Ghosting?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Chandler Bing, 15 jul 2004.

1. Chandler Bing

Chandler Bing Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal!

Ik heb even een vraag over mijn TFT. Ik heb dus een LG1720B gekocht. Een mooi scherm van 17", waarbij het verschil in scherpte tussen mijn oude CRT en deze TFT duidelijk is te merken. Dus goede beeldkwaliteit en mooi. Echter geen DVI aansluiting, maar als ik alle discussies hierover lees dan is dit geen wereld van verschil met een gewone aansluiting.

Allemaal top dus. Echter ik zit toch met een probleempje. Ik ben namelijk een behoorlijk verslaafde Call Of Duty speler. En ondanks dat mijn scherm een responsetijd heeft van 16 ms ben ik bang dat ik toch last van ghosting heb.

Ik heb een ghosting test gedaan van het internet en bij het witte blokje dat (een beetje schokkerig) over het zwarte scherm zweefde was geen spoortje ghosting of schaduw te bemerken. Je zou zeggen dat het scherm die test dus feilloos heeft doorstan.

Wanneer ik echter in COD zit (op een resolutie van 800 x 600, als ik de resolutie op z'n hoogst zet zoals die van mijn TFT dan loopt het spel te hakkelig) dan merk ik wel iets. De omgeving wordt namelijk redelijk onscherp als ik met de muis rondkijk in deze FPS. Een beetje blurry zeg maar. Soms als ik snel beweeg, maar soms ook als ik wat langzamer beweeg en bijvoorbeeld vlak voor een auto of tank sta. Als ik rechtuit ren zonder mijn gezichtsveld te draaien, dan is er echter niets aan de hand. En misschien ligt het aan mij, maar als ik dood ben en met een andere speler meekijk via spectator mode dan lijkt het ook niet te gebeuren (heel vreemd).

Nog iets vreemds: op sommige punten liet mijn oude CRT het beeld een beetje haperend zien maar wel scherp als ik heel snel bewoog. De TFT laat het beeld dus blurry, maar echter wel vloeiend zien.

Is dit nu allemaal ghosting? Of ligt het misschien eerder aan mijn videokaart (Nvidia Geforce 4 MX440 64 MB) of mijn systeem (2,4 ghz)? Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik kan het scherm anders nog binnen een paar dagen terugbrengen en een andere uitzoeken. Ik zou het echter gruweloos zonde vinden als het achteraf niet aan het scherm blijkt te liggen, want ik vind het echt een prachtding.

Kan iemand me misschien uitleggen wat het kan zijn? Of heeft iemand nog een tip hoe je de computer kunt laten kijken via een test of je ghosting hebt?

Ik hoor graag iets!

Vinz

P.S. Als ik heel snel door dit forum scroll dan krijg je ook een beetje dat blurry effect!! :eek:

Laatst bewerkt: 15 jul 2004
  2. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Hey Vinz, welkom op xbw ;)

Ik denk dat het ligt aan je vernieuwingsfrequentie, probeer de settings eens wat lager te zetten (60 Hz bijvoorbeeld).

Ga naar je bureaublad > rechtermuisknop > eigenschappen > tab instellingen > geavanceerd > tab beeldscherm > verniewingsfrequentie (dropdown menu)

Ghosting is een fenomeen wat volgensmij alleen maar gebeurt bij het te hoog klokken van je videokaart geheugen, het resultaat hiervan zijn zwarte "scherven".

Wat je ook e.v.t.kan doen is je v-sync uitzetten. Kijk in de handleiding van je videokaart hoe je dit moet doen ;)

3. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Je hebt 1 van de betere tft schermen, denk wel dat je de foutieve resolutie gebruikt. Probeer eens 1124x864 eventueel met minder detail.

4. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    Hey Amigo's!

Dank jullie wel voor de eerste supersnelle reacties. Blij om eindelijk eens in een forum te komen waar mensen serieus antwoord geven i.p.v. 'ik zou sowieso nooit zo'n *^$#%$-TFT scherm kopen'. ;)

Ik heb het avies opgevolgd over de vernieuwingsfrequentie en die stond al op 60 Hz. Wat me dus wel opviel zojuist is dat bij heel snel scrollen door een forum dit blurry effect ook al een beetje zichtbaar is. Of is het gewoon TFT eigen dat dat er heel anders uitziet als op een CRT die dit snelle scrollen minder vloeiend maar scherper laat zien?

Net even wat trailers gekeken (hoge resolutie, helaas klein scherm) en helemaal niets te bekemrken van ghosting. Niets! :{ Ik snap er dus ff niets meer van. Wel soms een wat slechtere kwaliteit beeld, maar dat zal eerder aan de kaart of de trailer zelf liggen lijkt me. In ieder geval geen ghosting.

Ik begin me nu dus af te vragen of het niet aan het spel ligt in combi met m'n videokaart. Wel een beetje raar natuurlijk, want bij mijn CRT had ik dit niet alhoewel daar het beeld ook scherper maar vaak wat minder vloeiend versprong als ik snel draaide. Helaas heb ik geen ander geschikt spel om op ghosting te testen. Heeft iemand een demo of een download voor mij zodat ik een ander spel kan testen?

