1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bordspellen - gezelschapsspelen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Enygm, 14 mrt 2004.

  1. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    steentje leggen met mahjong is erg leuk!

    Speel je met zijn vieren (ideaal, kan ook met 3 ), lijkt in de verte wat op een kaartspel, maar is veel diepgaander. Zo'n 3000 jaar geleden bedacht in China
     
  2. FreeShooter

    FreeShooter No pain, no gain!

    Berichten:
    409
    Leuk Bevonden:
    1
    Is dat LOTR Spel leuk , kan iemand me beetje uitleggen hoe het werkt?
     
  3. Reteppd

    Reteppd even niet xboxen

    Berichten:
    326
    Leuk Bevonden:
    1
    ik vind BABEL, wel leuk: is een 2 persoons spel van 999games, waarbij je torens moet bouwen

    KAHUNA (999games) is nog leuker: je moet staafjes tussen eilandjes leggen en als je het meeste staafjes hebt, ben je de baas van het eiland, het is erg tactisch, wat het erg leuk maakt.

    Ook het kaartspel van katan (evt. met uitbereiding) is leuk, een stuk moielijker dan het originele bordspel...
     
  4. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    En welke uitbreiding is het beste ?
    - Steden en ridders
    - Zeevaarders

    (zijn er nog ?)
     
  5. ChandleR

    ChandleR jag älskar Göteborg

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    2
    Neem ze beide! Ze zijn namelijk uitstekend te combineren! Wil je niet teveel van het oude principe afwijken, dan kun je ook alleen Zeevaarders nemen... met Steden en ridders veranderd er namelijk heel erg veel!

    btw: Wat leuk! een bordspellen tread! Hier ben ik vanaf nu dus niet meer weg te slaan ;)

    Mijn favo spel allertijden is en blijft El Grande!! Daar zit gewoon echt alles in... Verder voor de wat gevorderdere bordspelers: Eufraat en Tigris!
     
  6. ChandleR

    ChandleR jag älskar Göteborg

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    2
    Het idee is dat je als holbewoner begint in Afrika, om vanaf daar te trekken naar de rest van de wereld. Je begint met drie dorpen (die er uitzien als vlammetjes, maar dat terzijde), en een nomaad. Handelen doe je nu niet meer met hout, mineraal enz... maar met vlees, vel, slagtand en steen. met je nomaden kun je gaan lopen en op bepaalde plaatsen mag je (waar je nomaad dan staat) een nieuw dorp bouwen. Leuk detail is dat het land in Afrika langzaam veranderd in woestijn, dus is t zaak om zo snel mogelijk weg te trekken, want anders zit je zonder grondstoffen!

    Verder kun je op allerlei manieren aan overwinningspunten komen, zoals wetenschap, schatten vinden, de ultieme snelheid.... dat soort dingen.

    Ik vind het ook een zeer geslaagde uitwerking van het normale Catan, en kan ik dan ook iedereen boven het basisspel aanraden! Maar als ik eerlijk ben haalt het t niet bij Steden en Ridders...
     
  7. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je enthousiasme :)
    Maar het hoeven niet altijd pc,ps2,gc of xboxspellen te zijn hé. Een bordspel blijft socialer (of je nu multiplayer doet of niet)

    En voor iedereen:
    Ik pas regelmatig ook de eerste post aan.
    Welke spellen spelen we ?
    tot welke categorie behoren ze ?

    Ik wil dat later ook nog uitbreiden met
    Voor welke leeftijd is het geschikt ?
    Voor hoeveel personen is het ?
    Heeft er iemand in de thread reeds een beknopte of uitgebreide uitleg over dat spel geschreven... ?

    Naast goede spellen mag je natuurlijk ook steeds slechte spellen vermelden. Als je dan eens iets nieuws zou proberen weet je tenminste wat je zeker niet moet kopen. (schrijf er wel bij waarom je het niet leuk vindt, smaken verschillen nu eenmaal)
     
  8. ChandleR

    ChandleR jag älskar Göteborg

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    2
    El Grande En Scotland Yard zijn ook bordspellen ;)
     
  9. Heideroos

    Heideroos Drossie

    Berichten:
    667
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik en mijn vriendin twijfelen om de kolonisten van catan te kopen.

    Maar ik ken het spel niet goed.
    Ik heb er wel al positieve commentaren over gehoord.

    Kan iemand mij wat meer uitleg geven?
    Is het moeilijk te leren?
    De moeite om te kopen?
    En wa kost het??
     
