1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Machinima, Game Capture & Game Montages

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Occisor, 29 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Machinima & Game Capture

    Bij deze probeer ik een topic te starten over Machinima en game-capture, hierin wordt uitgelegd wat machinima precies is, hoe je moet capturen, plus tips en vragen kunnen hier gepost worden. Ik start dit topic vooral met het oog op Halo 3, aangezien het voor de machinima bouwers bijzonder makkelijk wordt gemaakt om een machinima te creeren.

    Machiniwat?
    Wat is machinima?

    Machinima is een genre waarbij de engine van een game wordt gebruikt om een film/serie te maken. Een goed voorbeeld van machinima is de serie Red Vs. Blue. Het woord machinima is een mix tussen machine en cinema...

    Waar komt het oorspronkelijk vandaan?

    Het schijnt dat de eerste machinima filmpjes gemaakt waren met Quake 1, en dat "The Diaries of A Camper" de allereerste waren, om deze filmpjes na te kijken kun je terrecht op machinima.com.

    Enkele voorbeelden?


    Op machinima.com zijn tal van machinima's te vinden, de populairste is zonder twijfel Red vs. Blue. Maar ook veel series die gemaakt worden onder World of Warcraft en Counter Strike: Source zijn erg populair. Op de machinima.com site zijn die ondermeer te vinden.

    Episode "0" RvB
    Home Page Roosterteeth, de makers van Red vs. Blue


    Ok, leuk.. Hoe maak ik het zelf?

    Hoe neem ik gamefootage op?

    Er zijn verschillende manieren om sessies op te nemen;

    - Gebruik maken van een DVD-recorder.
    - Gebruik maken van een externe Capture Card.
    - Gebruik maken van een Capture Card.
    - Gebruik maken van Capture programma's [PC]


    Hier ga ik nog wat dieper op in:

    Gebruik maken van een DVD-recorder.

    Dit is denk ik de meest onhandige manier om je sessies op te nemen en op de computer te bewerken, maar het is mogelijk.

    Stap 1: Sluit de xbox aan op je DVD recorder, en lus het beeld door via de dvd recorder naar de TV.

    [​IMG]

    Note: als de dvd-recorder niet over een Video-In ingang beschikt is het niet mogelijk.

    Stap 2: Sluit de dvd-speler aan op de tv

    Geen plaatje nodig lijkt me...

    Stap 3:
    kies het kanaal voor de dvd-speler en kies nu op de dvd speler het kanaal voor de video-in.

    Stap 4: Speel/acteer/doe nu op de xbox wat je wil, en start het branden van een dvd schijfje.

    Stap 5: Zodra het klaar is, stop je de dvd in je pc, en rip je het filmpje van de dvd.

    Stap 6: Bewerk het filmpje naar wens met video-bewerkings programma's.



    Gebruik maken van een Externe Capture Card

    Deze manier gebruik ik zelf ook op dit moment, alhoewel ik een nieuwe moet kopen voor Pal-60 ondersteuning met halo 3 (let hier dus op wanneer men op het punt staat een Externe CC aan te schaffen)

    Hier is een voorbeeld van een Externe Capture Card:

    [​IMG]
    Het Dazzle Video Creator Platinum packet met de DVC 170

    Het is inweze heel simpel, je plugt hem in via usb, je instaleert de software en klaar is kees;

    Stap 1: Sluit de DVC aan op de pc, en sluit de xbox erop aan

    [​IMG]

    Stap 2: Instaleer de bijgeleverde software..

    Stap 3: Neem je shitsel op..

    Stap 4: bewerk het met de bijgeleverde software of met andere uitgebreidere programma's


    Note: met deze optie is het vereist om op het computerscherm te spelen in het opneem programma, vaak is dit een miniscuul preview schermpje. Ik heb dit anders opgelost en enkele manieren hiervoor plaats ik bij Tips en Truuks..

    Note2: Sommige Ext. CC's hebben hardwarematige opneem codecs aan boord, dit maakt het makkelijker om op te nemen op met name oude pc's. Ext. CC's zonder laten namelijk teveel opdrachten aan de CPU over.




    Gebruik maken van een Capture Card

    Het is is eigenlijk hetzelfde, maar een echte capture card garandeert wel betere kwaliteit boven de externe.

    Een voorbeeld van een capture card:

    [​IMG]
    Pinnacle Studio MovieBoard​


    Je ziet zelf al dat een capture card dus echt in de pc gaat. Het aansluiten van de Xbox hierop is niet anders dan dat van de externe.

    Stap 1: Bouw de capture card in de pc en sluit de xbox erop aan.

