Cold Fear

Discussie in 'Algemeen' gestart door MassHyponotic, 7 feb 2005.

  1. MassHyponotic

    MassHyponotic Active Member

    Berichten:
    582
    Leuk Bevonden:
    6
    [​IMG]

    [Release datum:) 03 maart 2005
    [Genre:) Overlevings/Horrorspel

    [Website]
    Officiele Cold fear Website
    Officieel Cold Fear Forum

    [Hands on]
    Uitgever en gamesontwikkelaar Ubisoft heeft een zeer uitgebreid scala aan games. Van vrolijke platformers zoals Rayman, tot tactische spionage spellen zoals Splinter Cell. Wat echter nog niet in Ubisoft’s portfolio zat was een goede overlevings/horrortitel zoals Resident Evil en Silent Hill. Met het aankomende Cold Fear van ontwikkelaar Darkworks, bekend van de Alone in the Dark serie, wil de Franse uitgever daar verandering in brengen. Wij speelden een previewversie van dit spel en hieronder kun je lezen of dit spel de kwaliteit van de meeste Ubisoft en Resident Evil spellen kan bijbenen.

    In Cold Fear speel je Tom Hansen, een ervaren lid van de kustwacht die al jaren niets anders ziet dan de ruwe zee. Op een gure nacht krijgt de kustwacht een melding van een walvisvaarder in nood en uiteraard wordt Hansen samen met zijn team de woeste zee in gestuurd om te kijken wat er aan de hand is. Eenmaal bij het schip aangekomen blijkt dat het hier niet gaat om een normale reddingsoperatie en nadat Hansen eenmaal binnenin het schip allerlei rare wezens en bizarre taferelen tegenkomt, is zeker dat de mensen aan boord dit schip in ieder geval niet meer gered kunnen worden. Deze verhaallijn zal in het spel verteld worden door middel van tussenscènes en door het vinden van notities en dagboeken van de, vaak overleden, matrozen en huurlingen. Al doende leer je meer over de omstandigheden in het schip en wat het vervoerde.

    Noodweer
    Het spel begint wanneer Hansen aan boord gaat van het schip. Terwijl de woeste zee met prachtige effecten tegen het schip beukt en de harde wind en regen in het gezicht van Hansen slaan moet hij op het achterdek beginnen met zoeken naar overlevenden. Het eerste waar we mee te maken kregen was de manier waarop ontwikkelaar Darkworks de zee en het noodweer heeft gesimuleerd. De boot waarop je staat schudt ten eerste hevig heen en weer en Hansen zal zichtbaar mee bewegen met de heftige deiningen van de stormachtige zee. Op de boot zijn ook plekken waar de golven over de boeg slaan, zogenaamde ‘breakers’, op dit soort momenten kun je mits je jezelf niet vasthoud aan een railing van boord worden geslagen, net als in het echt. Op normaal looptempo zul je je redelijk kunnen verzetten tegen het noodweer, maar zo snel je gaat rennen, zal je stabiliteit in de vorm van een weerstandsmeter afnemen en kun je bij de volgende golf of deining veel makkelijker overboord worden gegooid dan normaal. Dit overboord kieperen ziet er trouwens spectaculair uit het is hierbij een kwestie van geluk of Hansen nog net kan blijven hangen, of dat hij in de kolkende zee valt. Naast deze ‘breakers’ heb je ook last van de regen en de wind die je kunnen dwarsbomen. Tegen de wind in kun je minder snel lopen en door plotselinge windvlagen kun je, mits je weinig weerstand hebt, worden weggeduwd of wegglijden. Ook zal Hansen uit zichzelf zijn gezicht beschermen als hij tegen de regen in moet lopen, net als jij in het echt ook zou doen. Je hebt hierdoor het gevoel dat je werkelijk in groot noodweer verkeerd en op de deinende golven in balans moet blijven terwijl je jezelf beschermd van de regen.

    Missies
    Eenmaal binnen in het schip ben je nog niet van het noodweer af, want het schip zal uiteraard blijven schommelen, ook al ben je veilig binnen. Van de regen heb je geen last meer, hoewel deze op sommige stukken wel naar binnen waait. In het binnenste van het schip zijn er dan ook gevaarlijkere dingen die op je wachten. Het schip zit namelijk vol met ‘ExoMutanten’ en huurlingen die je niet zomaar langs zullen laten, elk om hun eigen reden. De monsterlijke ‘ExoMuntanten’ willen uiteraard niets meer dan het eten van je hersenen, maar de huurlingen zijn bang opgepakt te worden voor het vervoeren van de ietwat obscure vracht. In de vier missies die wij konden spelen moesten we eerst de verborgen radiocodes vinden op het uitgestorven achterdek en deze daarna naar de radio brengen om rapport uit kunnen brengen. Vervolgens moesten we de kapitein van het schip zoeken en daaropvolgend een vrouw redden uit een cabine die gesloten was met een elektronische code. Deze vier missies lieten ons kennismaken met de grootte van het schip, de verschillende routes die je kunt nemen en de verschillende kamertjes die je nog kunt openen om medische verzorging en ammunitie te vinden. Het schip ziet er net zo uit als dat je in het echt zou verwachten.

    Camera
    Omdat het een Russisch schip is zul je met Hansen eerst de Russische teksten op de deuren moeten leren lezen, voordat je zeker weet waar die deur naartoe gaat. Dit doe je door te switchen naar de camera achter Hansen’s schouder, zoals dat ook in Splinter Cell gebeurt en zo op de deur te richten. Vervolgens verschijnt dan de engelse vertaling in een balk onder in beeld, zogenaamd vertaald door Hansen’s buitengewone taalgevoeligheid. Uiteraard zul je deze camerapositie normaliter gebruiken om op de vijanden te vuren. Ook zullen de ExoMutanten, die in onze demo slechts in de menselijke en parasitaire variant voorkwamen in andere, meer geavanceerde stadia van ontwikkeling je zoektocht naar de waarheid proberen te verhinderen. Ook hebben de ExoMutanten geen liefde voor de huurlingen en zullen ze deze ook zonder scrupules aanvallen wat voor interessante scenario’s zorgt waarbij jij kunt kijken hoe de kunstmatige intelligenties het voor je neus uitvechten.

