1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

  1. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.809
    Wat Tyrant zegt, plus speltip #1 niet onnodig met levendigheid/saturation spelen.

    [​IMG]
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  2. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Disclaimer: ik ben ontzettend kritisch als het om fotoalbums of losse foto's gaat. Voor veel mensen is het al veel sneller goed.

    Handmatig aanpassen zal je inderdaad nooit de gewenste nauwkeurigheid mee behalen.
    Ik heb ervaring met een X-rite i1Display Pro, dat is in mijn ervaring de meest aangeraden 'betaalbare' kalibratietool voor de wat meer gevorderde gebruiker. Zijn goedkopere broertje X-rite Colormunki Display is ook een goede optie, de hardware is hetzelfde maar dit model heeft minder uitgebreide software (minder color patches, geen trending en QA, etc) en heeft een software matige beperking die een langere meettijd tot gevolg heeft. Nog altijd prima te doen (let alleen op de tabel, het is van X-rite wat natuurlijk een hoog "wij van WC-eend" gehalte zal hebben).
    De verschillen tussen de X-rite tools vind je hier. De i1Display Pro wordt ook door fabrikanten als NEC, Eizo, Pantone en Spectracal (al dan niet aangepast of met nauwkeuriger profiel) verkocht en is met andere software pakketten te gebruiken, dat is met de Colormunki vaak niet zo. Ik vind het leuk om ook tv's te kunnen kalibreren met open source software en ben daarom voor dat model gegaan. Voor een gemiddelde gebruiker zal de Colormunki volstaan.

    De meest bekende tegenhanger zijn de Spyder modellen, maar deze blijken toch wat minder goed te presteren (en voor de meer uitgebreide varianten net zo duur te zijn). Hoe het met de meest recente gesteld is weet ik niet maar de kleurenfilters van eerdere modellen bleken te veranderen in de loop der tijd. Colorimeters (dat zijn zowel de genoemde X-rite en Spyders) zijn afhankelijk van de constantheid van deze filters, zodat enig verloop desastreus is.

    Voor een goede kleurweergave is het type monitor ook van belang. Een monitor met IPS panel heeft in de regel een betere kleurweergave dan een model met TN panel. Dat wil niet zeggen dat er geen grote stappen kunnen worden gezet met een model met TN panel. De variant met IPS zal echter in het algemeen na kalibratie dichter bij de norm zitten.
    Alsvast een tip: sla de kalibratie op als een v2 ICC profiel in plaats van een v4 ICC versie. Bepaalde software houdt zich niet goed aan de regels en maakt er een puinhoop van met v4. Het is idioot, maar voor het gemak is v2 handiger (en naar miijn weten niet minder nauwkeurig).


    Met betrekking tot het laten afdrukken van foto's en maken van fotoalbums heb ik eveneens enige ervaring.
    Losse fotoafdrukken laat ik altijd doen bij Profotonet. Ik ben uiterst tevreden over hun resultaten, altijd een prachtig resultaat. Het enige verschil dat ik wel eens gezien heb is dat Pearl papier een fractie donkerder en een heel klein beetje geler uitvalt dan op de monitor. Dat komt echter doordat het een speciaal soort metallic coating heeft die voor bepaalde foto's een bijzonder effect geeft. Andere foto's zijn gewoon zoals het hoort of de verschillen zijn dusdanig klein dat het me nooit is opgevallen. De prints zijn misschien iets duurder dan bij bijvoorbeeld Webprint of zo, maar absoluut stukken beter (als je een mierrenneuker bent:D).
    Voor canvas etc. heb ik geen ervaring met hen. De organisatie heeft op andere vlakken vertrouwen gekweekt bij me dat ik vermoed dat het eveneens van goede kwaliteit zal zijn. De beste naam heeft Whitewall, maar die zijn vreselijk duur.

