advanced scart = beter beeld?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door jeltedj, 25 aug 2002.

1. jeltedj

jeltedj Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hey,

Ik las op een xbox forum dat je met de advanced scart cable (die je in de winkel kan kopen) een beter beeld en/of geluid krijgt. IS DIT ZO???? En hoe beter wordt het beeld of geluid ervan.

thx,

JDJ

2. T-box

T-box XBW donkergroentje

Leuk Bevonden:
    0
    kheb zoon ding. je hebt idd wel wat meer kleur, maar het geluid wordt er ni beter op. alleen kopen als je een 5.1 boxensetje wil aanschaffen

3. Bloody_Apron

Bloody_Apron Guest

beeld is duidelijk beter ja. ik raad hem je ook aan als je geen 5.1 set hebt

4. Biohazard

Biohazard CubeIG/RPGzone Staff

Leuk Bevonden:
    0
    Een Advanced Scart kabel is zeker een aanrader als je scherper en betere beeldkwaliteit zoekt.

Verschil met geluid merk ik niet echt, maar dat is met de Xbox sowieso van hoge kwaliteit.

5. Borix

Borix Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    maakt het dan nog veel uit wat voor ´n tv je hebt

6. Stijn

Stijn the flying Dutchman

Leuk Bevonden:
    0
    Advanced scart geeft beter beeld dan de standaard kabel, hoewel het verschil toch kleiner is dan bij bijvoorbeeld de PS2. De standaard kabel is nl dikker dan die van PS2. Het is zeker de moeite waard, ook voor het aansluiten op een hifi. Alleen als je een klein klote tv'tje hebt is het misschien de moeite niet....

7. APieSAi

APieSAi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    het gaat niet om de dikte vna de kabel, het gaat erom dat het een ander systeem is.

beeld in tv's wordt opgebouwd door drie kleurenkanonnen, die samen voor de kleuren op je tv zorgen.

de gewoner kabel is composite, dat betekent dat alle kleurinformatie die door de xbox gestuurd wordt samengevoed wordt, en door 1 kabeltje naar de tv gestuurd wordt. in de tv wordt het signaal weer uitgeplozen, en over de juiste kleurenkanonnen verdeeld. hier treed dus verlies van het kleursignaal op, de tv gokt alleen maar wat de xbox nou eigenlijk met zijn informatie bedoeld.

de advanced kabel is rgb. dit staat voor red, green, blue, en juist, dat zijn de drie kleurenkanonnen in je tv. als de xbox zijn beeldinfo door de advanced (rgb) kabel stuurt, gaat het signaal vna elke kleur over een apart kabeltje binnen de dikke kabel. de tv krijgt de informatie dus per kleur gescheiden binnen en hoeft hier niets meer aan te veranderen, maar kan het meteen naar zijn kleurenkanonnen sturen. hierdoor treed dus geen verlies op, en wordt de kleurechtheid veel beter, ook licht en schaduw worden veel beter weergegeven.

de advanced kabel is dus gewoon beter, maar je tv moet er wel rgb voor ondersteunen, anders heeft het geen zin.

8. cyber

cyber De oude garde

Leuk Bevonden:
    1
    mua..valt wel mee hoor.... beeld zie je bijna geen verschil in..

als je hem alleen maar wil gebruiken voor het beeld..en niet voor het geluid,dan is het het geld niet waard

9. APieSAi

APieSAi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    dan heb je waarschijnlijk gewoon een crappy tv cyber, want als je mijn bovenstaande post leest zie je dat het wle degelijk uitmaakt.

of je bent blind, of een vrouw (die zien ook nooit het verschil tussen een NES en een xbox)

Laatst bewerkt: 26 aug 2002
  10. Stijn

Leuk Bevonden:
    0
    Ik bedoelde het verschil tussen de Xbox en PS2 composite kabels, niet het verschil tussen composite en RGB. Ik heb me laten vertellen dat die van Xbox betere kwaliteit beeld geeft omdat ie dikker is.

11. APieSAi

APieSAi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    kan best, misschien ene dikkere kabel, en/of betere afscherming tegne magnetishe straling, dna heb je minder verlies en dus beter beeld. zou kunnen. eigenlijk vind ik dat ze gewoon standaard een rgb kabel bij zo'n apparat moeten stoppen, elke moderne tv kan rgb aan, en zelfs al kan hij dat niet, dan is dat nog geen ramp, want dan krijg je hetzelfde effect alsof je een composite kabel gebruikt.

losse rgb kabel verkopen is gewoon geldklopperij. maarja, ik kan me nog herrinneren dat je bij de ps1 helemaal gaan aansluitkabels kreeg, dacht je leuk zo'n apparaat te hebben voor 700 piek, mocht je er nog fijn voor 100 gulden aan kabels bijkopen. het blijft ook altijd wat

12. Stijn

Leuk Bevonden:
    0
    Kreeg je bij de PSX helemaal geen kabels in het begin ? Kan het me bijna niet voorstellen. Wel een controller ?

Ik vind ook dat ze bij een console standaard een RGB kabel moeten doen. Iedereen heeft tegenwoordig toch een SCART op z'n tv ? En als je die niet hebt, koop dan een kabel met tulpstekkertjes of een RF-kabel. Maar ja, wie zijn wij nou ?

