rummikub
    - Pictionary
    - Mahjong
    - Kahuna
    - Babel


    (Als iemand meer tijd heeft dan mij, dan mag je erbij vermelden voor welke leeftijden het geschikt is en kijken welke het vaakst vernoemd worden)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2015
  2. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    Misschien is het handig om er bij te zetten, voor welke leeftijden je ongeveer zoekt ;)
     
  3. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
    Hotel, ongeveer hetzelfde als monopoly. je moetstukjes land kopen en daar kan je hotels bouwen ( eerst simpel hotel en later zwembad erbij en nog meer ) je krijgt geld als je op je stukje land komen..... dus eigelijk hetzelfde als monopoly.
     
  4. Biscuitje

    Biscuitje Chili Peppers!

    Berichten:
    1.971
    Leuk Bevonden:
    5
    The lord of the rings van 999 games is erg leuk. Hierbij is het de bedoeling om met z'n allen (max 5 spelers, min 2 spelers) de ring naar Mount Doom te brengen, zonder dat Sauron de ringdrager vermoord. Het leuke hieraan is dat je het allemaal samen doet. En niet tegen elkaar speelt.
    Wat ook leuk is, is Party & Co. Vooral als iedereen een beetje aangeschoten is kan het erg leuk zien. Het is een beetje als\ Trivial Pursuit, maar dan ipv van de hele tijd op elk vakje en bij elke triviant een vraag te beantwoorden moet je dingen doen als uitbeelden, liplezen, tekenen, een woord omschrijven zonder dat je de 4 verboden woorden daarbij gebruikt en ook vragen beantwoorden. Dat kan vaak erg komisch zijn :D
     
  5. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is inderdaad pure fun als je dat met meer dan 3 personen speelt.

    Kent er iemand de spellen 'Carcassonne' of 'Dungeons and Dragons'? (Ik heb onlangs die doos van D&D in de winkel vastgehad en die woog wel zwaar (veel kaartjes, miniatuurtjes, ...))
     
  6. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    wanneer je lekker gezeldschap hebt is twister wel een aanrader..
     
  7. racing-e

    racing-e racing-e

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    La Citta, van 999 Games is ook een erg leuk spel. Het is geschikt voor 2 tot en met 5 personen en de speelduur varieert ongeveer tussen een uurtje (als je het met z'n tweeën speelt) tot een hele avond, ongeveer 2,5 uur (als je het met z'n vijven speelt). In dit spel moet je steden bouwen en de voorzieningen in je steden onderhouden. Het bestaat uit zes ronden, de speeljaren, en na elk van de rondes spreekt het volk haar voorkeur uit (met kaartjes die aan het begin neergelegd worden). Voldoe je niet aan deze voorkeur, dan zullen je burgers overlopen naar de stad van een ander.
    Wel moet erbij gezegd worden dat je je verstand erbij moet houden, het niveau ligt dus een stuk hoger dan bij monopolie. Dit is een wat strategisch getint spel en het is geschikt voor mensen van 12 jaar en ouder.

    Voor als je niet een hele avond de tijd hebt is ook Machiavelli erg leuk. Dit spel is voor 2 tot en met 7 spelers. Het is hierbij het doel dat je acht gebouwen bouwt. Om deze te bouwen ben je elke ronde een personage (ronde is twee beurten waarin je gebouwen kunt bouwen) en je weet van elkaar (nog) niet welk personage hij is. Met dit personage kun je bijvoorbeeld geld verdienen van de gebouwen die bij dat personage horen, of een van de personages vermoorden... Een erg spannend spel dus en een pokerface is hierbij een aanrader. Dit spel is voor 10 jaar en houder, en erg leuk in grotere groepen, 5, 6 of 7 personen. De speelduur is ongeveer drie kwartier.
     
  8. Fusion

    Fusion Someone unfreeze me!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je wilt lachen is Pictionairy erg leuk..maar alleen
    met minstens 6-8 mensen..
    Ik heb heel wat lol gehad met dit spel, zeker als er
    mensen bij zitten die totáál niet kunnen tekenen..
    Tis ook verstandig om niet je 'wederhelft' als
    tekenpartner te nemen :D
    Een echt serieus spel is het niet, maar wel heel
    gezellig en veel lachen!
     
  9. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8
    "Kolonisten van de Prehistorie"
    Nieuw spel , is geen uitbreiding van Kolonisten, maar op zich zelf staand spel met ongeveer hetzelfde principe en toch weer wat anders.

