Sony presenteert Cell Chip

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door CaptnCook, 8 feb 2005.

  1. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Sony, IBM en Toshiba onthullen Cell processor

    Vandaag was het eindelijk zover! De beruchte Cell processor heeft op de International Solid State Circuits Conference (ISSCC) in San Fransisco z'n eerste tentoonstelling gehad! De Cell processor is het resultaat van bijna 4 jaar werk door een team van mensen van IBM, Sony Group en Toshiba dat opereerde in een design centre in Austin, Texas.

    Het gaat hier om een prototype welke 221 millimeter groot is en is gefrabiceerd met 90 nanometer SOI technologie en bestaat uit 234 miljoen transistors. Bij deze processor zijn kloksnelheden gemeten van over de 4 Ghz en hij moet tot wel 10x zo krachtig zijn als de huidige generatie processoren die op de markt te verkrijgen zijn.

    Maar niet alleen de snelheid en de kracht is bijzonder aan de Cell processor. Een ander voordeel van de Cell processor is de mogelijkheid om er meerdere besturingssystemen op te laten draaien zoals conventionele operating systems als Linux maar ook real-time operating systems voor computer entertainment en zogenaamde "guest" operating systems voor specifieke applicaties. Dit alles is tegelijkertijd mogelijk en bied bijna eindeloze mogelijkheden.

    Productie van de Cell microprocessor moet beginnen in IBM's 300mm wafer fabrication facility in East Fishkill in New York. Niet lang daarna zal er in Nagasaki productie gestart worden voor de Sony Group. IBM, Sony Group en Toshiba zullen naar verwachting de Cell processor gaan gebruiken in een breed scala aan apparatuur. Van HDTV's tot aan servers, de Cell processor zal erbij zijn.

    Uiteraard waren alle partijen die betrokken waren bij dit immense project enorm enthousiast over de mogelijkheden van de Cell processor. William Zeitler, senior vice president van IBM Systems en Technology Group noemde de daadwerkelijke onthulling van de Cell processor een keerpunt in de geschiedenis en volgens hem luid het een nieuw tijdperk in op het gebied van graphics en multi-media performance.

    Ook Ken Kutaragi, COO van Sony Corporation en Group CEO van Sony Computer Entertainment Inc. was enthousiast over de processor. Ook volgens hem zal de Cell processor nieuwe deuren openen naar mogelijkheden waarvan men alleen maar kon dromen. Samen met de Cell processor zal er een nieuw hoofdstuk in computer wetenschap, aldus Kutaragi.

    En ook de president van Toshiba Corporation, Masashi Muromachi, is ervan verzekerd dat Cell een grootse sprong vooruit is voor de computer industrie. Verder was de beste man ook enorm te spreken over de samenwerking tussen IBM, Sony Group en Toshiba en noemde de samenwerking een perfecte synergie.

    Helaas was er op gebied van demonstraties niks tentoongesteld. Veel praatjes dus op dit moment maar er is helaas nog niets getoond op gebied van applicaties en dan voornamelijk op gebied van gaming. De Cell processor moet namelijk ook het hart van Sony's aankomende PlayStation 3 gaan vormen en uiteraard is iedereen razend benieuwd wat al deze mogelijkheden gaan betekenen voor de PlayStation 3.

    In ieder geval is de Cell processor dus zo goed als af en is de PlayStation 3 naar verwachting op dit moment op schema. Meer details zullen uiteraard worden vrijgegeven op de aankomende E3 in mei en dit zal dan ook een van de spannendste beurzen ooit gaan worden. Met de introductie van misschien wel 3 nieuwe consoles kan het alleen maar een ontzettend succesvolle beurs gaan worden. Stay tuned voor meer nieuws rondom de Cell processor!

    bron: www.dgs-online.nl
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2005
  2. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Mja mooi allemaal, maar ik ben wel geinterreseerd in wat beeldmateriaal :) Het klinkt wel veelbelovend allemaal, vooral de zin:"Bij deze processor zijn kloksnelheden gemeten van over de 4 Ghz en hij moet tot wel 10x zo krachtig zijn als de huidige generatie processoren die op de markt te verkrijgen zijn." is natuurlijk prachtig om te lezen, maar ik wil concrete bewijzen :9
     
  3. USNavyseal

    USNavyseal Active Member

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Wetenschappers hebben al een kloksnelheid van boven de 4GHz bereikt en de prestaties van de processor zou al boven de 256GFLOPS(1 miljard floating-point operations per seconde) uitkomen. Om het simpel te zeggen: dit is extreem veel. In vergelijking, een moderne GeForce 6800 zit vandaag de dag maximaal rond de 40GFLOPS. En om dan te bedenken dat de PS3 misschien wel 4 Cell units krijgt.