    Stap 2: Instaleer de bijgeleverde software..

    Stap 3: Neem je shitsel op..

    Stap 4: bewerk het met de bijgeleverde software of met andere uitgebreidere programma's


    Note: met deze optie is het vereist om op het computerscherm te spelen in het opneem programma, vaak is dit een miniscuul preview schermpje. Ik heb dit anders opgelost en enkele manieren hiervoor plaats ik bij Tips en Truuks..


    Waar kan ik dat soort capture spul krijgen?


    Gebruik maken van een Capture Programma's [PC]

    Om machinima te maken met PC games is een capture programma nodig. Velen kosten geld, maar ik denk dat de meesten hier er wel aan kunnen komen O-). Dieper dan dit ga ik niet, het is per slot van rekening een Xbox Forum!


    *Bovenstaande mogelijkheden zijn ook te gebruiken om bijvoorbeeld glitch of frag-filmpjes te maken, maar dat is natuurlijk logisch..


    Waar kan ik dat soort capture spul krijgen?

    Dingen als Capture cards zijn te krijgen bij de betere computer winkels, Dazzle en Pinnacle is een vaak voorkomend merk. Ik zet hiet een aantal sites neer waar je een aantal Capture cards kunt vinden (als de mods het goed vinden);

    alternate.nl
    sallandautomatisering.nl onder het kopje Video & TV-kaarten --> Video Editing Kaarten

    Gebruik tweakers.net pricewatch om de goedkoopste shop te vinden voor het gewenste product.

    Kan ik ook in HD opnemen?

    Dat kan zeker, er zijn verschillende capture cards die beschikken over een component of hdmi ingang. Echter, je moet wel een gigantische portemonee hebben om zo'n kaart aan te schaffen, de goedkoopste oplossing die ik heb kunnen vinden is maarliefst 600 + euro..



    Hoe bewerk ik mijn filmpjes?

    Bij de meeste Capture Cards (external en normaal) zitten er bewerkingsapplicaties bij. Toch laten deze programma's te wensen over wat betreft editing. Het is allemaal een beetje simpel zal ik maar zeggen. Ik geef hier 3 voorbeelden van programma's die wel beter zijn voor proffesioneel editen.




    Pinnacle Studio 11 (en voorgaande versies)

    Pinnacle studie 11 wordt gezien als de meest simpele edit applicatie die toch nog wat uit de kast kan halen wat betreft editing. De UI is erg overzichtelijk en het is moeilijk om verdwaalt te raken. Ik gebruik pinnacle studio 11 zelf voor het opnemen van mijn footage, maar voor editing gebruik ik toch andere software. Het werkt wel allemaal goed en er zijn veel speciale effecten die je kunt toevoegen.

    Pinnacle Homepage
    *kan amper tutorials vinden voor Studio 11 (en voorgaande versies), als iemand goeie weet zet ik ze hier neer*

    Windows Movie Maker

    Niet te vergeten, de gratis ingebouwde edit applicatie van windows zelf. Ook deze is in zekere zin handig om te gebruiken en het vereist niet veel inzicht om je weg hier te vinden. Toch vind ik dat studio, WMM overtreft wat betreft UI, de UI van studio is veel makkelijker. Aan de andere kant heeft WMM sommige features die Studio weer niet heeft, zoals onder andere tekstanimaties. Toch heeft Studio meer features dan dat WMM doet, maar voor een gratis programma, is WMM zeker niet verkeerd.

    How to van MS
    Tut van dvscene



    Sony Vegas 7.0a (en voorgaande versies)

    Je bent gewaarschuwd, dit is geen kattenpis. De enorm uitgebreide functies van Vegas doen je duizelen, en de UI maakt het er niet makkelijker op. De mogelijkheden zijn oneindig en het maken van sommige brilliante effecten is allemaal mogelijk met Vegas. Ik werd zelf gek van pinnacle omdat ik een aantal dingen niet kon doen, ik ben overgestapt op Vegas en ben daar blij om, toch raad ik deze tool niet aan voor de gemiddelde computer leek. om dit aan te vullen qoute ik COOKIE X die een uitspraak deed die zeer toepasselijk is:

    Sony Vegas Website
    Tutorial pagina




    Waar kan ik mijn filmpjes op internet zetten?


    De meest bekende video-upload site is natuurlijk YouTube, maar er zijn de laatste jaren TIG vergelijkbare sites opgebouwd en sommige overtreffen youtube.

    Goeie upload sites:

    mythica.org Deze site is speciaal gemaakt voor Xbox footage, de videokwaliteit is beter dan dat van Youtube. En het is wat low profile, niet zo hyper populair als you-tube.. er is wel een limiet aan hoe groot een filmpje mag zijn

    jumpcut.com Een middelmatige videokwaliteit, maar jumpcut bied redelijk geavanceerde online videobewerkingsmogelijkheden.

    spymac.com Goeie kwaliteit en verschillende downloadmogelijkheden.

    stage6.divx.com Verruit de beste videokwaliteit, tot 1080p is hier mogelijk. Wel is de divx-web-player plugin vereist en moeten alle filmpjes die je upload divx zijn.​



    Wat maakt een machinima goed?

    Een goeie vraag, het hangt er ten eerste vanaf wat voor soort filmpje het wordt. Wordt het serieus? Grappig? Kunst? Sowieso is goeie editing en opname belangrijk in een machinima. En wat red vs. blue zo populair heeft gemaakt zijn waarschijnlijk; de droogheid, de karakters, de cliffhangers en boven al de manier van opzet.



    Tips en Truuks

    Games
    Halo 2

    Eigenlijk is de enige game waarmee je wat makkelijker een machinima kunt maken halo 2 op de Xbox. Halo 2 ( en 1) is denk de meest populaire xboxgame om machinima's mee te brouwen. Het o zo populaire Red vs. Blue is daar natuurlijk een voorbeeld van.

    Halo 2 tips & tricks

    Halo 3

    Met halo 3 wordt het extreem makkelijk gemaakt om machinima's te maken. De saved films/replay feature maakt het mogelijk om vanuit elke denkbare hoek te filmen en de HUD kan met 1 druk op de knop verwijderd worden. Met de komst van halo 3 zullen er vast tips en tricks verschijnen, die post ik dan ook hier.​




    Capture & spelen op je TV @ the same time


    Bij de beschrijving van de Capture Cards heb ik aangehaald dat je dus EN kan capturen EN kunt spelen op je TV hier voor zijn 2 mogelijkheden en voor een van de mogelijkheden is het vereist een HDTV te hebben.

    Mogelijkheid 1: [HDTV REQUIRED]

    Dit is een simpele oplossing waarvan ik niet wist dat hij bestond en ik er per ongeluk achterkwam (ik denk ook wel dat meerdere mensen hierachter gekomen zijn). De oplossing rust op het feit dat de xbox 360 zijn video signaal naar de SDTV kabels en de HDTV kabels zendt wanneer de xbox 360 op TV modus is gezet (via de switch die op de plug zit van de kabel). Wanneer je dus de SDTV kabels in de capture card doet (extern of normaal) en de HDTV kabels in de TV wordt het signaal naar de computer EN naar de TV gestuurd. Zet je computerspeakers dan ook aan wil je met geluid spelen.

    hier een tekening van mijn situatie:

    [​IMG]


    Mogelijkheid 2:
    Een andere mogelijkheid is om met splitters te werken, hiermee verdubbel je eigenlijk alle tulp stekkers en kan er dus 1 set in de Capture Card en 1 set in de TV. Hier vind je een tut over hoe dat precies moet, andere tutorials zullen op aanvraag worden toegevoegd. (sommige capture cards werken namelijk met een 3,5 mm audio plug in plaats van tulp stekkertjes)


    Notable Machinima

    Deze plek reserveer ik voor machinima die zo ontzettend goed zijn dat ze het noemen waard zijn, ik kick alvast off met een filmpje van Hollywood Halo genaamd: 10 Ways to tell if you're a noob at Halo
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2007
  2. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Machinima door onze eigen members..!

    James Bond: Killingspree Gemaakt door JMF productions, COOKIE X heeft hieraan meegewerkt.. :)
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2007
  3. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Hij is erg netjes geworden Ocissor, complimenten! :D

    Hier is misschien nog een aardig filmpje wat je als voorbeeld kan gebruiken :cool:
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2007
  4. kevin_16

    kevin_16 Active Member

    Berichten:
    82
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of het handig is om dit er ook bij te zetten in startpost.

    Maar je kunt volgens mij met de hdrecorder van kiss, de dp-558 ook gemakkelijk beeld opnemen en deze via het netwerk overzetten op je pc.
    Misschien is dit een makkelijkere oplossing dan een dvd recorder zonder hdd en zonder netwerkaaansluiting
     
  5. Magneto 360

    Magneto 360 XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.478
    Leuk Bevonden:
    0
    indrukwekkende startpost , mijn complimenten
     
  6. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je O-).