    Fotoalbums heb ik verscheidene laten maken. Daarin heb je verschillende technieken: afdruk en belichting. Het eerste is zoals we allemaal kennen met druppeltjes inkt op een papier (met als je goed kijkt een soort raster) het laatste is zoals het in het verleden standaard was met het laten ontwikkelen van een fotorolletje. De foto's worden met een lichtbron ontwikkeld op speciaal fotopapier (belichting). Afdrukcentrales zijn soms erg schimmig in welke techniek ze gebruiken en noemen alles voor het gemak fotopapier. Ik ben het er niet mee eens om alles maar zo te noemen, maar daar denken zij anders over.:'-(
    Een belichting heeft geen zichtbaar raster en is wat mij betreft aangenamer om naar te kijken. Ik zie de raster/stippelvorming bij een afdruk vaak en dan met name in huidtinten van portretten. Daar wil ik het nu juist niet zien zodat ik zweer bij belichting (en vlakliggend). Dat geldt natuurlijk ook voor losse foto's. Profotonet is allemaal belichting.

    Ik heb de nodige albums laten maken door Top-fotoalbum. Daar ben ik altijd tevreden mee geweest, al is er wel een (klein) verschil met de monitor, ze zijn vaak iets donkerder en soms een klein beetje geler. Het is niet bij elke foto even opvallend, zelden storend zolang de foto's die je gebruikt geen tint hebben.
    Onlangs heb ik ook bij Profotonet een trouwalbum laten ontwikkelen, duur maar het was na een betaalde opdracht. Dan wil je feilloos en dat was het ook.
    Ik heb ook ervaring met enkele andere afdrukcentrales:
    • Afdruk: Albelli (matig), Fotofabriek-mat (kleur is oké maar raster en stippel zichtbaar, papier beschadigd in de naad), Fotofabriek-hoogglans (raster en stippel zichtbaar, matige kleurovergangen in luchten), webprint-zijdeglans/mat (acceptabel, maar ook niet erg indrukwekkend)
    • Belichting: webprint (niet best)
    Een ander aspect waar ik altijd ruzie mee heb is de software van afdrukcentrales. Soms worden er kleurcorrecties toegepast zonder dat je daar als consument een keuze voor krijgt. Dat wil je niet als je zelf foto's hebt bewerkt. Dat was zo bij webprint.
    In de software worden vaak marges aangegeven waar de pagina zal worden afgesneden. Niet alle programma's geven dat even netjes aan. Best jammer als je lang bezig bent geweest met een mooi ontwerp. Op dat vlak doet Profotonet het ronduit het beste, alles klopt aan de marges en ze blijven van de foto's af qua correcties.

    Het was weer eens een lang verhaal, maar hopelijk heb je er iets aan (of anderen).
    Mocht je nog andere vragen hebben stel ze in dit topic.:thumbs:
     
    AnubisNefer en Azumi vinden dit leuk.
  3. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Bedankt voor de feedback.

    Zoals ik al zei zie ik het niet altijd, waardoor ik denk dat er meer nodig is. Ik heb een bril voor veraf, maar dat begint bij mij al op ongeveer 50 CM en word erger hoe verder ik van iets af zit. Maar goed, dat is niet bij elke foto die ik doe het excuus.

    Ik zal later nog eens een andere foto bewerken en die hier posten. Overigens gebruik ik Elements 14, origineel en heb ik nog een kopie gekregen van CS 6, maar dat moet even een keer op een aparte manier worden geïnstalleerd.

    Hoe heb jij bovenstaande bewerkt als ik vragen mag?
     
  4. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord :thumbs: Zeer nuttig.
     
  5. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Wat minder lopen kloten met de opties in Elements 14, dus hier hopelijk een beter resultaat, al zie ik soms nog geen flikker (ben brildrager) verschil waardoor het misschien nog iets teveel kan lijken.

    Dit is bij Zurich op de dijk in Friesland, afgelopen zomer.

    Origineel er ook even bij:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Wat dacht je... from Friesland to Ibiza? :+
     
    Reckuuza en Alexknl vinden dit leuk.
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Nee, gewoon even prutsen om toch even je lessen bij te houden. :+ Heb geen 200 euro neergeteld voor niets voor die cursus.

