Dat de 6800 serie meer geluid maakt als een x800 is volgens mij een fabeltje. Ik heb zowel een X800 Pro van Sapphire en een 6800GT van XFX in m'n PC gehad, en het geluids niveau was nagenoeg identiek. Bij het opstarten gaat de 6800 koeler op volle toeren, éénmaal in Windows zakt ie terug. Zelfs na een tijdje intensief gamen, maken mijn casefans/ cpu fan nog meer lawaai als de 6800 koeler
. Alleen de 6800Ultra is voorzien van een grotere koeler. De 6800 en de 6800GT hebben een normale koeler. Als straks (15 augustus) de 2e revisie kaarten uitkomen van de 6800, is het maar afwachten wat de fabrikanten met de koelers doen.
Als je een 6800 Ultra hebt, kan je die gewoon perfect op een 300W of een 350W voeding gebruiken. Velen reviews van websites en gebruikers hebben dat al bewezen. Immers raadt nVidia voor de 6800GT een 350W voeding aan, terwijl die evenveel vermogen opneemt als een Ultra. Die 480W is zoals nVidia zelf al aangaf alleen bedoelt voor de overklokkers onder ons.
Welke je nu beter zou kunnen nemen?
Een x800 Pro is erg goed, zeer goede driver ondersteuning van Ati, is sterk in Direct3D spellen zoals HL², Far Cry etc.
De 6800GT is ook een zeer goede videokaart, voordeeltje t.o.v. Ati door Shader Model 3 i.p.v. Shader Model 2.0b. Alleen moeten de games daar nog voor komen uiteraardt. De driver ondersteuning van nVidia is wat rommelig momenteel, veel mensen hebben problemen met Direct3D spellen i.c.m. hun 6800 kaart. Dit is natuurlijk te danken aan de nieuwe architectuur van de videochip, na een aantal driver updates hebben ze het wel onder de knie. nVidia is over het algemeen een stuk sterker in OpenGL spellen zoals Doom³ en Stalker.
Ze gaan beiden voor ongeveer dezelfde prijs over de toonbank, aan beiden zal je ook zoals The Answer al zei een goede kaart hebben. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Laatst bewerkt: 3 aug 2004