En Cole ik ben blij om te horen dat mijn scherm relatief goed zou zijn. Kun je misschien onderbouwen waarom want misschien helpt dat in mijn keuze of ik hem terug moet brengen of niet.

Oh ja, ik weet dus niet of ik nu last heb van ghosting in dat spel. Ik krijg namelijk geen strepen te zien of iets dergelijks. Maar het beeld wordt een beetje blurry/onscherp bij bepaalde acties. Dus voornamelijk als ik vrij rondkijk. Ren ik recht vooruit of zijwaarts zonder mijn gezichtsveld te draaien dan is alles helemaal toppie!

Vinz

P.S. Eh wat is V-sync en wat doet dat?

5. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    Omdat ik de kleinere versie heb :). Nee, zonder dollen, ik heb mijn keuze van beeldscherm bepaald op refresh rate en invalshoek (onder welke hoek je nog fatsoenlijk op je scherm kan kijken). Beiden is goed. refresh van 16 ms en invalshoek van 400 graden.

Ook helpt het dat philips tft (ja dat is je LG) schermen al jaren goed uit consumententest komen.

TFT schermen kennen echter 'native' resoluties (bij mij dacht ik de genoemde, maar kan ook 1280x1024 zijn weet niet precies), bij andere resoluties kan je zwarte randen hebben, of een minder scherp beeld.

zie ook http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=62046

6. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    Kheb net de spiderman 2 trailer bekeken op full-screen en een kwart scherm. Niets, nada, noppes. Die knakker zwierde vrolijk aan zijn web over mijn scherm. Geen ghosting dus of anders bij het hele grote scherm misschien een heeeeel klein beetje als je er echt goed op let. Ik denk echter eerder dat dit de kwaliteit van de trailer was, omdat het scherm ook opgebouwd leek te zijn uit allemaal kleine blokjes. Een beetje ovedreven gezegd wat je ook wel eens bij sommige grote 82 cm breedbeeldtv's ziet. in ieder geval helemaal geen totaal blurry effect zoals bij COD.

In de trailer van een kwart scherm was er helemaal niets te vinden! Daar was alles perfecto scherp. Geeft me dus goede hoop...

Want ik neem aan dat het blurry effect anders ook in de trailers te zien zou moeten zijn en niet alleen in het spel?

Greetz,

Vinz

7. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet wat je bedoeld. De native van een 17" is volgens de handleiding 1280x1024 en 60hz. Daar is ie dus ook op ingesteld. Ik kan COD echter niet op die resolutie spelen omdat het spel dan begint te haperen. En volgens mij had ik toch nog (in mindere mate) last van dat blurry effect toen ik dat wel probeerde. Mijn oude CRT kon die resolutie in ieder geval niet aan en toch zag het spel er daarop redelijk perfect uit! Zou ik anders eens de resolutie van het scherm terug moeten zetten en dan kijken of het spel wel goed draait? En hoe doe ik dat?

Er is mij inderdaad ook verteld dat een responsetijd van 16 ms ruim voldoende zou moeten zijn om ghosting te voorkomen. Ik hoop dus dat het iets anders is waar ik nu last van heb en dat het eenvoudig opgelost kan worden. Kheb nog 5 dagen om te beslissen of ik het scherm houd of dat ik de Samsung 172X of 710N ga helen met een responsetijd van 12 ms. Deze is wel zeker de mooiste...

Vinz

8. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    Die response tijd is egenlijk niet echt een serieus probleem.

Ik heb hier ook een gfoedkoop TFTje van een of ander vaag goedkoop merk en ik heb helemaal geen last van Ghosting. Ik kan me dus niet voorstellen dat je op jou TFTje wel ghosting kn hebben.

9. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    Laat duidelijk zijn dat een CRT scherm altijd scherper is dan een tft scherm. Dus misschien houdt je naar jouw mening altijd wel iets van blur of ghosting. Dan is een CRT scherm gewoon beter geschikt waar jij je computer voor gebruikt, gamen.

Persoonlijk zou ik toch proberen de game te draaien op de native setting van je scherm en dan de details terugschroeven (als dat mogelijk is in COD). Maar opzich is 800*600 wel een redelijk alternatief en ligt qua verhouding niet ver weg van de native. De instelling kan je volgens mij in de game veranderen, van te voren is zinloos, omdat de resolutie vaak wijzigt bij het starten van het spel.

Wel kan ik je nu al zeggen dat andere tft schermen geen oplossing bieden als deze je niet bevalt. 16 ms of 12 ms response ligt het niet aan.

10. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    Ok, thanks again for the help!

Wat ik dan nog niet helemaal snap is hoe het kan dat bij het snel scrollen door een forum en het zelf spelen van COD alles een beetje blurry wordt.

En dat ik bij filmtrailers of spec mode (bij een ander meekijken als je dood bent) in COD helemaal nergens last van heb. Ksnap het niet...

Vinz

Dus jullie zeggen ook dat 16 ms way enough moet zijn om geen last te hebben van ghosting? ondanks dat ik geen DVI-aansluiting heb. (Schijnt overigens een beetje overrated te zijn...)