    Bron: www.gamer.nl
     
  4. Xwon

    Xwon het is wat het is.

    Berichten:
    2.853
    Leuk Bevonden:
    1
    Tja, zoals boven al geschreven, eerst zien en dan geloven.
    En wat moet het wel niet gaan kosten? Als ze echt zolang met zoveel mensen hebben zitten ontwikkelen dan mag het ook een aardige duit gaan kosten volgens mij.

    Ik laat me verrassen in mei, laat die E3 maar komen. :9
     
  5. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan krijg je een overpowerde machine, die veel te veel kost.
    Waarvoor ze nog geen spellen kunnen maken...
    Drie keer niks duzz
     
  6. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    w00t!! Dan wordt de PS3 misschien zelfs (malen) beter dan Xbox2 ! Dat lijkt me een vreemde ervaring....lijkt...eerst maar eens zien wat er van waar is :)
     
  7. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Idd Venom, leuk hoor die zoet sappige verhaaltjes over dat Sony dit keer kwa prestaties terug zou (zal) kunnen slaan. Maar ja ten eerste (mocht je in deze verhaaltjes geloven) zal die prijs van de Ps3 niet te min zijn, want als ze een beetje na denken moeten ze ook winst kunnen maken ;) kijk naar de eerste gen. Xbox waar een te dure chipset (als ik het goed heb) in zat, waardoor de prijs in verhouding tot de publicatie van de machine de pan uit rees. En hebben ze (microsoft) dus gelukkig op tijd ingezien dat d'r ook nog winst gemaakt moest worden. En dan nog over die snelheden dat doet Sony echt alleen maar om nu net te doen of Xbox 2 niks meer voorsteld, want als je even slim nadenkt waarom was Xbox eigelijk de grootste vijand van de Ps2? nou simpel gezegt omdat het kwa snelheid en inhoud een stuk vooruit liep op de Ps2,en idd dat kwam ook omdat hij 2 jaar later was gelanceerd. En nu proberen ze je op deze manier gek te maken en maar met specs lopen smijten die ze mischien helemaal niet waar kunnen maken. 'eerst zien en dan geloven he' zo simpel is het. ;)
     
  8. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    De Playstation 3 zal nog voor de aanvang van de E3 officieël gepresenteerd worden. Dat heeft Sony gisteren bekend gemaakt, kort na de onthulling van de CELL chip op de International Solid-State Circuits Conference in San Francisco. De PS3 zal voorzien worden van deze nieuwe, vooruitstrevende processortechnologie, welke zich sterk richt op grote bandbreedtes en parallelle verwerking van gegevens.
    Overigens werd er meteen bij gezegd, dat het niet de Game Developers Conference in maart zal zijn, waar men de PS3 gaat tonen. Het lijkt dus te gaan om een event dat door Sony zelf georganiseerd gaat worden. Een exacte datum is er vooralsnog niet, maar het zal sowieso ergens in maart of april plaats moeten vinden. Sony zal hiermee de eerste zijn die hun volgende spelcomputer zal onthullen, aangezien zowel Microsoft als Nintendo zich sterk op de E3 in mei gericht lijken te hebben.

    bron: www.gamer.nl
     
  9. lekkerbek312

    lekkerbek312 Wicked

    Berichten:
    711
    Leuk Bevonden:
    0
    veel geschreeuw, weinig wol.

    ze kunnen moeilijk zeggen dat het een klote chip is.

    geloof je het zelf (blijkbaar ook niet, want je maakt al een voorbehoud)? microsoft is niet achterlijk. ze zijn niet voor niets zo groot geworden. m.a.w. alle consoles worden weer gelijkwaardig en sony maakt gewoon weer niks waar.
     
