[ Centraal PC-topic ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Ak-47(P), 17 aug 2004.

1. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Mag ik aanraden als moederbord een MSI K8N Neo2 Platinum Wifi te kopen. Goede prestatie, stabiliteit en overclock potentieel.

De X800 XT PE zijn zeer schaars in europa, pas in september zouden ze moeten binnen "stromen".
    Als je een X800 Pro Vivo koopt, moet je nog eerst wat veranderen op de kaart zelf.
    Persoonlijk zou ik gaan voor de 6800 GT. Goede prestatie en gemakkelijkt tot Ultra speeds te brengen zonder iets aan te passen (buiten de snelheden natuurlijk).

2. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    Zon vivo was toch juist te overclocken door alleen een bios flash te doen? En ik weet ook niet cker of dat de processor/mobo wordt die ik ga kopen, lijkt mij dat een 3200 ook nog prima draaid... Aaan de andere kant je hebt wel een nieuwer mobo met langeretoekomst, maja dan betaal je weer 200 euro meer voor de processor.

3. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    De Sempron is de 'vervanger' van de Athlon XP. Je vindt de Sempron o.a. terug op het 'oudere' socket-A moederboard. Voor het nieuwere socket-754 moederboard is de laatste Athlon 64 inmiddels al te koop (3700+). AMD heeft tot nu toe besloten om ook niet hoger te gaan als 3700+ voor de Athlon64 op dit moederboard. Dus ze gaan ook voor dit socket verder met de Sempron. Een Sempron 3100+ is te vergelijken met de Athlon64 2800+. Alleen is de Sempron €40,- goedkoper.

Ik bedoelde dat je al deze dingen apart, los van elkaar probleemloos en snel kan doen 8). Waarschijnlijk kan je dat met een Pentium4 wel doen *), nog nooit geprobeerd eigenijk :9

4. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    Ik denk eerder met een AMD 3700+. Een AMD kan namelijk veel meer handelingen tegelijk doen dacht ik...

Maar krijg je echt meer waar voor je geld als je de 6800GT neemt ipv de X800?

En kan ik dan voor de toekomst zo'n 3200+ nemen of verouderd hij dan te snel..? Moet ik dan de 3700+ kopen?

5. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja AMD kan meer handelingen verrichten op een lagere kloksnelheid als Intel. Maar door Intel's Hyper-Threading kan je gemakkelijk meerdere taken tegelijk uitvoeren. Ik heb het net even getest 8), ik kan probleemloos een dvd branden, internetten, mp3'tje luisteren en werken met 3dsmax.

Een 6800GT is vaak net zo duur als een X800Pro. De 6800GT heeft veel meer ruwe kracht als de X800Pro. In veel games van nu (behalve Doom3 en Far Cry) zie je dat het amper iets uitmaakt. Ik heb zelf een X800Pro en een 6800GT in m'n PC gehad, waarvan ik de 6800GT heb gehouden. Deze was na veel testen in alle gevallen sneller, ook al is het vaak weinig.
    Maar toch kan je zien welke nu het snelste is voor in de toekomst. Wanneer er met deze kaarten wordt getest op zeer hoge resoluties en allerlei beeldverbeterings technieken, is het vrij snel duidelijk dat nVidia de betere kaarten heeft. Kijk voor de gein maar eens wat reviews door.

Wil je toekomstgericht kopen, dan zou ik niet gaan voor socket-754 (3200+, 3700+ e.d.), maar voor socket-939 (3500+ en 3800+). AMD wil niet hoger gaan dan 3700+ voor socket-754, en brengt alleen maar langzamere budget processors uit voor dit platform, de Sempron. Ze gaan echt verder bouwen op socket 939. Het is nu wel een hogere investering, maar het is de meerprijs dubbel en dwars waard.

Nu Socket-754 kopen:
    Voordelen: Goedkoper platform // budget platform voor Sempron
    Nadelen: Chipset heeft geen ondersteuning voor PCI-E // ondersteund niet hoger als een Athlon64 3700+ // geen Dual Channel geheugen

Nu Socket-939 kopen:
    Voordelen: Chipset ondersteund PCI-E voor de toekomst // AMD's platform voor de Athlon 64 // ondersteuning voor Dual Channel geheugen // gemakkelijk upgraden naar toekomstige hardware // Ook ondersteuning voor de Sempron.
    Nadelen: Prijzig t.o.v. socket-754 // nForce3 chipset ondersteund wel PCI-E maar de aansluiting zit niet op het moederboard, de nForce4 die binnenkort uitkomt ondersteund wel PCI-E 100%, maar geen AGP meer.

Het is dus best vervelend ook al kies je voor socket-939. Koop je nu een nForce3 moederboard, dan heb je AGP, en kan je straks niet upgraden naar PCI-E zonder een nieuw moederboard te moeten kopen. Wacht je op de nForce4, dan kan je nu geen AGP kaart kopen, maar moet je wachten op PCI-E versie van de videokaarten. Die komen in het laatste kwartaal van dit jaar uit.

Een 3200+ is niet veel langzamer als een 3700+, videokaarten als de 6800GT/Ultra worden nogsteeds opgehouden door een 3800+. Je kan eigenlijk twee dingen doen, nu het 'snelste' naar je budget kopen, en té veel uitgeven voor de periode dat het meegaat. Of een middenweg zoeken, zodat je in de toeknaar een 3700+. Hoever AMD met de Sempron gaat weet ik niet, momenteel is deomst zonder al te veel aanpassingen kan upgraden. Dus als je nu zou besluiten om een 3200+ socket-754 te kopen, kan je later nog upgraden naar een 3700+. Tot hoever AMD gaat met de Sempron weet ik niet, momenteel is bekend tot de 3400+ (Q2 2005).Uiteindelijk zal er wel een Sempron komen die sneller is als de Athlon64 3700+, en zal ook goedkoper zijn als de Athlon64. Wil je niet upgraden naar een 3700+ of Sempron, dan kost het je een nieuw moederboard, nieuwe processor en een nieuwe videokaart. Koop je nu een 3500+ op socket-939 met AGP ondersteuning, kan je deze videokaart niet meenemen naar een latere upgrade.

De beste keuze lijkt mij dan: Socket-939, nForce4 met PCI-E en een PCI-E versie van de 6800GT. Deze komen dit jaar nog uit.

Hier kan je het voordeel van Intel's Hyper-Threading bekijken: filmpje. Ze testen met een 3,6GHz met HT uit, en met een 3,0GHz met HT aan. Interessante resultaten.

Laatst bewerkt: 18 aug 2004
  6. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    Hmm.. Erg duidelijk.. Thnx!

(BTW: Zweden-Holland 1-2!:D)

7. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    arjan wat een verhaal :p
    thx voor de tips overigens

(wat een *piep* klootviool is die ibrahimovic, die trap was echt wel expres en die elleboog, schande voor de voetbalvelden! :mad: )

8. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    Ik had eigelijk nog 1 vraagje: Is er echt een prestatieverschil tussen de 754 sockets en de 939 sockets?

9. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Dan zou je de 3400+ moeten vergelijken met de 3500+, en de 3700+ met de 3800+.

Jammer dat ze de 3700+ niet mee hebben genomen in de test, maar zoals je ziet is socket 754 sneller, al is het verschil ontzettend klein. Ook het verschil tussen 3400+, 3500+ en 3800+. De prestatie verschillen zijn de meerprijs absoluut niet waard, tenminste niet op dit moment.

Even een tip nog, Intel laat per 22 augustus de prijzen zaken van de Pentium4!!

Laatst bewerkt: 19 aug 2004
  10. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    En wat zou je me voor Intel Pentium aanraden. Ik wil uiteraard Doom 3 kunnen spelen..;)

11. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    Nog een dringend vraagje: Wat voor HD moet ik nemen : SATA of gewoon IDE?

12. biertje-bbm

biertje-bbm Active Member

Leuk Bevonden:
    0

SATA is ietsjes sneller en in bepaalde gevallen goedkoper. DUs ik zou voor sata gaan. Zeker als je de schijf mischien later wil mee nemen naar een nieuwe pc.

13. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    Oke thnx...

14. Bullet

Bullet What the hell...

Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet een nieuw systeem uitkiezen.
    Wat vinden jullie van het volgende.
    Wat wel en wat niet.

Processor:
    - AMD Athlon 64 3000+ (2.0 GHz)
    Moederbord:
    - MSI K8N Neo Platinum Edition
    Geheugen:
    - Kingston DIMM 512 MB, Kingston DIMM 512 MB
    Behuizing:
    - Asus TA-212
    Videokaart:
    - Sapphire Radeon Atlantis 9800 Pro/TD
    Geheugen:
    - Hitachi Deskstar 7K250 (160 GB)
    DVD ROM-speler:
    - LiteOn SOHD-167T
    DVD-brander:
    - NEC ND-2510A
    Speakers:
    - Ozaki VA303
    Koeler:
    - Sharkoon Case ventilator Low Noise
    Diskettestation:
    - Sony Floppydrive
    Toetsenbord + Muis:
    - Logitech Cordless Desktop Navigator,
    Monitor:
    - iiyama LS704UT

EUR 1.197,00

15. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    Heb je nou 2 x 512 mb? En ik zou Corsair nemen op advies van The Answer. Die werken meestal het beste. En zou je toch niet eens gaan nadenken over de nieuwe generatie videokaarten? Hier praat ik over de Ati X800 pro en Nvidia 6800. Wel duur maar een goede investering voor de toekomst.
    Voor de rest ziet het er goed uit!

16. KeaveXL

KeaveXL Feelin' Funky

Leuk Bevonden:
    0
    Hehe daar ben ik weer :) Terug vanuit mijn 2 dagen durende vakantie in limburg :) Ak-47(P), jij gaf me eergisteren die benq monitor en toen vond ik hem "gay" . Nou ik was vanmiddag in Aken en daar hadden ze dr een staan. Op de fotos lijkt ie wit met babyblauw, maar in t echt is ie gewoon zilver met donkerblauw(of andere uitvoering). Iniedergeval t beeld was super dus ik weet haast cker dat ik die ga halen :)

17. Bullet

Bullet What the hell...

Leuk Bevonden:
    0
    Corsair is wel bijna 2x zo duur als Kingston maar ok als dat beter is kan ik beter eerst 512mb nemen denk ik.
    Oh en trouwens op tweakers werden ze zelfs aangeraden.
    En de videokaart.
    Vanwege de prijsjes :).
    Hier het volgende:

- Asus Radeon A9600XT-TD EUR 162,00
    - Sapphire Radeon Atlantis 9800 Pro/TD EUR 199,00
    - Sapphire Radeon Atlantis 9800 Pro EUR 229,00 / EUR 259,00
    - ATi Radeon X800 XT EUR 549,00

Maar welke videokaarten zijn ook goed, ik vind het persoonlijk een beetje lullig als ik met een vreselijk dure pc kom en m'n pa moet dan alles betalen.

18. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Op Anandtech hebben ze snel geheugen gereviewed. De prestatieverschillen zij een stuk kleiner als de prijsverschillen.

19. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8

Haha mooi zo. Mooi dat ik heb kunnen helpen. Het zijn egt perfecte schermpjes..! ;)

Weet je wat je pa wil uitgeven aan een pc? Handiger als je dat cker weet en dan weet je wat je nog kan veranderen ja of nee..
    En wat voor spellen wil je erop spelen? Doom 3, Farcry of Half Life 2? Daar moet je een flinke bak voor hebben. Nou heb je dat dan ook maar de videokaart is toch de grootste essentie..

Laatst bewerkt: 20 aug 2004
  20. Bullet

Bullet What the hell...

Leuk Bevonden:
    0
    Nou denk tot 1300 / 1400 euro misschien ik weet het niet precies.
    En ik wil zker de laatste games kunnen spelen met de hoogste instellingen.

Deel Deze Pagina