13. cyber

cyber De oude garde

Leuk Bevonden:
    1
    Mij tv is net 5 maanden oud... dus het ligt niet aan me tv..

Mij ogen zijn al wel wat ouder (bijna 17 jaar) en misschien niet zo best..
    Maar de kwaliteit wordt echt niet veel beter hoor...
    Je moet echt met je neus vlak op het scherm gaan zitten om verschil te zien hoor...

Maar ik blijf er bij...dat als je het alleen voor het beeld doet..dat 30 euro het niet waard is..

14. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    De advanced scart geeft wel een beter beeld, maar je zult niet versteld gaan staan van de extra dimensie die je ineens ziet ofzo. De kleuren en randjes zijn iets scherper, maar daardoor is het niet ineens twee keer zo mooi. Vooral met een wat oudere of goedkopere TV weet ik niet of het verschil duidelijk merkbaar gaat zijn.
    Je moet dan zelf bepalen of je voor de 30 euro een dure kabel wilt kopen voor een kleine verbetering in weergave. Als je DD5.1 (met optische ingang!!!) hebt, mag de advanced scart kabel natuurlijk niet ontbreken.

Niet alle (oudere) TV's met scart ondersteunen RGB, maar de meeste modellen wel. Bij Sony heb je meestal twee scart ingangen, waarvan 1 met RGB en 1 met S-video ondersteuning.

Ik heb met mijn DVD speler het verschil tussen S-video en RGB getest, en RGB vind ik dan duidelijk mooier. Gewoon Composite vind ik dan eigenlijk nog mooier dan S-video. RGB is gewoon het beste natuurlijk.

Om terug te komen op de Xbox, als je 30 euro over hebt en je wilt die kabel kopen, dan kan je hem gewoon kopen. Als het dan toch tegenvalt, dan geef je de TV de schuld en koop je een betere TV. Dan doe je er gelijk een DD5.1 set bij en dan ben je helemaal klaar.

15. APieSAi

APieSAi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    dat veel mensen geen of bijna geen verschil zien komt ook doordat veel tv's gewoon totaal verkeerd ingesteld staan.

op de meeste tv's van vrienden en kennissen die ik zie, staan het contrast en/of de brightnes vna het scherm veel te hoog, hierdoor gaat al zoveel detail verloren dat het inderdaad bijna niet meer uitmaakt of je composite of rgb hebt.

veel mensen zetten contrast en brightness zo hoog, zodat ze ook overdag, als het licht nogal rottig op hun tv schijnt, wat kunnen zien. hier heb ik zelf ook last van. persoonlijk doe ik dna liever mijn rolgordijn dicht.

als je je xbox ook als dvd speler gebruikt, en toevallig de terminator 2 dvd hebt (of een andere dvd waarop de thx test kit zit), moet je eens proberen je tv in te stellen met die test kit, dan zla je het verschil WEL merken.

16. Bloody_Apron

Bloody_Apron Guest

Ik had een advance cable aangeschaft omdat ik op een creative inspire 5700 ben overgestapt. Van tevoren wist ik niet dat het beeld ook beter zou worden. Toen ik mn Xbox aan deed d8 ik dus damn wat zijn die kleuren ineens fucking helder en is het beeld ineens scherp.

Het verschil is dus duidelijk zichtbaar.

17. cyber

cyber De oude garde

Leuk Bevonden:
    1
    nouja...dan zal het wel aan me ogen liggen..want ik zie echt haast geen verschil..

wordt maar een klein beetje beter..
    Volgens mij zien jullie gewoon wat jullie willen zien ofzo :)

18. DaKillaBee

DaKillaBee gameshut.nl

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een 71 cm breedbeeld tv van het merk finlux. Weet iemand toevallig hoe het komt dat ik veel meer kartels zie dan bij mijn 12 jaar oude tv met alleen een coax ingang. En zou dit probleem zich oplossen met een Adv. scart cable.

19. APieSAi

APieSAi Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    kijk eerst ff in je xbox setting of je xbox wel op widescreen staat, als dit niet zo is kunnen de kartles hierdoor ontstaan.

kijk of het spel dat je speelt wel widescreen ondersteunt., als je ene spel dat geen widescreen ondersteunt wel op widescreen speelt wordt alles uitgerekt en krijg je kartels.

misschien ligt het aan je beeldbuis. weet niet hoe het bij finlux zit, maar sony heeft bij alle latere generatie breedbeeld tv's een anti combing module ingebouwd zitten. oudere breedbeeld tv's van sony hebben die niet en vertonen maar kartels in het beeld.
    gewone tv's hebben hier geen last van

een advanced scart zou kunnen helpen, maar ik denk het niet, angezien je er op je oude tv veel mider last van hebt.
    de advanced scart zorgt meer voor ene betere weergave van de kleur, licht en donker worden beter gesheiden, en de kleuren wordne dieper en echter. kartels worden iets minder, maar je moet geen wonderen verwachten

20. Liquid

Liquid Kobrakai

Leuk Bevonden:
    0
    Dusss.....

#1 - RGB
    #2 - S-VHS (S-Video)
    #3 - Composite

Dit zijn eigenlijk de feiten.
    Je hebt ook nog HDTV, maar dat is echt ziekelijk. 8)

Deel Deze Pagina