Koelers PC

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door mars15, 10 aug 2004.

1. mars15

mars15 Guest

ik heb een probleem met de warmte van me pc hij is nu heel de tijd met dit weer en nu ook 74 graden |:- normaal al iets van 60 |:-

maar als je zo koeler koopt. Kan je die dan in elke pc plaatsen en helpt dat veel ?

alvast bedankt

2. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Wat bedoel je met temperatuur in de pc? Processor, grafische kaart, moederbord of gewoon in de case? Aan de temperaturen te zien je processor of grafische kaart.

3. mars15

mars15 Guest

met speedfan

temp1 73 graden
    temp2 73 graden
    hd 58 graden

weet niet waar temp 1 en 2 voor zijn

maar hoeveel graden helpt een koeler ongeverr ?

4. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Dat lijkt mij de temperatuur van de processor, wat helemaal niet gezond is (zelfs de 60 niet).

Kijk eens of dat in de fan van je processor geen stof zit. Als er stof zit, doe het dan voorzichtig weg.
    Kijk ook eens of de fan goed zit en/of ie werkt (case open en pc aanzetten). Als de fan goed zit en werkt dan moet je eens de temperaturen bekijken met open case. Als de temperaturen boven de 50 liggen, zal je oftewel een betere airflow in je case moeten maken of een nieuwe processor cooler kopen. Als de temperaturen dan maximaal tegen de 50 liggen is het goed (zeker in dit weer), maar als je dan niet een pc wilt hebben met open case, zal je casefans moeten aanschaffen.

In je case zijn kleine roostertjes, daar moet je zo'n fan voor plaatsen (in de binnekant natuurlijk). Als je geen roostertjes hebt, kan je je ze zelf maken maar daar heb ik (nog) geen verstand van.
    Als je fans gaat kopen moet je zien dat je nog genoeg kabeltjes uit je voeding hebt om die fans aan te sluiten.
    Ook moet je zien dat de fans goed geplaatst zijn voor een goede airflow. Probeer het aantal intake en outtake fans zo gelijk mogelijk te houden en vergeet niet: warme lucht gaat naar boven.

Als het de temperatuur van je grafische kaart is: maak je geen zorgen, als je een redelijke moderne kaart hebt mag je tot 120° (het was in ieder geval boven de 100°) gaan.

Laatst bewerkt: 10 aug 2004
  5. mars15

mars15 Guest

oke ik vraag wel aan me pa ofzo of aan 1 van me ooms maar me pc staat eigenlijk 24/7 aan denk toch maar is een nachtje uit doen

6. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    err, 60 voor een amd is nou niet echt een probleem hoor. Mijn pentium kwam met de boxed koeler daar al overheen.

7. ccm1982

ccm1982 Let's Play Online

Leuk Bevonden:
    0
    Pas bij 80/90 graden kan het kwaad maar 74 is toch inderdaad wel aan de warme kant. Weet niet wat voor CPU je hebt maar misschien is het wel slim om een nieuwe CPU cooler te halen. Ik heb hier een Zalman Cooler. Kost wel wat maar je hebt dan ook iets :). Deze ging van mij van 60 naar 40 graden (bios).

8. mars15

mars15 Guest

heb amd athlon 2600+ en die kan stond op site 85 graden worden
    moet wel zeggen me pc staat 24/7 aan en nog eens boven op me bureau tegen het raam waar de zon op schijnt dus zal hem ergens anders neer zetten

9. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    hah, we praten erover alsof het een levend wezen is.

10. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    60 graden of zelfs 74 graden kan opzich geen kwaad, maar het is niet aan te raden. Het verkort flink de levensduur van je processor en ook dat van omliggende onderdelen. Zet even de PC uit en controleer of de koeler vuil is, en maak het schoon met een kwastje :). Zet ook eens voorzichting de stofzuiger voor het koelblok waarop je koeler is bevestigd. En probeer eventueel stof uit het koelblok te zuigen. Stofdeeltjes houden alleen maar warmte vast.

11. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    hij heeft hem boven op zijn bureau,
    als je nou 2 casefans koopt en 1tje aan de voorkant en onderin zet en de andere hoog aan de achterkant heb je een geode airflow, de zon zal er ook niet meer op schijnen:)
    verder is alles wel gezegd denk ik :)

12. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Ik had zelf ook een warmte probleem. Het was niet mijn cpu, maar vooral mijn moederbord dat erg warm werd. Dat kwam doordat er te weinig koeling was en daardoor werd mijn videokaart heel erg warm. Er zat namelijk geen casefan in de kast
    Toen heb ik een nieuwe kast gekocht waar 4 casefan's in zitten en alle problemen zijn over, alles blijft nu lekker koel.

13. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Als je casefans gaat aanshaffen....zorg dan dat je aan de voorkant van je kast ergens laag een fan hebt zitten die de lucht in je kast blaast en hoger in de kast 1 die de warme lucht naar buitenblaast. Warme lucht stijgt op. Als het roostertje vaaraan je kast onder de kast zit moet je zorgen dat je pc iets van de grond komt te staan zodat de fan genoeg lucht naar binnen kan zuigen.

14. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43

nuttig _0/

Laatst bewerkt: 10 aug 2004

Deel Deze Pagina