Ik heb een paar stukjes in je vorige reacties gelezen waar ik aardig in mee kon gaan, maar met je laatste reactie ben ik het niet echt eens.
Ik heb altijd al een zwak voor Microsoft gehad vanwege de aparte manier van de markt benaderen. Microsoft is er altijd van uitgegaan dat zij bepalen hoe succesvol hun producten zullen worden, en niet de consument. Dit is uiteraard een zeer vreemde en misschien zelfs arrogante houding die het bedrijf er op nahoud, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ze hun huidige positie hebben weten te behouden.
Ik ga er vanuit dat Microsoft een groter plan heeft en dat is niet om de beste console aanbieder te worden, maar het bedrijf dat de nummer 1 wil worden in de huiskamer. Microsoft heeft al vaker geprobeerd om een multimedia apparaat in de huiskamers te krijgen, maar tot nu toe zonder al te veel succes. Als ik iets van Microsoft heb geleerd, dan is het wel dat ze niet opgeven op het moment dat ze ergens hun zinnen op hebben gezet.
Microsoft heeft geleerd van het succes verhaal van de Playstation en heeft gemeend dat een console de beste manier is om hun droom te kunnen verwezenlijken. Net als Sony is Microsoft veel meer geïnteresseerd om een gateway in de huiskamer te krijgen dan het blijven maken van een pure gamemachine.
De strategie die Microsoft nu volgt komt in grote lijn overeen met die van Sony. Sony heeft ook een grotere ambitie. De Playstation 2 werd met klem ook niet geïntroduceerd als een spel computer, maar als een entertainment center waar je ook spellen op kunt spelen. Microsoft is dit ook van plan. Je zal bij de volgende generatie consoles ook zien dat de nadruk steeds minder op spellen zal gaan liggen en meer op entertainment in het geheel, zoals het spelen en opnemen van muziek, films en foto’s.
Op dit moment is het belangrijkste voor Microsoft om naam te maken met de Xbox en de consument vertrouwd te laten worden met dit merk. Ze hebben deze met deze generatie console ook niet als doelstelling om er winst mee te maken, dat komt namelijk wel met de opvolger.
Daar vanuit gaande is de ondersteuning van de Japanse markt dus ook niet het allerbelangrijkste, zolang ze maar weten van het bestaan van de Xbox.
Klik om te vergroten...