Wat voor videokaart zit er nou eigenlijk in de xbox? Ik las ergens dat de xbox foefjes had die de geforce 3 niet heeft, maar wat zit er nou wel in de xbox?
Het is de NV2A Aangepaste versie van GF3 met extra vertex shaders en hoger geklokt! en wat extra features die DirectX 8 niet ondersteund...
Officieel zit er een Nvidia NV2a 233Mhz GPU in. Qua kunnen ligt dat ding ergens tussen een GF3 en een GF4. Voordelen t.o.v. vergelijkbare hardware in een PC: - 't Is de ENIGE GPU die je een XBOX kan verwachten met als gevolg dat je je programmacode kan optimaliseren voor precies DIE GPU. Je hoeft geen rekening te houden dat het spul ook nog enigszins toonbaar moet zijn op een verouderd TNT kaartje - De DirectX8 variant die gebruikt wordt binnen het OS van de XBOX bevat ook commando's die redelijk direct de hardware mogen aansturen, iets dat je bij een PC/Windows-platform ECHT niet kan of mag. Hierdoor kan je ook weer snelheid winnen danwel hele speciale dingen genereren. ' Tuurlijk 't ding heeft z'n beperkingen die nu al voorbijgestreefd worden door een GF4 maar die beperkingen zullen dus minder snel gevoeld worden door de developers en zullen voor elke GPU uiteraard ooit wel een keer bereikt worden. Vooralsnog zeggen developers, zoals die van HALO, dat die beperkingen lang nog niet bereikt zijn. Hoe kom je aan dit soort info?? Lezen, lezen en nog eens lezen. Magazines, sites, links van vrienden, etc
De grootste snelheid winst krijgt de xbox doordat de programmeurs mogen zeggen wat bv. graphics zijn. Die worden dan gelijk door gestuurt naar de geforce zonder dat ze langs de processor zijn geweest. Dit levert een enorme snelheidswinst op. Dit heeft de pc niet en zal het ook nooit krijgen (in the distant future) want dit laat windows gewoon niet toe. En het voordeel is dat ze inderdaad kunnen programeren op 1 iets en dus geld kunnen besparen op bv. testen op verschillende machines en ondersteuning van verschillende machines. Als een spel af is hoeven ze er niks meer mee te doen (wat op de pc wel anders is). Dit bespaart tijd en geld wat besteed kan worden aan andere spellen. En nu de consoles dichtbij de pc graphics zijn gaan zitten (ik weet het vroeger stonden consoles zelfs boven de pc, maar sinds xbox en ngc word er weer terrein gewonnen door de consoles) zien develpers meer geld in spellen voor de console. En wat MS doet met xbox live heeft ook te maken met develpers aantrekken (dat ze niet kunnen zeggen dat ze games voor pc willen maken omdat ze online willen) Alles is commercieel tegenwoordig. xbox live is er echt niet alleen omdat wij het zo graag willen want het kost enorm veel geld maar als je develpers binnen haalt die goede spellen maken (alle grote pc titels moeten het voor een deel van hun online variant hebben) heb je een grotere afzetmarkt (das heel erg belangrijk voor ms) en meer centen.