Xbox garantie uitbreiding.

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Netrab, 14 jan 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Er zijn idd heel veel mensen die zo denken. Jammer genoeg gaat dat niet op. Een manco kan altijd voorkomen, na 1 dag, na 1 maand, maar dus ook na 1 jaar. Over Xbox kan ik nog niet spreken, aangezien die nog geen jaar oud is, maar ik zie wel regelmatig kapotte playstations die net ouder zijn dan een jaar bijvoorbeeld, waarbij reparaties dus ontzettend veel geld gaan kosten.

Je kunt je het geld besparen en het risico lopen, dat is iedereens goed recht, ik zou het iedereen alleen wel aanraden.

2. Europese garantie wetgeving: 2 jaar garantie
    De burger is er nog niet helemaal van op de hoogte, maar dat gaat vast veranderen als de Consumentenbond hier op gaat hameren. De minimum garantieperiode van twee jaar tegen fabrieksfouten geldt nu (per 1 januari) namelijk voor alle nieuwe aankopen binnen de Europese Unie.
    Een nare mededeling, als je uitgaat van 6 maanden of een jaar garantie en ook in de contracten met de leveranciers als je daar afspraken over hebt. Want deze nieuwe "Brusselse" regeling geldt wel voor consumentaankopen, maar niet voor garantieverplichtingen hoger in het kanaal, als dealer zit je dus met een probleem als een leverancier niet meewerkt of zich van de domme houdt. De winkelier kan zich niet meer verschuilen achter de fabrikant. Dat maakt het voor de koper gemakkelijker om snel zijn recht te halen. Alleen onroerend goed zal niet onder de minimum-garantie vallen. Verder alles, van mixers tot auto's. Voor tweede hands-spullen is de minimumperiode beperkt tot een jaar.
    Bewijslast bij problemen
    Als een nieuw gekocht product of apparaat binnen zes maanden defect blijkt te zijn, dan hoeft de consument niet eens te bewijzen dat het euvel door een fabrieksfout is veroorzaakt. De bewijslast komt bij de verkoper te liggen. Is de consument niets te verwijten, dan moet de verkoper zorgen voor reparatie of vervanging of anders schadeloosstelling.
    De vraag is nu of dit tot hogere prijzen gaat leiden? De overwegingen van de Europese Unie zijn duidelijk, bijvoorbeeld:

(2) Overwegende dat de interne markt een ruimte zonder binnengrenzen omvat, waarin het vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal is gewaarborgd; dat het vrij verkeer van goederen niet alleen zit op transacties in het zakenleven, maar ook op transacties van particulieren; dat het inhoudt dat consumenten die in de ene lidstaat wonen op het grondgebied van een andere lidstaat goederen kunnen inkopen op basis van een eenvormig minimumpakket billijke voorschriften betreffende de verkoop van consumptiegoederen;
    En verder:
    (9) Overwegende dat tegenover de consument de verkoper rechtstreeks aansprakelijk moet zijn voor de overeenstemming van de goederen met de overeenkomst; dat deze oplossing van oudsher in de rechtsstelsels van de lidstaten voorkomt; dat de verkoper vrij moet blijven om onder de in het nationale recht geldende voorwaarden, verhaal te nemen op de producent, op een eerdere verkoper in dezelfde contractuele keten of op enig andere tussenpersoon, tenzij hij afstand heeft gedaan van zijn rechten; dat deze richtlijn het beginsel van contractvrijheid tussen verkoper, producent, eerdere verkoper of enige andere tussenpersoon onverlet laat; dat het nationale recht bepaalt op wie en hoe verhaal kan worden genomen;

Leidend tot onder meer Artikel 3:
    Rechten van de consument

1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
    2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
    3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
    Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op: de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben; de ernst van het gebrek aan overeenstemming en de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument. Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument plaatsvinden.
    4. De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
    5. De consument kan een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst verlangen: - indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn tot genoegdoening is overgegaan, of - indien de verkoper niet zonder ernstige overlast voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
    6. Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.

3. Hoppa, gewoon 2 jaar garantie dus vanaf 1 januari dit jaar:D

4. Koen14

Koen14 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zo'n procedure kost al 25 keer meer dan een xbox zelf en zal bovendien heel erg lang in beslag nemen:)

5. tistochwa

tistochwa 13337 post's

Leuk Bevonden:
    0
    omdat er nu nog geen xboxen zijn die een jaar of ouder zijn :)

6. Jaxcellent

Jaxcellent Jyaku

Leuk Bevonden:
    0
    "Zo'n procedure kost al 25 keer meer dan een xbox zelf en zal bovendien heel erg lang in beslag nemen"

als je een rechtzaak wint, betaald de tegenparty die kosten.....
    maar zoals darkwingduck al zei het is wel veel moeite,

7. SirMarco

SirMarco SMW

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ooit op school gezeten voor beveiliging en daar vertelde de leraar dat garantie gewoon bullshit is en dat er in de wet staat dat de leverancier ten alle tijden garantie moet verlenen

8. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    aaaaaaaaaarghhh hoe vaak moet ik het nou nog uitleggen!!!! |:-

De leverancier is idd verplicht reparatie te verrichten als een apparaat defect is, alleen buiten de vastgestelde garantietermijn van 1 (volgens sommigen 2) jaar, mag een leverancier daar kosten aan verbinden. Zoals ik al tig keer heb gezegd: de leverancier vergoedt met alle plezier de onderdeelkosten, de rest van de kosten komen op je eigen bord, en daar wordt je meestal niet vrolijk van.

9. ID&T Rulez

ID&T Rulez DVD's ruilen? PM me!

Leuk Bevonden:
    0
    Toen ik m'n Xbox kocht zei het meisje van de Bart Smit dat ik 2 jaar garantie op m'n Xbox had.. Later zag ik in het boekje 1 jaar staan, maar ja voorlopig doet ie het nog (ff aftikken) en maak ik me nergens druk om :)

10. TRGXtreme

TRGXtreme Xbox Addict!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik werk bij Intertoys en mijn ervaring is dat Xboxen meestal BINNEN een maand kapot gaan en daarna meestal helemaal niet meer of heel soms...meeste apparaten die wij verkopen gaan meestal binnen de eerste 1-2 maanden kapot...als er binnen deze tijd geen problemen zijn is de kans hierop ook meteen een stuk kleiner in de toekomst. Dus die extra garantie is toch mischien zonde van je geld...al helemaal als ze er 54 euro voor vragen...dan zou 25 euro toch wat redelijker zijn.

En over de garantie in de winkel is het "officieel" een jaar garantie...maar ik heb al meerdere malen gehoord dat xbox niet moeilijk doet als het binnen 2 jaar valt.

Microsoft,Nintendo Sony etc doen meestal niet moeilijk...mijn pSONE ging n 3 jaar kapot...had geen garantiebewijs..en sony ruilde hem gewoon om zonder kosten...doen ze meestal niet moeilijk over...en zo wel gewoon doorzeuren dat helpt uiteindelijk wel ;).

BTW binnekort is de xbox 150,=....dan is die 54 euro al helemaal zonde zou ik zo denken ;)

11. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    In duitsland en andere landen in Europa heb je wettelijk 2 jaar garantie van daar dat MS niet moeilijk doet

12. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Aangezien dit een oud topic is, en aangezien het een bekend feit is dat we standaard 2 jaar garantie hebben,
    gaat deze maar op slot.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina