Processor snelheden

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SoulFighter, 9 feb 2005.

1. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    Hey,

ik ben al een tijdje opzoek naar een goede processor, alleen ik kan gewoon geen wijs uit de snelheden van die processoren.
    Bijv. De pentium 4 (3,0 gigahertz) en de Amd Athlon 3000+ (2,0 gigahertz) zijn even duur, maar zijn ze nu ook even snel? (er zit 1,0 gigahertz tussen, wat betekend dat nou eigenlijk?)

2. Spitie_nl

Spitie_nl Question?

Leuk Bevonden:
    0
    wat voor soort athlon? athlon 3200xp of athlon 64? kijk maar ffies hier http://www.tweakers.net/nieuws/28845 staat een paar benchmarks.
    ik zou voor een athlon 64 gaan! en athlon heeft een soort truukje waardoor ze met minder ghz ongeveer even snel kunnen zijn als een p4 met meer ghz.

3. arrepar

arrepar Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    amd

/Mod Misschien kan je volgende keer ook zeggen waarom :{

Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2005
  4. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou voor een AMDtje gaan met een 64bit processor. Ben je een beetje voorbereid op de toekomst ;) en het is nog relatief goedkoop ook.

5. Nicos

Nicos Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat de 3000+ draait op een kloksnelheid van 2.0 Ghz, zegt nog niks. De rating van AMD is gewoon een getal om de processor gemakkelijk met andere te vergelijken. In die rating zitten alle factoren die de snelheid bepalen (MHz, L2 cache, FSB / HT-bus etc.). Je moet niet naar het aantal Mhz kijken, maar naar benchmarks kijken. AMD en Intel CPU's hebben een verschillende architectuur, waardoor de kloksnelheid niet een bepaalende factor is.
    Meestal kun je stellen dat bijvoorbeeld de 3500+ even goed presteert als een P4 3.4 Ghz. In sommige applicaties is de AMD sneller(games), in andere is de P4 sneller(videobewerking).

Laatst bewerkt: 9 feb 2005
  6. Rayquaza

Rayquaza lopen biatch:P

Leuk Bevonden:
    0
    wat tegenwoordig ook al is achterhaald. Het paradepaardje van intel, de EE, word verslagen door de fx-55 op elke gebied. En het gaat inderdaad niet om ghzen, maar juist om het aantal tasks die ze kunnen uitvoeren per tik, de lengte van de pipelines en natuurlijk de verschillende level chaches. Bij intel zijn bijvoorbeeld de pipelines enorm lang (waardoor ze volgens mij ook zoveel ghz kunnen krijgen), terwijl korter in vele opzichten juist weer beter is. Ik zou in dit geval gaan voor de 64bit amd athlon, en gelijk de beta van winxp x64 halen.

7. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu een AMD Athlon XP 2600+ op 2,15ghz lopen. Maar stel nou dat ik een AMD Athlon XP 3200+ (loopt ook op iets van 2, nog wat ghz) koop is dat dan veel beter dan wat ik nu heb? En nog een vraagje wat is de maximale FSB van mijn huidige processor? Want ik wil misschien sneller geheugen maar daar zal ik mijn FSB voor naar 200mhz moeten zetten (toch? 2x 200 = 400mhz PC3200). Maar tijdens mijn bescheiden overklok (ben op dat gebied nog een n00b) ging ie niet verder dan 172mhz (maar kan aan geheugen zelf liggen)..

Dus wie weet er het antwoord op mijn complexe probleem :p of misschien een goede uitgebreide guide voor dummies :p ?

Of is de FSB alleen maar voor het moederbord en zit dit niet bij de processor zeg maar? 8)

8. Lucky13

Lucky13 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je met deze vraag aankomt dan zal ik sowieso voor de Pentium processor gaan... Hoewel bij de AMD procesoren de prijs/benchmarks verhouding beter liggen, is de Pentium gewoon stabieler. Vooral als je kijkt naar de nieuwe AMD64 processoren hebben nog te kampen met kleine bugs omdat ze nog in de kinderschoentjes staan... Bovendien produceren Pentiumprocessoren minder warmte > dus minder koeling nodig en dus minder geluid...

Dit is geen flame naar de AMD fanboys > Want als je van tweaken houd (en je hebt er wat meer verstand van) kun je altijd nog overstappen op een AMD...

Correct me if I'm wrong...:)

Zelf draai ik op een P4 3.2 HT @ 3600 Mhz FSB 220 Mhz met een Jet7 > 45 C stressed

Laatst bewerkt: 9 feb 2005
  9. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Athlon 64 processoren produceren helemaal niet meer warmte als Pentium 4 processoren. Om even een P4 3,2GHz met een Athlon 64 3200+ te vergelijken; de P4 3,2GHz produceert 84W, in tegenstelling tot de 64W die de Athlon 64 3200+ produceert.

10. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    I correct you,

De AMD heeft helemaal geen bugs dat is dus compleet uit je duim gezogen. Het is zelfs zo dat deze AMD64 processors iets aan boord hebben waardoor ze je proc niet kunnen laten crashen (is nog niet geactiveerd in windows maar de patch komt eraan) wat nu dus wel kan met gewone pentiums (en nog steeds amd's).

11. The Pulser

The Pulser Taking Back Sunday

Leuk Bevonden:
    0
    ik weet ook niet beter dan dat dit allemaal gelul is...

ik dacht ik zeg het ook even voordat iemand die crap ook nog gaat geloven...

12. ScorpiuS

ScorpiuS Cede maiori

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb hier een amd 3200+ 64 bit... werkt prima alleen heb ik er een foute videokaart (geforce fx 5500 256mb) inzitten voor spellen... erg zonde maarjah, dat wordt weer sparen voor een nieuw videokaartje en uitgebreider geheugen :p

13. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    over die snelheden is me nu wel duidelijk maar ik ahd nog een paar vraagjes over windows XP 64 bit, is die gratis? (want ik d-load em nu, en er staat nergens duidelijk dat het een trial is, en als het een trial is, wat kan hij dan niet wat de full version wel kan.)

en, alle proggies die je op windows xp 64 bit draait, worden die automatisch dan ook sneller? (als je een amd athlon 64 neemt)

14. The Pulser

Leuk Bevonden:
    0
    dat is een 365 days trial en daarna mag je je pc normaal gesproken weer lekker formatteren... (maak iig een herstelpunt aan vóórdat je em installeerd) met een beetje geluk kun je na de trial met behulp van het herstelpunt weer een trial van een jaar nemen :D

Edit: ik wacht trouwens rustig af totdat er een longhorn Media Center Edition 64 bits editie is....

Laatst bewerkt: 10 feb 2005
  15. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    Weet iemand of er ook ´full´ versions van xp 64bit zijn? (en zoja, waar ik heb ze niet kunnen vinden, heb ook geen flauw idee hoe duur die zijn).

over windows longhorn, volgens mij duurt dat nog wel ff.

16. Nicos

Nicos Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, want XP 64 is nog in de beta fase, er is dus geen Full version. Ik zou niet XP 64 installeren, en XP 32(normale versie) verwijderen. Je zou kunnen denken aan dual-boot, of iets dergelijks. Ik zou de beta versie niet installeren, vooral omdat je kans hebt dan veel programma's niet werken met de beta-versie, of gewoon niet geoptimailiseerd zijn.

17. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Longhorn Bèta (voor ontwikkelaars) staat gepland voor eind juni van dit jaar. Ik heb geen idee hoelang het duurt voordat er sprake zal zijn van een volledige versie, ik verwacht dat het rond begin 2006 zal zijn.

Op de microsoft site staat dat de 64-bit gepland staat voor de eerste helft van 2005.

18. The Pulser

Leuk Bevonden:
    0
    eind 2006 maar ik heb de tijd hoor ik heb net 2 maanden terug mce 2005 gekocht dus was eigenlijk ook niet van plan om alweer een nieuwe te kopen...

en volgens mij zit 64x nog in beta maar dat weet ik niet zeker

kijk even op www.tweakers.net

edit: er waren er al 2 voor me :)

Laatst bewerkt: 10 feb 2005
  19. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    De Pentium 4 reeks wordt (behalve bij de socket 775) aangeduid in zijn werkelijke snelheid, dus bijvoorbeeld 3,6 GHz. Bij AMD ligt dit een tikkie anders. De AMD processors zijn anders gebouwd en hebben een lagere kloksnelheid dan normaal, dus hebben een rating ipv een klokaanduiding zoals wij die zien bij Intel processoren.

Zo is een 3,5 GHz processor van Intel dus ongeveel even snel als een 3500+.

De AMD processoren (lees: AMD 64 bits) zijn erg geschikt voor gamen, terwijl de Intels goed zijn voor Office applicaties (vooral voor videobewerking).

Het is dus maar wat je ermee wilt doen ;)

20. Rayquaza

Rayquaza lopen biatch:P

Leuk Bevonden:
    0

ach ja daar valt ook nog over te twisten. Office applicaties hebben vooral weer ram geheugen nodig en draaien, met veel ram, nog steeds uitstekend op 1ghz en minder processoren. En qua videobewerking word de afstand tussen beide ook steeds kleiner, laatste benchmarks laten zien dat de fx-55 op alle fronten beter is dan de intel EE 3,6ghz.

Deel Deze Pagina