11. Dokter Gonzo

Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

Leuk Bevonden:
    0
    400 graden? dit snap ik niet echt. 360 is toch al 1 rondje

12. Dutch Raven

Dutch Raven XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1
    Als je onder Windows XP draait kun je proberen om een XP-driver te downloaden en te instaleren. (aangezien veel mensen dit niet weten)
    Ikzelf heb dit probleem namelijk ook gehad, en na het downloaden van de XPdriver voor mijn G-Force 4 was het voorbij.

Onderstaande is de link naar de geschikte driver

G-Force 4 XP driver

Als dit niet wertk weet ik het ook niet :)

13. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    En waar installeer ik die driver dan of gaat dat allemaal vanzelf verder? En is dit voor mij Geforce kaart? Want op de site staat:

Adds support for GeForce 5700 and GeForce 5700 Ultra

Dus je had precies hetzelfde probleem met je TFT waarbij je ook dat blurry effect kreeg?

Groeten,

Vinz

14. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    De refreshrate heeft helemaal geen invloed op het beeld bij een TFT-scherm. Het feit dat jij een soort wazig beeld ziet, is omdat je op 800x600 speelt. Dat is momenteel nog een nadeel van TFT-schermen, je kan niet mooi/goed op alle resoluties spelen. Ik heb ook een 17" TFT-scherm van Sony, en de enige mooie resolutie na de native resolutie van 1280x1024 is 1024x768. Lager is lelijker in mijn situatie. Het schokkerige beeld wat jij ervaart in de native resolutie komt omdat je videokaart het niet (goed) aankan. In Windows zal je hier weinig van merken, maar juist met gamen heb je hier last van.

Ghosting is niets meer dan dat je de beeldopbouw letterlijk kan zien. Schermen met een response tijd van 12, 16, 20 en 25ms hebben daar al geen last meer van, tenzij het echt een slechte kwaliteit monitor is. Zo kan een scherm met een response tijd van 16ms een maximale framerate van (1/0,016sec) 62,5 frames/sec weergeven. In vele gevallen kan het menselijk oog pas een verschil waarnemen, wanneer de framerate lager word als 23fps. Daarom hadden al die schermen met een response tijd van 40ms en 50ms altijd last van ghosting.

Dus ik zou eens proberen om die driver die Dutch Raven gaf te installeren, en Call of Duty op 1024x768 te spelen. Blijft het schokkerig, probeer dan de details van de beeldkwaliteit eens te verlagen todat je kaart het wel aankan.

15. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is waarschijnlijk omdat je tijdens het spelen veel meer op je scherm gefocust bent. Je probeert alles te zien en daarbij valt het blurren blijkbaar ook op.

16. Dutch Raven

Dutch Raven XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1
    idd Vince gewoon installen die update, daarna gaat alles vanzelf, ff opnieuw opstarten enzo....

succes er verder mee :D

17. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    Hey Amigo's!

Ik denk ik doe het maar goed, ik schaf meteen een nieuw kaartje aan. Dus ik heb die 9800 pro gekocht! Het spel ziet er nu supergedetailleerd uit. Toppie!!

Maarrrrrrrrr.....helaas is die blur niet uit mijn beeld wanneer ik vrij rondkijk in COD. Ik heb ook nog even een Samsung TFT met een responsetijd van 12 ms aangesloten, maar daarbij bleef hetzelfde effect.

Wat ik nog vreemder vind: als ik gekilled ben en je kijkt via spectator mode met een ander mee, dan heeft het scherm er heel weinig tot helemaal geen last van. Hoe kan dat dan? En een trailer zoals bijvoorbeeld van Spiderman 2 ziet er ook perfect uit. Al werkt dat wel even op een iets andere manier natuurlijk.

Dus waar kan het dan aan liggen? Toch aan het scherm, maar alleen bij zware spellen?

Nog 4 dagen om te beslissen omdat ik het scherm even geruild had en er toen opnieuw 8 dagen beslistijd zijn ingegaan.

Vinz

18. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Sorry voor de late reactie :eek:, ik heb ook eens even CoD gespeeld, maar ik kan niets van blur opmerken. Ik heb gespeeld in de native resolutie van 1280x1024, maar ook in 1024x768 en 800x600 kan ik hier niets van waarnemen. Misschien een domme vraag, omdat het alleen bij CoD lijkt voor te komen, maar heb je weleens een andere vga-monitor kabel geprobeerd?

19. Chandler Bing

Leuk Bevonden:
    0
    Eh nee, alleen de kabel die bij het scherm in de doos zat. Maar zo heb ik 3 schermen geprobeerd met de originele kabel die in de doos zat.

Ik heb nu in totaal 4 schermen van 3 verschillende merken geprobeerd. LG (2x hetzelfde scherm, maar een ander exemplaar), Samsung en Iljama. Allemaal die blur.

Ik begin me nu echt af te vragen of het niet aan het feit ligt dat ik gewend ben om op een crt te spelen...?

Vinz

Deel Deze Pagina