    Heb ruim een jaar lang steeds "gewone " kolonisten gedaan + uitbreiding...

    en toen deed ik "Kolonisten van de Prehistorie" die weer heel verfrissend is :)
    vind ik wel een aanrader, vooral als je Kolonisten wel digt.
     
  10. jelle333

    jelle333 Guess de Groente!

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    Oude spellen, ik weet niet precies van welk bedrijf, maar het heet shogun en het is een soort van risk maar dan in japan. Soortgelijke spellen als Axis &Allies en kingmaker zijn ook altijd leuk, maar shogun is de beste. (ook het mist ingewikkeld trouwens)
     
  11. McRed

    McRed PSPZone.nl

    Berichten:
    493
    Leuk Bevonden:
    18
    De kolonisten van Catan; Kaartspel!
     
  12. Socks

    Socks a.k.a sokken

    Berichten:
    458
    Leuk Bevonden:
    0
    @ desertfox

    kan je wat meer vertellen over kolonisten van de prehistorie? ik dig namelijk kolonisten van catan wel en ik vraag me af wat het verschil is tussen de twee. vertel wat meer over de gameplay pls :)
     
  13. azzkickr

    azzkickr Active Member

    Berichten:
    398
    Leuk Bevonden:
    0
    Axis & Allies is echt SUPER! Je kan het met 5 pers. max spelen :usa.ussr.ger,eng,jap. Het lijkt een beetje op risk maar het gaat veel dieper . Een spel kan wel tot 8 uur duren..... Leuk voor een za. avond
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik zelf heb een hekel aan die spellen waar heel veel afhangt van wat je gooit met de dobbelstenen. Spellen als Triominos en Rummikub vind ik wel heel leuk. Ik weet niet of je die kent. Rummikub moet je niet kopen als je geen geduld hebt. Want spelers kunnen soms heeeeeel lang nadenken over wat ze nog kunnen doen. Beiden spellen gaan over stenen met getallen. Triominos is een soort domino met driehoeken, wat het een stuk interessanter maakt. bij Rummikub moet je reeksen aanleggen met getallen. Dit kan opeenvolgende reeksen zijn (dus 2-3-4-5) of meerdere dezelfde getallen (dus 6-6-6, alleen dan moeten ze wel allemaal verschillende kleuren hebben). Ik vind het een leuk spel, je moet er bij nadenken en goed kijken.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2004
  15. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit hebben we ook al vaak gespeeld. Is inderdaad ook een fantastisch spel. Ook de kaartjes zien er trouwens goed uit.

    Zelf ben ik ook Catanfan (zonder uitbreidingen), maar ik zou toch ook graag wat meer weten over 'de kolonisten van de prehistorie'. Wat verschilt er met 'Catan'?
     
  16. Socks

    Socks a.k.a sokken

    Berichten:
    458
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Enygm

    ! koop uitbreidingen voor catan !
     
  17. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Een kwestie van weten is vet :) een soort trivia spel is dat met planeten maarja die is volgens mij niet meer te krijgen in de winkel :mad:.
     
  18. T-box

    T-box XBW donkergroentje

    Berichten:
    761
    Leuk Bevonden:
    0
    Tikal, soort catan alleen dan met tempels en schatten.
    Scotland Yard. Er grappig en snel spel waarbij 1 de 'onzichtbare" crimineel is en de rest hem moet vangen.
     
  19. rikiepikie

    rikiepikie Active Member

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Een vriend van mij heeft Carcassonne en ik heb het een paar keer bij hem gespeeld, omdat ik het zelf niet heb kan ik niet zeggen of het na vaak spelen nog leuk blijft, maar ik vond het voor die paar keren erg vermakelijk.
    Het is heel gemakkelijk te leren en het deed me meteen aan kolonisten denken.
    Door kaartjes neer te leggen maak je je eigen kastelen, restaurants, wegen, kloosters enz. daarmee vallen dan weer punten te verdienen.
    Goed te spelen met z'n tweeen, drieen, en vieren (ik weet niet of het met meer spelers ook mogelijk is)
    Ik raad het je in iedergeval aan, veel speelplezier
     
  20. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb al veel goeds over dit spel gehoord en ik denk wel dat ik het mij eens ga aanschaffen. Ik denk ook dat het niet zo duur is.


    Ik heb bovenaan de thread ook een lijstje gemaakt met alle spellen die reeds genoemd zijn. Dat wil niet zeggen dat je ze niet opnieuw mag noemen, hoe meer mensen bevestigen dat een spel leuk is, hoe sneller het gekocht zal worden hé.
     

Deel Deze Pagina