1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Programmeren

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Modder-Eter, 5 apr 2007.

  1. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Zo te zien heb ik hier als laatst gepost, maar ben ook degene die weer een schop geeft tegen dit topic.

    Ik heb een vraag over hoe je ervoor kunt zorgen dat de waarden in textboxen niet steeds als tekst gezien worden. Ik wil namelijk een soort van rekenhulp maken om lineaire afschrijvingen te berekenen van investeringen die midden in een jaar zijn gedaan. Ik heb dan de volgende invulvelden:

    Textbox1 >> Aanschafdatum: Datum dat de activa is aangeschaft (lezen als datum)
    Textbox2 >> Einddatum boekjaar: ook lezen als datum, is altijd 31-12-jjjj
    Textbox3 >> Aanschafwaarde activa: lezen als valuta
    Textbox4 >> Afschrijvingpercentage: lezen als percentage
    Textbox5 >> Restwaarde: lezen als valuta
    Textbox6 >> Hier komt de afschrijving van het huidige boekjaar in te staan (lezen als valuta).

    Ik heb overal achter gezet hoe ze gezien moeten worden. Mijn probleem is dat ie alles als tekst leest en je dus niets kunt optellen, vermenigvuldigen, etc. Als ik dus bijvoorbeeld textbox6.text = textbox2.text - textbox1.text in VBA typ, dan rekent hij niet het aantal dagen tussen de beide data uit maar krijg ik een foutmelding. Als ik twee getallen invul, dan zet ie in textbox6 die getallen achterelkaar, zondar ze op te tellen. Als je bijvoorbeeld in textbox1 een 3 invult en in textbox2 een 4, dan zet ie in textbox6 een waarde 34 neer i.p.v. het antwoord 7.

    Dit heeft ongetwijfeld te maken met dat ik .text gebruik, maar ik ken de andere waarden ook niet. Iemand anders hier wel toevallig?

    Ik heb opzich wel een alternatief. Dan zou ik alle textboxen naar cellen in een sheet kunnen laten verwijzen en die dan wit maken en zo het via de cellen uit te rekenen en de cel waar het antwoord dan in komt, laten verwijzen naar textbox6. Dan lijkt het net echt, maar ik doe het liever op de manier zoals het hoort.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2009
  2. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Je kan wel parsen naar datum, percentage, valuta of wat anders, zoek even in de help functie!
     
  3. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Heb nu geen Help-functie op deze PC zitten (wel gewoon een legale versie), moet eerst geïnstalleerd worden.

    Maar ben zelf achter een aantal dingen gekomen. Kwam op een site tegen dat je in een textbox met CInt(textbox1.text) de tekst om zet naar een getal. Ben toen zelf wat gaan proberen, met dit als resultaat:
    - CDbl is voor een getal met 2 decimalen
    - CDate is voor een datum (maar dan zonder jaartal erachter)
    - CCur is voor valuta, alleen zonder valuta teken dus die werkt nog niet helemaal..

    Weet alleen nog niets voor percentage, maar dat los ik dan wel op door in mijn formule gewoon door 100 te delen.
     
  4. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Weer een vraag van mij.. Ik heb een userform gemaakt met daarop een multipage (meerbladig, met van die tabjes bovenaan). Op die multipage heb ik bij de eigenschappen de schuifbalk (scrollbar) geactiveerd. Die staat helemaal rechts. Alleen hoe krijg ik het voor elkaar dat ie ook echt gaat werken? Want hij is nu alleen zichtbaar maar verder gebeurt er niets als je op de pijltjes klikt en dat middenstuk dat schuift, is onzichtbaar.

    Misschien wat veel vragen hier van mij, maar er zijn ook een heleboel dingen die ik wel zelf heb opgelost (mijn vorige vraag eigenlijk ook).

    O ja, ik heb het nog steeds over Visual Basic.
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Modder heeft vandaag met wat tutorials een start gemaakt aan XNA, en wat is het makkelijk om iets te maken!

    Het moeilijkste gedeelte van deze game was het particlesysteem, dat ik via een andere tutorial er nog aan heb gebouwd:

    [​IMG]

    Moddergame


    Indien geen XNA Game Studio aanwezig even deze redistributable downloaden:
    http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/XNA-Framework-Redistributable.shtml

    Ook .NET vereist! Probeer eerst maar met alleen XNA Framework, maar indien niet aanwezig/werkend hier te krijgen: http://www.microsoft.com/downloads/...0B-F857-4A14-83F5-25634C3BF043&displaylang=en
     
  6. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Die tutorial heb ik ook gedaan, samen met andere van o.a. deze site (allemaal wel 2D tut's en niet OO).
     
  7. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Even een kick :)

    Is er hier op XBW iemand die verstand heeft van programmeren in ASP? Het gaat niet heel diep maar ik kom er toch niet helemaal uit en zou heel erg grag wat hulp/tips of informatie willen hebben.

    Het hele verhaal zal ik iedereen verder besparen (nu even geen tijd om het helemaal uit te typen), stuur me even een PM als je mij misschien zou kunnen helpen :)

    Tnx!
     
  8. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Heb een klein beetje ervaring met ASP, dus post je probleem maar hier of tenzij je echt wil mag je het ook in een pm sturen :+.
     