  10. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    dat ding word onbetaalbaar man:confused:....
     
  11. Endorim

    Endorim The Homertrix

    Berichten:
    42
    Leuk Bevonden:
    1
    Man, zelfs al zou de grafische pracht mooi zijn etc....dan moet men nog 5 jaar wachten totdat de games er voor zijn ontworpen die een beetje gebruik maken van de capaciteiten. Lichtelijke overkill zou ik zo zeggen...
     
  12. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Juist dat is nou precies wat er gebeurt.
    Niemand gaat hem kopen, omdat hij te duur is en de mensen die gek genoeg waren hem wel te kopen,
    komen er achter dat ze net zo goed een xbox hadden kunnen kopen, omdat er bijna geen spellen voor zijn 8)

    Leuk hoor met nieuwe snufjes "Blingen", maar commercieel is het niet.
    Laat ze dat over een paar jaar doen als de techniek lichtelijk veroudert is en er wat meer test mee zijn gedaan en dat het wat goedkoper is.
    Maar hé, ik ben geen consulemaker dus ze zoeken het maar uit :)
    Ik zie wel hoe het loopt, maar denk hem niet te kopen.
    Wacht nog wel een tijdje voor de nieuwe xbox (X2, xbox 2, xbox360 of hoe hij ook mag gaan heten)
     
  13. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
  14. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee , want wat is er op dit moment wél zeker over de next gen consoles :/
     
  15. SuxxeR

    SuxxeR boem

    Berichten:
    1.197
    Leuk Bevonden:
    0
    Microsoft is de grootste op het gebied van dit. Ze hebben het meeste geld, dus als ze willen kunnen ze de PS3 gewoon naar de knoppen helpen. En nog wat, wie koopt er nou een spelcomputer van 700 euro ? Zo snel als het nu gaat op de xbox is snel zat, daar het je echt geen 16000MHZ voor nodig. Maja Sony probeerd MS bang te maken door hiermee te patsen, waardoor MS ook duurdere dingen er gaat stoppen, en hun het misschien wel laten, en het voor MS te laat is om wat aan die prijs te doen. Nee Sony, die PSP hoef ik denk ik ook niet meer. Ik wacht wel op de XBP (XboxPortable).
     
  16. Binh

    Binh asiannerd

    Berichten:
    347
    Leuk Bevonden:
    0
    oja jij begrijpt het helemaal.....
     
  17. XquistX

    XquistX sTIMpie

    Berichten:
    546
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is natuurlijk niet helemaal waar dat de xbox snelzat is.. hij loopt ook wel tegen de eind van zijn krachten aan.! maar als je bedenkt dat er op de ps2 nu nog steeds spellen gemaakt worden. is het toch wel knap van dat apparaatje. maar nu ff over de cell chip.. blij moet je daar volgens mij niet van worden. stel ze bouwen 1 zo'n chip in de ps3. dan gaat dat de eerste 2 jaar goed. maar dan is er meer kracht nodig. om de spellen mooier en beter te maken. dan zegt sony van nou dan spreken we toch gewoon de cell chips uit de tv en uit de versterker aan. ik quote:

    IBM, Sony Group en Toshiba zullen naar verwachting de Cell processor gaan gebruiken in een breed scala aan apparatuur. Van HDTV's tot aan servers, de Cell processor zal erbij zijn.

    dat is dan otch bacher als je dan niet een sony tv of versterker hebt..??? of zie ik dat nou verkeerd?
     
  18. lekkerbek312

    lekkerbek312 Wicked

    Berichten:
    711
    Leuk Bevonden:
    0
    dat zie je verkeerd. sony is geen monopolist op tv en hifi gebied en kan de consument haar wil dus ook niet opleggen. op het moment dat ze dat wel doen, verliezen ze marktaandeel in de consolewereld.
     
  19. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    *Verplaats naar Pc Hardware.
     
  20. SuxxeR

    SuxxeR boem

    Berichten:
    1.197
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar hij is toch niet zo langzaam dat je 16000MHZ nodig hebt ?
     

Deel Deze Pagina