  10. Socks

    Socks a.k.a sokken

    Berichten:
    458
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind het een heel leuk spel, niet te moeilijk en ook niet te makkelijk. makkelijk om te leren.
    ik heb geen id wat je bedoelt met de moeite om het te kopen :confused: , maar om het te kopen moet je wel naar een winkel...
    prijs is volgens mij iets van 35 euro.

    ik raad het jullie zeker aan
     
  11. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    jep
    het leuke aan colonisten van catan is dat het met iedereen goed gaat, bij risk of monopolie is het meestal alleen de winnaar die het potje leuk vind
    Bij kolonisten van catan heb je minder met elkaar te maken en ben je alleen bezig met je eigen opbouw( en de opbouw van anderen tegenzitten door zelf daar te bouwen)

    Ik denk dat bij steden en ridders veel meer is, dat een iemand wint.

    Ik vind het ook altijd jammer als er bij spellen, wanneer je een maal voor staat, je alleen maar sterker wordt (bij monopolie wint degene die vanaf het begin af aan het meeste geld heeft)> (bij risk wint degene die een goed continent heeft)
     
  12. ChandleR

    ChandleR jag älskar Göteborg

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik ben t niet helemaal met je eens.... Meestal kun je al aan het begin van t spel al zien we er voor spek en bonen bijzit... Je staat aan rotgetallen.... je krijgt die ene grondstof nooit... dat soort dingen.
    Ook bij Catan wint er meestal duidelijk eentje, eventueel met nog iemand in zijn kielsoog... de rest is kansloos.
     
  13. jellejelle

    jellejelle PSP Only

    Berichten:
    696
    Leuk Bevonden:
    10
    Dat ligt er maar net aan hoe je het speelt, als je eerst de nummertjes op de grondstoffen omgekeerd neerlegt weet je niet waar de goede nummers liggen en als je een beetje varieert in hoe je de nummertjes neerlegt is het altijd anders. Wat ik wel vind is dat als je met 4 personen speelt het gewone veld eigenlijk te klein is, je moet er dan de uitbreiding bijnemen wil je niet allemaal na 2 beurten hopeloos vastzitten.

    Risk is trouwens ook een superspel, dat kan soms echt de hele dag duren. We hebben wel eens een keer met zijn vieren verover de wereld gedaan van 10 's ochtends tot 8 's avonds zitten spelen. Mwaaaah8)
     
  14. hattrickrulez

    hattrickrulez FootballFreestyler

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    0
    Risk is supervet en Monopoly ook.
    Soms duren die spellen gewoon 3 avonden lang.
    Echt te mooi.
     
  15. ChandleR

    ChandleR jag älskar Göteborg

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat is dus wat ik bedoel! Meestal ontspringt een speler de dans en wint dan ook... de rest kan gewoon nix meer...
     
  16. jellejelle

    jellejelle PSP Only

    Berichten:
    696
    Leuk Bevonden:
    10
    Ja, idd, wat wij hebben gedaan is gewoon de uitbreiding voor 5-6 spelers gekocht, dan is het bord net groot genoeg om een leuk spelletje te spelen. Kolonisten is trouwens ook geniaal om met 4 teams van 2 te doen. Deden wij pas met wat vrienden, ging er heftig aan toe, iedereen was echt superfanatiek en het heeft echt 3 uur geduurd 8)
     
  17. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Zeker doen. Je zal het je zeker niet beklagen. Wat je ook kan doen is eerst eens de online-versie spelen. (Wancatan)
    Je kan die hier downloaden:
    Klik hier voor Wancatan

    Op mijn werk speel ik dat regelmatig met mijn collega's. Er zijn er die ondertussen ook al het bordspel gekocht hebben.


    Je kan bij het bordspel ook zelf de regels een beetje aanpassen:
    - je laat de personen eerst de 2 dorpen en straten plaatsen en dan pas leg je de nummertjes. (hierdoor speelt de geluksfactor wel een nog grotere rol; vandaar dat wij dit nooit doen)
    - als er driemaal 7 na elkaar gesmeten wordt krijg je de 'Earthquake': alle nummertjes worden van het bord gehaald en opnieuw willekeurig gelegd. (Dit kan het spelverloop volledig omschakelen)
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2004
  18. Heideroos

    Heideroos Drossie

    Berichten:
    667
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb het ondertussen gekocht.
    Het is supercool!!
    Heb al zeer veel gespeeld!

    Nu zijn we aan het uitkijken welke uitbreiding we kunnen kopen.
    Maar uitbreiding voor 2 bestaat niet zeker?
    Nu hebben we een scenario gevonden om met 2 te spelen.

    Heb ook al online gespeeld.
    Eerst wancatan, maar daarna hebben we iets beters gevonden: 3dsea ofzo, echt cool!
     
  19. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Er bestaat wel een kaartspel voor 2 personen. Naar het schijnt is dat ook heel goed, maar ik heb het zelf nog nooit gespeeld.
     
  20. Niekname

    Niekname Anti-Tooske

    Berichten:
    289
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat is indd een vet spel, maar als je pech hebt met die dobbelstenen is het soms zwaar frustrerend.
     

Deel Deze Pagina