    Moet trouwens echt nog even een keer iets plannen, maar soms vind ik me alleen verzetten voor een foto dagje best kut. Beetje samen op pad met iemand lijkt me een stuk leuker.

    Wat vind je trouwens van de veranderingen in de foto, het origineel staat er nu ook bij? :oops:
     
  8. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Kleuren zijn erg fake geworden. Veel te blauw en veel te groen.
     
    Lethal AK47 vindt dit leuk.
  9. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Wat hij zegt. Je kan er echt wel wat van maken, maar het ziet er nu uit als een tropisch eiland wat 't niet is...
     
  10. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Nee, daar heb je gelijk in, maar ondanks de feedback van o.a. @Fiasco eerder in dit topic blijf ik het lastig vinden de juiste balans met de balken in Elements 14 te vinden. Zoals gezegd heb ik alleen maar een basis cursus gevolgd; en zelfs dat was niet altijd even makkelijk. Maar goed, blijven proberen zullen we maar zeggen. :thumbs:

    De foto is trouwens wel genomen op een tropisch warme dag. :+
     
  11. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Waarom zou je deze 'kale' foto eigenlijk willen bewerken? Of is dat puur om te oefenen? Dit is naar mijn mening erg slecht oefenmateriaal, omdat het juist zo eenvoudig is. Er is geen onderwerp of iets aanwezig, er komen bijna geen kleuren in voor om iets mee te doen.. En nee, die moet je dan niet eruit proberen te trekken door het contrast omhoog te schroeven.
    Als ik zo een foto kreeg voorgeschoteld zou ik echt niet weten wat ik moest bewerken, en waarom. Natuurlijke kleuren 'boosten' moet je erg voorzichtig mee zijn.

    Als het er niet is, dan is het er niet.
    [​IMG]

    En misschien een tip om Lightroom (proefversie hier) eens te proberen, gewoon eens te spelen met kleuren in het algemeen en te kijken wat dat doet met een foto. Zelf gebruik ik bijna alleen maar Lightroom omdat ik daar het aanpassen van kleuren of zwart-wit effecten toepassen een stuk overzichtelijker en makkelijker vind. Photoshop gebruik ik alleen als een foto flink bewerkt moet worden door bepaalde dingen te verwijderen, toe te voegen, of aan te passen in de foto. Succes.


    /edit
    Dit idd. Ook weer van toepassing op de Ibiza foto.
     
  12. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.809
    Ga een dagje in de stad, maak foto's van mensen/straat leven. Speel met sluitertijd/diafragma. Dit soort nutteloze composities van vlaktes kun je inderdaad weinig mee, onderwerp is te boring om er iets mee te doen. En speltip #1 hahaha.
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Wil ik zeker wel doen hoor, maar je kan toch niet zo maar ongevraagd foto's maken van mensen op straat? Misschien gewoon een kwestie van vragen, maar ik wil mijn foto's uiteindelijk ook een keer posten op Facebook.

    Het is ook maar hobby. Helaas heb ik ook te weinig verstand van sluitertijd / diafragma waardoor ik dus echt niet weet ik of ik daarmee het perfecte plaatje zou kunnen schieten.

    Ik heb wel ideeën in mijn hoofd zitten, maar weet gewoon niet goed hoe ik die, vooral kosteloos, moet realiseren.

    Maar goed, jullie feedback, hoe vaak het ook nodig is, ben ik wel blij mee, houd me tenminste een beetje fris op dit punt en ik zou er inderdaad mee vooruit kunnen komen. Tsja, fi zou ook wel graag dat plein in Tokio willen vangen op de foto, maar dat word hem niet helaas. Moet het echt meer van eigen omgeving hebben atm.
     
  14. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Je mag gewoon op straat fotos schieten. Niet iedereen zal het waarderen, maar het mag.
     
  15. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Wellicht heb je hier iets aan?

    [​IMG]
     
  16. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Ligt er natuurlijk ook aan wat voor lens je hebt. Met een 18mm lens is het iets awkwarder dan met een 200mm lens :+
     
  17. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Dit is mijn camera: http://www.cameranu.nl/nl/p559992/nikon-d3300-dslr-zwart-18-105mm-vr

    @Olijke Poffer : Ga ik zeker een keertje beter naar kijken, maar eerst betere onderwerpen voor foto's bedenken is wel zo handig. En die dan op de plaat vastleggen ook, dan heb je in elk geval beeld wat er aan veranderd moet worden.
     
    Olijke Poffer vindt dit leuk.
  18. serious siem

    serious siem PSN: Serious-Siem

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    6
    xbwers

    Ik heb sinds een tijdje een website http://www.siemworks.nl/ (wordpress /enfold thema) waar ik wat van m'n diensten aan bied om me zelf een beetje te pushen meer te doen met fotografie en te leren over wordpress websites maken.

    Ik heb de website nog nooit in de wide open gezet op facebook oid, daarvoor is ie naar mijn gevoel nog niet helemaal af, sta ik nog niet ingeschreven in de kvk en vind ik mezelf nog niet goed genoeg.

    Enfin. Wat vinden jullie er van. Wat kan er beter, tips?

    M'n gear is een canon 70d, canon g7x (compact, voor concerten), canon 50mm 1.8, tamron 24 70 2.8, kitlens canon 18 55 stm, canon 55-250 stm. Mijn tweede vraag is welke lens (bij voorkeur EF) in deze collectie zou passen. De Tamron omvat een groot deel van het spectrum, maar is op belangrijke momenten soms onbetrouwbaar met focus en scherpte. Een goede vaste brandpuntafstand lens wordt wel aangeraden.(35mm), iemand tips . Om de discussie weer wat aan te wakkeren. Oja, m'n doel is toch wel vaak portretten maken/mensen fotograferen. Checker der check!
     
  19. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Ziet er overall wel goed uit!

    Heb het niet helemaal tot in detail gezien, maar paar tips die ik nu kan geven:

    * Paar van die hero images aan de bovenkant zijn redelijk onscherp. Lijkt me dat je die juist lekker scherp wilt showen.
    * De tekst "Welkom, siemworks films en foto's die je bijblijven" is vrij snel weg, misschien een idee om die ook in de andere foto's (hero images) te laten staan? Weet niet zeker..
    * Die thumbnail images op het midden van de pagina veranderen soms van grootte bij een ander plaatje i.p.v. dezelfde maat te blijven.
    * De Google Maps plugin op de contact pagina is niet zichtbaar, deze geeft een error.
    * En is Vilter Coffee jou sponsor? De facebook thumbnail is wel erg aanwezig, dacht in eerste instantie dat dit jou facebook pagina was, omdat je instagram er naast staat.

    Succes.
     
  20. Scarlett

    Scarlett Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Hi, het lijkt me leuk om weer 'ns een urbex tripje te maken. Ik hoop dat er genoeg leden hier er ook zo over denken! Het lijkt ver weg, maar ik zat te denken aan een zaterdag of zondag in april. Het weekend van 22/23 of het weekend van 29/30. Volgens mij zijn er dan geen andere feestdagen aan de gang en de temperatuur is tegen die tijd weer wat aangenamer.

    Wat betreft de locatie. Doe suggesties als je die weet. Ik ga onze inactieve @scarluuk sowieso om suggesties vragen en kijken of hij meewilt.

    Persoonlijk vind ik dat we niet een al te grote groep moeten hebben en het zou handig zijn dat als je komt ook aangeeft of je een auto ter beschikking hebt. De benzinekosten zullen we uiteraard delen!

    Als ik nog wat ben vergeten of wat dan ook, laat het me weten!

    Lieve groetjes van jullie Scarlett


    Wie komer er? (kopiëren in je post)
    - Scarlett
    -
    -
    -
    -
     

Deel Deze Pagina