    Heb zelf een filmpje inelkaar geflanst vandaag, het is een soort van trailer voor mijn aankomende machinima (die ik wel ga maken met halo 3 tho)

    Hier is hij: Klik

    Enjoy..!

    eind geluid is mislukt tho :+

    edit: EN ik heb weer wat verkeerd gespeld... najah je kunt niet alles hebben :+
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2007
  7. Lord0Link

    Lord0Link Active Member

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    0
    Occisor zijt gij zeker dat dat die
    DVC 170 PAl-60 kan opnemen wand
    ik zit hier met ne DVC 100 nog opgescheept.
    En voor Halo 3 Zou ik ook Willen in kleur beginnen
    Capturen wand Di heb ik al Gemaakt toen met
    de Béta maar This wel in Zwart-Wit dankzij die PAL-60
    http://www.gametrailers.com/player/usermovies/70001.html

    wand ik ben ff naar een oplossing aan het zoeken voor PAL-60
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2007
  8. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    EFF: Microsoft Embraces Machinima
    >> From eff.org:

    :)
     
  9. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    100% zeker weet ik het niet, maar uit betrouwbare bronnen weet ik dat sommige mensen tijdens de beta dus pal-60 in kleur hebben opgenomen met de DVC 150 ( en de DVC 170 is daar de opvolger van)

    Ik zal eens de specificaties ergens of handleidingen doornemen, als ik het vind post ik het hier :)

    Edit: Ik vind het overigens wel apart dat je Zwart-Wit krijgt, ik krijg gewoon helemaal niets als ik het op Pal-60 zet in het Dashboard.. Welk programma gebruik je om op te nemen? Check dit even voor je zwart-wit issues. Ik zoek nog verder naar de handleidingen/specs..

    \o/ ik had het al gelezen idd, ik voorspel ook dat meer zullen volgen ...:)

    Belangrijke edit: Ik weet dus nu helemaal niet meer zeker of de DVC 170 Pal-60 aankan, ik ga het nu even tot de bodem uitzoeken... Dat dus niet mensen boos bij mij aanklopeen dat de DVC 170 geen pal-60 take'd...8)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2007
  10. Lord0Link

    Lord0Link Active Member

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    0
    Pak voor op te nemen heb ik die domme Windows Movie Maker
    maar gebruikt maar ik heb hier een programma liggen dat in kleur kan
    op nemen maar da crapt seriueez hard genaamd DScaler.
    Het neemd kleur op in PAL-60 maar Haperen dat da programma doet
    niet normaal. wand op SECAM_B Neemd die dan in Kleur op
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2007
  11. dirtybolle

    dirtybolle xboxlive member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    0
    en dan met fraps mijn game footage opnemen ?
     
  12. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    wat is fraps? met dvc kan je volgens mij geen pal 60 opnemen .. ik ken nog geen een usb device waar pal 60 is toegestaan
     
  13. dirtybolle

    dirtybolle xboxlive member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    0
    video caputering software: http://www.fraps.com/

    neemt op vanaf het beeld scherm, moe(t wel vanop een pc gedraait worden, dus is dat handig met zo'n TV-tuner kaart
     
  14. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    is er al een usb oplossing voor pal 60?
     
  15. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Het schijnt dat de DVC's boven de 130 ( de 130, 150 en 170 ) het dus toch aankunnen.. Ik heb dit gehoord van clan members van COOKIE X, die hebben dus ook filmpjes gamaakt met de Halo 3 beta. Ik melde het hier alleen nog niet (tot nu toe dus :9), omdat ik tot nog toe nog geen officiele specs erover heb kunnen vinden. Daarbij komt kijken dat ik vele fora heb afgestruind en sommige bevestigen dat het dus kan, en sommige spreken het juist tegen. Beetje raar gevalletje dus..
     
  16. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Wat hij zegt :) Je kan met de DVC 130 en 150 Pal60 opnemen. Bij ons hebben ze gefilmt in de halo 3 beta met die 2 capture cards idd.
     
  17. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Cool weet je het 100% zeker en welk programma hebben jullie gebruik?
     
  18. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    De meesten gebruiken pinnacle om te filmen en vegas om te editten. 130 is 100% en de 150 heeft een amerikaan maar die werkt niet bij hem door zijn tv als ik het goed heb maar dat had niks met pal60 te maken geloof ik. Maar de 130 pakt pal60 :)
     
  19. dirtybolle

    dirtybolle xboxlive member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    0
    kan ik dan zo mijn 360 game beelden opnemen als ik mijn 360 aan sluit op een TV-tuner kaart ?
     
  20. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    \hmmm dan ga ik morgen een 130 halen :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina