TFT Monitor vraagjes

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door kaliet, 1 okt 2004.

1. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    ok dank voor de info :) ik heb daarnet ook effe dat artikel gelezen van kassa, dat als je meer dan 5 dode pixels hebt dat je 'm dan pas terug kan brengen. Maarja ik koop 'm volgend jaar pas dus misschien is dan de garantie/service verbeterd of zijn er nieuwe mogelijkheden zoals jij al zegt, dat ding van philips wat tussen LCD en projectie zit.

2. SabZero NL

SabZero NL Sexyback

Leuk Bevonden:
    5
    Je moet een tft altijd met pixel garantie kopen, dus wanneer je 1 dode pixel hebt je hem terug brengt en een nieuwe krijgt!

Ongeacht het aantal dode pixels!

3. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De tft die ik nu heb is mijn derde, en nog nooit een dode pixel gehad, maar misschien heb ik gewoon heel erg veel mazzel. Maar als er veel dode pixels op zitten kan je hem ook gewoon omruilen hoor daar doen ze echt niet zo moeilijk over denk ik.
    En ik zou voor de apple gaan ipv de philips, maar ja iedereen heeft weer een andere mening. Koop hem dan trouwens gewoon in 1 van de apple centers, als het goed is kunnen ze hem daar ook wel even testen op dode pixels.

Dan nog op je eerste vraag:
    HDTV zijn hele hoge resolutie films, want je zult merken dat ook dvd's niet haarscherp zijn op je tft scherm. Het is dus gewoon beter dan een dvd, dit is sterk in opkomst, maar voordat je alle films in dit formaat kan kopen en er ook echt veel spelers voor te koop zijn?

Dan die 42inch tv voor 2000 euro lijkt mij wel heel goedkoop, maar die zijn iig niet bedoelt voor computers, dus dat absoluut niet doen :)

4. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    ok :) Uhm kom er net achter dat er een mac support zit in Uitgeest, vlakbij waar ik woon, dus daar ga ik maar eens langs kijken of ze het scherm toevallig in de winkel hebben hangen.

5. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Buiten de garantie of niet, zoiets mag niet gebeuren met een beeldscherm. Over welke TFT-schermen goed zijn voor games, je moet in ieder geval eentje hebben met een responstijd van 16ms en het is verstandig er eentje te nemen die een DVI-D input-connector heeft. Dit bevordert de beeldkwaliteit. Over het algemeen zijn goeie merken Sony en Iiyama, maar LG heeft ook aardige.

6. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    DVI-D is anders dan gewoon DVI?

edit: helaas gebeurt het trouwens vaak dat er een dode pixel in het scherm zit en ik vind die 5 pixel garantie echt nep. Maar volgens mij heeft binnenkort elke fabrikant een zero dead pixel garantie beleid.

Laatst bewerkt: 26 okt 2004
  7. TheWalrus

TheWalrus Guest

Philips is de enige die dergelijke kwaliteit levert. Winkeliers hebben bij philips monitoren zelfs vaak de afspraak dta je hem bij het hebben van ene dode pixel terug kan brengen.

De nieuw etechniek van Philips beloofd wel wat (philips is niet de enige fabrikant) maar de grote merken komen nu ineens op de proppen met prachtige LCD TV's voorzien van Pixelplus en Wega Engine achtige beeldverbeteraars, waardoor zelfs een kabelsignaal acceptabel is. Het contrast van LCD schermen wordt ook beter. Ik zag laatst ene hele leuek JVC TV, maar ik vind ze zelf nog net even te duur.

8. TheWalrus

TheWalrus Guest

HDTV is het niet alleen de resolutie die beter is, het gaat om veel meer. Zelfs mijn oude CRT televisie kan hoge resoluties aan. Bij HDTV worden alle plaatjes op het scherm volledig afgebeeld, bij een oude TV wordt er telkens een half plaatje getekend. Kortom HDTV is rustiger voor de ogen en vollediger. Een HDTV is dus een TV met hoge resolutie en progressive scan.

Tegenwoordig is bijna elke, iets duurdere TV, voorzien van progrressive scan en voorzien van filters en lijnverdubbelaars om ook gewone uitzendingen beter te laten lijken.

9. Cygnum

Leuk Bevonden:
    0
    Het belangrijkste recht dat je hebt als consument is dat alle producten binnen 6 maanden niet kapot horen te gaan. In zo'n geval geldt de omgekeerde bewijslast. Jij hoeft niet te laten zien dat je het zelf niet gedaan hebt, maar de winkel moet bewijs leveren dat jij niet zorgvuldig met het apparaat om bent gegaan. Bij een TFT-scherm is een dode pixel alleen maar mogelijk door stof in het scherm, wat alleen kan gebeuren bij fabricage/openen van het scherm, dus is het 99 van de 100 keer het probleem van de winkelier/fabrikant. Of je ook je recht krijgt is vers twee, daarvoor moet je een lading zelfvertrouwen hebben. De 5 dodepixel-garantie is wettelijk niet eens toegestaan, het is in strijd met de algemene wet op consumentenproducten.

EDIT: en kaliet, DVI-D is idd wat anders dan DVI, want de extra D staat voor Digital.

Laatst bewerkt: 27 okt 2004
  10. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    @TheWalrus: Komt er ook een nieuwe technologie voor LCD PC Monitoren? (Binnenkort?) Dus is het misschien beter om nog even twee jaar te wachten? (behalve dan dat de prijs lager zal zijn, want dan kan je blijven wachten)

@cygnum: Ondersteunen al veel monitoren dat? Bij die apple displays kan ik niets over DVI-D vinden, wel over gewoon DVI (http://www.apple.com/displays/digital.html)

11. Cygnum

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij heb ik dit keer de plank misgeslagen. Het lijkt erop dat die DVI hetzelfde is als de DVI-D die ik bedoel. Het zit op de meeste monitoren, maar niet op de standaard uitvoeringen. Bij Samsung is het makkelijk te zien of ie het heeft...

Ook iets belangrijks, je 3D-kaart moet het ondersteunen (zie op de Apple-site de rechter kolom).

12. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    yep dat heb ik gelezen maar ik ben toch van plan om een heel nieuw systeem aan te schaffen tegelijk met de monitor dus de videokaart zal het wel ondersteunen dan.

13. TheWalrus

TheWalrus Guest

Die nieuwe technieken zijn niet vervangend maar bijkomend. Speciaal voor de pC zou ik voor een LCD scherm gaan. Gaat het je om spelen van DVD's en films dan is een LCD TV beter dankzij lijnverdubbelaars en andere zaken wat er tegenwoordig opzit.

Ik heb zelf een philips LCD monitor en ben heel tevreden. LCD's zijn vooral mooi voor games, kleurrijke foto's en alles waarbij vele licht komt kijken. Nadeel van LCD is het contrast (donkere scene's verschillende donkere tinten), omdat er als het ware een lamp achter je scherm zit kan geen enkele LCD TV echt zwart maken.

Deel Deze Pagina