Probleem met .dll-bestand!

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door tompie, 5 aug 2004.

  1. tompie

    tompie his royal dumbo

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb op mijn PC een .dll-bestand staan waarvan de virusscanner al enige tijd zegt dat het een virus bevat. Nu wilde ik dit handmatig wissen, aangezien de scanner zelf het niet eens in quarantine kreeg (reden: acces denied). Toen ik dit probeerde zei de pc dat het bestand in gebruik was.
    Vandaag dacht ik (ondanks het feit dat ik niets van computers ken) slim te zijn (zoals u allemaal dadelijk zal merken is dit redelijk mislukt). Ik dacht, als ik nu de "openen met:" eens verander, blokkeert het programma misschien en kan ik het alsnog verwijderen. (verplaatsen lukt overigens ook niet)
    Alleen had ik met mijn domme kloten niet gezien dat het vierkantje (al bestanden van dit type met dit programma openen) was aangevinkt, nu worden al mijn .dll-bestanden geopend met een ander programma.
    Hoe kan ik deze domme fout herstellen (bij bewerken kan ik niet gewoon op "ongedaan maken" drukken, en aangezien ik niet van plan was met het betreffende .dll-bestand iets anders te doen dan te wissen heb ik ook niet nagekeken met welk programma het normaal geopend dient te worden) en alsnog ket kwalijke bestandje dat met mijn deskundige (ahum) medewerking alsnog héél mijn pc de verdoemenis in lijkt te jagen verwijderen.
    Alle hulp is welkom!!!
     
  2. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    al in veilige modus geprobeerd?
     
  3. tompie

    tompie his royal dumbo

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, alleen dit...
    Een hele tijd vond ik zelf dit .dll-bestand niet, ondanks het feit dat de virusscanner er dus een melding van maakte en ik alle verborgen bestanden enz. weergaf. Zelfs toen ik windows verkenner liet zoeken kon die het niet vinden.
    Effe later kon ik het wel zien, alleen, toen ik de pc in veilige modus opstarte kon ik het weer niet zien. Nu weer wel...
     
  4. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    lijkt erop dat het virus dat ding dus aanmaakt. in veilige modus scannen? en welk virus is het?
     
  5. Egamer

    Egamer Je weet waarom

    Berichten:
    465
    Leuk Bevonden:
    1
    Ander programma aanvinken? die je altijd gebruikt?
    Hoe heet dat dll bestand dan? misschien kan ik wat uitvinden.
     
  6. tompie

    tompie his royal dumbo

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is een Backdoor-virus, dus de kans is idd groot dat het zichzelf aanmaakt (of aangemaakt is door iemand van buitenaf). Scannen in veilige modus kan ik idd nog proberen;
    andere tips (over handmatig verwijderen en dat terug normaal maken van de andere .dll-bestanden) mogen blijven komen. Als iemand bv eens zou willen nakijken met welk programma die .dll-bestanden bij hem geopend worden (ze staan in c:/winnt/system (32).

    edit: het .dll-bestand heet d3dfm.dll, en het probleem is dat ik niet weet welk het ander programma is dat de pc normaal altijd gebruikt en het dat dus ook niet kan aanvinken (zoals reeds in voorgaande post staat).
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2004
  7. Neom

    Neom Crazy Gamer.........

    Berichten:
    309
    Leuk Bevonden:
    0
    scannen in de veilige modus met een uitgeschakeld systeemherstel (rechtermuis knop op "deze computer", tabblad systeemherstel en daar systeemherstel uitzetten) dan opstarten in de veilige modus en op 4russen laten scannen.
     
  8. RiFF

    RiFF Active Member

    Berichten:
    329
    Leuk Bevonden:
    0
    De reden dat je niks met het bestand kan doen is heel simpel: het bestand is in gebruik door Windows. Duw maar eens op CTRL+ALT+DEL en dan kijk je bij processen of daar wat "verdachte" dingen tussen staan. Als je geluk hebt vind je wat en dat kun je dan beeindigen, en als je nóg meer geluk hebt kun je dan wel dat .dll bestandje verwijderen.

    Als dat niet lukt moet je naar start, uitvoeren, typ je msconfig en duw je op enter. Dan ga je naar opstarten en dan haal je daar ALLES weg wat je niet nodig hebt. 99 % kans dat het virus daar ook instaat, iets dat je niet vertrouwt haal je weg (let wel ff op dat je niet je drivers voor bijv. je muis ofzo doet uitvinken). In datzelfde programma kun je ook ff bij services kijken (je moet er dan wel ff voor zorgen dat alle Microsoft-services niet worden weergegeven) en kijken of daar iets verdachts instaat.

    Mocht dat allemaal niet helpen backup je je documenten en formatteer je eens goed :)
     
  9. RiFF

    RiFF Active Member

    Berichten:
    329
    Leuk Bevonden:
    0
    Oja, over die .dll bestanden. Die bestanden worden niet echt "geopend" door één vast programma. Elk programma dat een beetje gevorderd is heeft wel een .dll bestandje aan zich zitten waarin codes staan m.b.t. dat programma. Zo'n .dll bestandje wordt dus altijd met een ander programma geopend dat eraan verbonden zit. "Openen met" veranderen maakt dus niks uit. Als je een .ini bestandje laat openen met bijvoorbeeld Photoshop, dan wordt dat bestandje toch nog prima gebruikt als je het programma laadt dat eraan verbonden is om een voorbeeld te noemen.
     
  10. tompie

    tompie his royal dumbo

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt, nu zal ik het wel opgelost krijgen.
     

Deel Deze Pagina