  9. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Dacht dat het nut van een forum was dat als je het post dat anderen het ook kunnen lezen en ervan kunnen leren. :+
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ik had even geen tijd om het uitgebreid te gaan zitten typen, nu wel :D

    Voor school moet ik een systeempje maken waarmee je kan stemmen op iets. Het inlogscherm heb ik met ASP gemaakt (dat moest), dat was niet zo heel moeilijk (2 woordjes ofzo intypen 8)) maar nu is het de bedoeling dat de inloggegevens uit mijn SQL database worden gehaald, hoe ik dat moet doen weet ik niet. In Visual Studio heb ik wel mijn database die ik in SQL heb gemaakt staan maar hoe ik 'm link aan het inlogscherm is mij niet bekend ^^

    De opzet van wat ik moet maken is als volgt:
    Inlogscherm -> Stem scherm (keuze maken A of B) -> Scherm met de gemaakte keuze (bevestigingschermpje) -> Indien correct wegschrijven naar database.

    Hoop dat 't een beetje duidelijk is.
     
  11. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Dat heb ik nog niet gezien, maar ik moet het nog wel gaan zien in zelfstudie voor mijn project (dat in C# moet terwijl al onze lessen in VB waren |:-).

    Je kan misschien eens hier kijken. Dat zijn een hoop tutorials die ik zelf heb gebruikt en onze leerstof is ook gebaseerd op die tutorials (maar dan dan het Data Access gedeelte). Denk dat je antwoord wel gaat staan in één van die tutorials (waarschijnlijk in één onder het "Membership" gedeelte).
     
  12. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Bedankt. Daar moet ik wel wat kunnen vinden.
     
  13. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Even een update;

    Ik heb een inlogscherm gemaakt met behulp van de link die Pegas heeft gepost. Werkt allemaal goed. Na het inloggen kom je op een nieuwe pagina terecht. Hier zie je twee afbeeldingen.

    President 1 & President 2

    Onder beide zit een radiobutton. Je klikt de gewenste persoon aan en drukt op een button met "Stem". Dan is het de bedoeling dat er bij de gekozen persoon één stem bij komt en je weer terug komt bij het inlog scherm.

    Nu wil ik ook nog dat die stem ergens terug te vinden is. Dus een pagina dat laat zien hoeveel stemmen President 1 & President 2 hebben is ook nog nodig.

    Iemand die mij misschien kan uitleggen hoe ik dit ga programmeren. Het zit in m'n hoofd maar ik zou niet weten hoe je dit in code moet gaan uitschrijven.
     
  14. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Worden de stemmen in een database opgeslagen (in neem aan van wel, anders is het programma vrij nutteloos lijkt me :+)? Zo ja, gewoon een query maken die de stemmen opvraagt en het resultaat dan tonen op de webpage.
     
  15. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Kan iemand mij helpen met een probleem in Visual Basic. Ik heb een bestand gemaakt die rente en aflossing uit elkaar splitst bij een lening waarvan de aflossing en rente wordt berekend volgens de annuïteiten methode per termijn. Nu is dat ook wel gelukt, alleen steeds nadat hij klaar is met berekenen, komt ie met een foutmelding en zet ie een termijn teveel neer in Excel. Het moet aan de kolom met termijnen liggen, want als die al van tevoren is ingevuld, heb ik geen foutmelding. Maar dit kan je niet doen, omdat het per lening verschilt in hoeveel termijnen je die aflost. Het is wel een moeilijke vraag, maar wie weet.. Hieronder de code :)

    Code:
    Private Sub CommandButton1_Click()
    UserForm1.Hide
    Range("a1").Select
    ActiveCell.Font.Bold = True
    ActiveCell.Value = "Termijn"
    ActiveCell.Offset(0, 1).Font.Bold = True
    ActiveCell.Offset(0, 1).Value = "Aflossing"
    ActiveCell.Offset(0, 2).Font.Bold = True
    ActiveCell.Offset(0, 2).Value = "Rente"
    ActiveCell.Offset(0, 3).Font.Bold = True
    ActiveCell.Offset(0, 3).Value = "Totaal"
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    Do
    i = i + 1
    ActiveCell = i
    ActiveCell.Offset(0, 1) = -PPmt(CCur(TextBox2.Text) / 100 / 12, ActiveCell, CCur(TextBox3.Text), CCur(TextBox1.Text))
    ActiveCell.Offset(0, 2) = -IPmt(CCur(TextBox2.Text) / 100 / 12, ActiveCell, CCur(TextBox3.Text), CCur(TextBox1.Text))
    ActiveCell.Offset(0, 3) = -Pmt(CCur(TextBox2.Text) / 100 / 12, CCur(TextBox3.Text), CCur(TextBox1.Text))
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    If ActiveCell = TextBox3.Text Then Exit Do
    Loop
    End Sub
     
  16. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je een extra dingetje neerzet ligt dat meestal aan de wijze waarop de Loop is gedefinieerd. Kan je proberen de Loop op een andere manier te maken?
     
  17. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Wat bedoel je met extra dingetje?
     
  18. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    De termijn teveel bedoelt ie.
     
  19. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Ok, maar die heb ik daar niet bewust neergezet. Ik weet niet waarom die dat doet. Ik geef de Loop juist de opdracht om te stoppen als de termijn hetzelfde getal is als in textbox3 staat, oftewel het aantal termijnen. Hij zou dan bijvoorbeeld als je in die textbox3 60 invult, zou die door moeten gaan tot 60, maar hij gaat dan dus tot 61 en dan komt de foutmelding. De andere kolommen zijn wel juist.
     
  20. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan loopt hij toch één keer te vaak? Als mijn code raar doet zet ik altijd een hoop extra prints neer, zodat ik aan de output precies kan zien waar het mis gaat :)
     

Deel Deze Pagina