De ontwikkeling van de PC

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door MasterApu, 29 jul 2004.

1. MasterApu

MasterApu De klassieker

Leuk Bevonden:
    0
    Gaat de ontwikkeling van de PC niet te snel?

Ik was net even de thread: Een nieuwe PC aan het doorlezen. En daar werd rustig over AMD Athlon 3200+ gepraat, Intel Pentium 4 3.6 ghz, 1024 mb ram, Geforce 5800, 160 gb, 17" monitor. En dan denk ik wow! Één á twee jaar geleden hadden we het nog over: AMD Athlon 1800+, Intel Pentium 4 1.6 ghz, 128 á 256 mb ram, Geforce 3, Geforce 4, 20 á 40 gb, flat screens.

Als je dit zo even bekijkt dan merk je al gauw dat de inhoud van de pc qua snelheid, grootheid en kwaliteit enorm is gestegen. Dit klinkt natuurlijk fantastisch. Maar is dit wel zo geweldig? Want al zou ik nu een nieuwe PC aanschaffen dan is de PC volgend jaar al weer verouderd. Dus is de snelle ontwikkeling wel goed voor de wereld van de PC?

2. Lord<>Snowboard

Lord<>Snowboard ~XBW Member~

Leuk Bevonden:
    4
    Met een pc van vorig jaar kan je nog altijd mee, maar je kunt natuurlijk niet afkommen met nieuwe, zware bestanden.

Maar voor mensen die dat wel willen, kunnen zich dit meestal permiteren. En dat houd de economie goed lopend en de technologie gaat er dan ook op vooruit. Bedrijfen kunnen rapper werken,
    -> in het algemeen gaat alles nog sneller gaan. Dus ook het nog sneller ontwikkelen van nieuwe computers...

Gaat de ontwikkeling niet te snel?
    Zolang er geen gigabyte extra per dag bij komt gaat het nog niet te snel, je begrijpt wel wat ik bedoel. De "Massa" moet ook nog kunnen volgen...

3. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    De ontwikkeling is weeral aan het vertragen.

2 Jaar geleden had je een 1.8 GHz processor, een jaar later zat je al aan 3.0 GHz. Nu, bijna 1 jaar verder, zijn ze nog "maar" aan 3.8 GHz (AMD 64 3800+).

Moederborden ontwikkelen zich trager dan processoren, ook moet je niet noodzakelijk een nieuwe moederbord kopen als je een nieuwe processor aanschaft. De moederborden zijn daarmee 1 van de langst bruikbare pc onderdelen.

Het ontwikkelen van een grafische kaart duurt nu langer dan vroeger. Vroeger kwam er een nieuw uit om het half jaar. Nu is al een goed jaar, maar daar tegen over staat dat het prestatie verschil dan ook wel wat groter is. De grafische kaart de korts bruikbare pc onderdelen.

Het geheugen staat nu ook al een tijdje stil op DDR 400MHz/pc3200. Ook zijn er snellere latjes, pc3200 is momenteel standaard en zal nog wel een tijdje blijven (ook al probeert Intel DDR2 standaard te maken). Ook is trager geheugen (zoals pc2700) nog altijd goed genoeg om mee te gaan. Het geheugen is daarom ook 1 van langst bruikbare pc onderdelen.

Dat waren zo wat de duurste en belangrijkste pc onderdelen. De optical drives zijn niet zo duur en de ontwikkeling staat zo goed als stil, alleen dvd-r(w)'s zijn in ontwikkeling. Cases zijn ook lang bruikbaar (als de moederborden niet op het punt staan van formaat te wisselen) en floppy drives kun je gebruiken tot dat ze kapot gaan :cool:.

Laatst bewerkt: 29 jul 2004
  4. Binh

Binh asiannerd

Leuk Bevonden:
    0
    Nadeel is dat de ''nieuwe'' pc's meer stroom gebruiken, maar dat is volgens mij ook het enigste

5. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    dat klopt The Answer , het gaat nu weer iets langzamer dan eerst.
    met de pc van nu kun je al wat langer dan die van 2 jaar geleden konden

6. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Wat je ook ziet als je kijkt naar de afgelopen jaren, is dat sommige onderdelen heel veel zijn veranderd, en sommige juist niet.

De hardeschijf bijvoorbeeld, deze is alleen in opslag capaciteit gegroeid, en een klein beetje in doorvoersnelheid. Het is na het diskettestation en de optische drivers het langzaamste onderdeel van de computer. Erg jammer, aangezien daar alle data vanaf word gelezen.
    Een gemiddelde hardeschijf heeft een doorvoersnelheid van zo'n 60MB/sec. Een moderne processor en modern geheugen heeft een doorvoersnelheid van 6400MB/sec.

7. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Nou in maart kocht ik een nieuwe pc met 3,0 GHz. Ik vond dat geweldig veel. En nu een paar maanden later staan de krantjes alweer vol met 3,4 en 3,6 GHz. pc's. Dat is een stijging van 400-600 MHz.! Vroeger was dat een inmens verschil, toen was ik al blij dat ik 500 MHz. en een vriend van mij maar 233 MHz.

8. XquistX

XquistX sTIMpie

Leuk Bevonden:
    0
    dit klopt niet helemaal een AMD 64 3800+ draait niet op 3,8 Ghz.. eerder 3,0 of 3,2 Ghz. maar de snelheid die ze halen is vergelijk baar met 3,8 Ghz.. dus als je het nu bekijkt is de ontwikkeling helemaal langzaam gegaan het afgelopen jaar. als ze binnen kort over gaan op soft en hardware die voledig 64 bit is. dan gaat het waarschijnlijk weer een stuk sneller...

9. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ik denk eerlijk gezegd dat de ontwikkeling zich niet meer zo op de processor of moederbord gericht gaat worden, maar meer op het media gedeelte en randapparatuur, zoals blue-ray, flashkaarten, vervanger van de TV.....Ik denk ook dat het op een geven moment niet meer interessant voor de fabrikant is om de processor of moederbord sneller te laten draaien. Er zijn zoveel mensen op dit moment met een overpowerde computer (zoals mijn vader: AMD 2400+ ofzo, 512MB intern, 128 mb video en ga zo maar door, het enige wat hij doet is word en internet, en dat is niet erg, maar aangezien ik al een hele tijd niet meer bij mijn ouders woon en te ver weg, kan ik er geen gebruik van maken ;)) dat het groepje mensen dat om de 2 jaar een nieuwe computer koopt erg klein is...en wat is het verschil nu werkelijk tussen een 2400+ of een 3200+ (mits je geen superhardcore gamer bent)

10. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    dat klopt niet helemaal, je ziet bijna geen (of helemaal geen) pc's die 3,4 of 3,6 hebben, wel 3.0 of 3.2
    de P4 3,6 is immers net een maandje uit

kheb net ff opgezocht maar er staat op verschillende sites dat dat 2,4ghz is:confused: kvin het nogal weinig

Laatst bewerkt: 30 jul 2004
  11. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Dat weet ik wel. Wat moest ik anders als voorbeeld geven? Een P4 3.8GHz? Die is nog niet uit dus had ik geen andere keuze dan de 3800+ (die btw aan 2.4 GHz draait) of een FX-53.

Ik zei toch dat de ontwikkeling van de processoren is vetraagd.

Dat komt omdat die high-end modellen overpriced zijn en maar iets beter presteren. De mindere modellen (lager of 3.0 of 3.2) kan je bijna altijd overclocken naar de snellere modellen (3.4 of 3.6 of hoger). De snellere modellen kan je dan ook weeral sneller maken 8).

12. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Een 3800+ draait op 2,4GHz, en is kwa prestaties te vergelijken met een 3,8GHz Pentium 4. Dat de ontwikkelingen dit jaar wat langzamer gaan komt puur doordat er wordt overgestapt naar nieuwe platforms. Wanneer dat een beetje mainstream is geworden, zullen de ontwikkelingen weer zoals vanouds vervolgen. Intel heeft haar Pentium 4 4,0GHz verschoven naar het eerste kwartaal van 2005 vanwege de warmte productie van de cpu. En aangezien de Prescott is te schalen tot 5GHz+, zit er nog flink wat in voor het komende jaar. 8)

En toch is er met vroeger niets veranderd, waar je toen van stijgingen van 33MHz of zelfs 66MHz sprak, is tegenwoording 100MHz of 200MHz 'normaal'. 10gulden zou tegenwoordig ook minder waard zijn als 20 jaar geleden.

Als je Bill Gates mag geloven, wil hij met zijn Windhoos $oftware zo'n beetje al het andere vervangen, denk dan aan dvd's, blue-ray's. Alles via de computer met zijn software. Dat zal waarschijnlijk ook wel gaan gebeuren ooit, kijk maar eens naar het nieuwe Windows Media Edition OS, dat is gewoon een vervanger van je stand-alone dvd/hdd-recorder, maar dan met nog meer multimedia en fancy menus.

Fabrikanten van moederboarden en processors leven van de verkoop van hun produkten uiteraardt. Wanneer ze stoppen bij 4.0GHz, kunnen ze meteen wel gaan sluiten. Op een gegeven moment is de markt verzadigd, en verkopen ze amper nog iets. Op het moment dat jij een 3.0GHz P4 koopt, dan is Intel aan het werk aan de komende drie opvolgers van de P4. Ze moeten wel zo rap vooruit werken willen ze dit tempo vol kunnen houden. Ze hebben altijd al meerdere generaties in de koelkast liggen. Dat geldt vooral bij videokaart fabrikanten.

Een 2,4GHz AMD64 kan evenveel (soms zelfs meer) werk verrichten als een Pentium 4 3,4GHz. Dat komt door de compleet andere architectuur van de chip. Een Intel Centrino 1,6GHz is ook sneller als een 2,8GHz P4.

13. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    en hier ligt het probleem denk ik...de markt draait zichzelf de nek om door hun produkten op deze manier door te ontwikkelen.....het is natuurlijk wel logisch dat ze dat blijven doen, maar op een gegeven moment houdt het op.....De gemiddelde persoon haalt zeker niet alles uit zijn pc en hoeft ook geen nieuwste van het nieuwste....de paar uitzonderingen blijven het kopen, maar daar kan de markt niet op draaien. Wat dan gaat gebeuren is dat de markt instort, alles wordt veel goedkoper aangeboden, geen winst, bedrijf falliet.....alleen de grote blijven over.....monopolie-positie iemand?.....
    Ik kijk hiermee naar mezelf...als ik een nieuwe PC koop ga ik voor een iets ouder model wat enorm in prijzen scheelt...Ik denk dus niet dat de snelle ontwikkeling een zegen is voor de pc industrie maar meer een valkuil die ze voor zichzelf aan het graven zijn......is op zich niet erg...de klant profiteert ervan totdat dat ene edrijf overblijft en een monopolie positie heeft :)

14. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Tja ik ben het helemaal met je eens, het lijkt mij ook logisch dat het ooit eens ophoudt. Maar voorlopig maken ze elk jaar weer dikke winst, dus het zal nog wel eventjes duren voordat ze in de problemen komen. Lang niet iedereen blijft zijn/haar geld uitgeven aan nieuwe onderdelen, op een gegeven moment moet je tevreden zijn, want je blijft aan de gang. Als je nu gaat kijken wat de hardware markt zo stimuleerd om zo ontzettend snel te ontwikkelen, dan kom je uit bij de gamesindustrie. Het streven naar zo realisitisch mogelijke beelden op hoge snelheden met allerlei beeldverbeteringstechnieken zet aan tot deze ontwikkelingen. Het zijn de games zoals Far Cry, Doom3, Half Life2 en Stalker die de hardwareverkoop behoorlijk doet toenemen. Dat zal naar mijn mening altijd zo blijven.

15. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    ff een vraagje
    kan ik hierop uitmaken dat als ik puur prestatie en snelheid gericht naar processors kijk beter kan gaan voor AMD dan INTEL PENTIUM??

16. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Beide bieden zeer hoge prestaties, Intel vooral in grafische software, video/audiobewerking e.d. AMD is over het algemeen net wat beter voor games.

17. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    wat versta je eigenlijk over grafische software??

18. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Animatieprogramma's zoals 3Dmax en Maya

19. S3NS31

S3NS31 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Fuck die klotesnelle ontwikkeling!!! Hoe sneller, hoe hogere specs games krijgen, hoe meer je uit moet geven aan upgrades.

20. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ach ik heb er niet zo veel moeite mee, als ik om de 2 á 3 jaar wat moet upgraden. Doordat de ontwikkelingen lekker door tuffen, heb je na een paar jaar weer iets compleet anders. En dat is wel leuk natuurlijk.

En het zijn juist de games (een kleine hoeveelheid) die deze ontwikkelingen laten versnellen. Kijk nu naar Doom3, ontwikkeld m.b.v. de GeForce 3 64MB. Nu blijkt hier een Ultra Quality mode in te zitten, die alleen goed bruikbaar is met 512MB grafische kaarten. Dus nu heb je de nieuwste videokaart zoals een X800 Pro/Xt of een 6800/GT/Ultra met 256MB en kan je Doom 3nog niet goed op max. draaien. Waar gaat het naar toe :{

Laatst bewerkt: 31 jul 2004

Deel Deze Pagina