    Bloedbad
    Een precies camerastandpunt is namelijk essentieel, aangezien je de hordes ‘ondode’ vijanden die je zult tegenkomen alleen kunt verslaan door ze in het hoofd te schieten. In sommige spellen is dit gemakkelijk, maar in Cold Fear eist het toch wat oefening om vijanden af te maken door een schot in het hoofd. Gelukkig moet het verder in het spel makkelijker worden om dit te bewerkstellingen, aangezien je dan minder tactvolle wapens krijgt dan enkel een pistool met gelimiteerde munitie. Namelijk een AK-47, granaatwerper, vlammenwerper en een jachtgeweer. Het bloed vloeit bij een succesvol schot overigens rijkelijk en de spetters van een uit elkaar knallend hoofd komen zelfs op je scherm terecht, net zoals de regendruppels. Schiet je een ondode vijand niet in het hoofd dan zal hij een paar seconden later vrolijk opstaan en je opnieuw aanvallen, de huurlingen sterven wel gewoon door voldoende schoten, maar kunnen met een compleet heeft overgenomen worden door de parasieten die ze weer tot leven wekken. Het aller spectaculairste is het als een ExoMutant je vastgrijpt en je door snel op de B knop te rammen en vervolgens de trekker over te halen je pistool in zijn mond propt en het hoofd van het monster tot exploderen brengt. Dit allemaal in slowmotion met een mooi ‘blur’ filter zodat je alles goed, maar toch met de indruk van snelheid kunt volgen. Juist, dit spel is niet voor de jongeren onder ons!

    De doden onderzoeken
    Leuk is dat je een neergeschoten vijand kunt onderzoeken op eventuele ammunitie of verbanddozen. Het is namelijk niet zo dat deze voor het oprapen liggen in het schip. Je zult ze wel tegenkomen, maar alleen op plekken waar ze horen, zoals de ziekenboeg of de munitiekamer van het schip. Omdat de kogels en medische zorg zo schaars zijn wordt je min of meer gedwongen om zuinig om te gaan met wat je hebt en elke mogelijkheid aan te grijpen om een lichaam te onderzoeken voor extra spullen. Heb je weinig munitie dan is er ook de mogelijkheid om de omgeving tegen de monsters of huurlingen te gebruiken. Met één enkel schot kun je zo een gasleiding laten springen of een ton met benzine laten exploderen en meerdere vijanden uitschakelen of beschadigen.

    Besturing
    De besturing is verder bijna gelijk aan die van Resident Evil, je ziet je karakter weer vanuit de derde persoon en gefilmd vanuit vaste of semi-vaste standpunten. Met het inhouden van de linkertrekker kun je de camera achter de schouder van Hansen krijgen, zodat je zoals eerder uitgelegd beter kunt richten en naar plaatsen kunt kijken die je niet kunt zien door de normale camera. Vuren doe je vanzelfsprekend met de rechtertrigger en de rest van de knoppen dienen eigenlijk voor opmerkelijk weinig. Wel kun je met de Y knop jezelf vasthouden aan de railing, om te voorkomen dat je valt als het schip te hard heen en weer beweegt. Wel kun je nog schieten, als je jezelf vasthoud, hoewel je gelimiteerd bent in je richthoek. Springen is net als in Project Zero. Silent Hill en Resident Evil niet mogelijk, maar bukken wel, en dat doe je net als in Halo door te klikken op de linker analoge stick.

    Verbeteringen?
    De bewegingen en animaties waren in onze previewversie al goed, hoewel het er helaas niet op lijkt dat losse voorwerpen zoals tonnen en dozen op het schip nog gaan meebewegen met de deiningen van het schip, hoewel dat op sommige plekken wel het geval is met aan het plafond hangende kettingen of soms plateau’s met kisten en de reddingsboten op of langs het dek. Sommige secties van het schip zijn ook vol gelopen met water, een leuk effect is dat dit water ook in het schip logischerwijs meedeint met de horizon. Ook miste we soms een soort kaart, waarop je kunt zien waar op het schip je bent en waar ongeveer de verschillende ruimtes zijn die je zoekt. Zo’n kaart hoeft natuurlijk niet super gedetailleerd te zijn maar kan net zo goed een versleten oude kaart aan een muur zijn waarop je soms even kunt kijken waar je bent. Nu zaten wij zelfs in deze vier kleine missies soms al een flinke tijd te zoeken naar de verschillende secties waar we moesten zijn om verder te komen. Nu heeft dat natuurlijk voor sommige ook zijn charme, maar andere mensen zullen eerder geïrriteerd worden als ze verdwalen voor lange tijd.

    Voorlopige conclusie
    Al met al ziet deze voorlopige versie van Cold Fear er al veelbelovend uit, de graphics zijn goed in orde en de karakters en omgevingen zijn genoeg gedetailleerd. De lichteffecten zijn soms erg mooi, maar de schaduweffecten zijn momenteel nog een beetje een nagedachte. De omgevingen zijn op zijn minst creatief te noemen en bijzonder waarheidsgetrouw nagemaakt. Zo zul je naast de walvisvaarder waar je op begint volgens Darkworks later ook nog op een torenhoog booreiland komen waar de walvisvaarder zich in zal boren. Er zijn genoeg schrikeffecten en hoewel het spel op het gebied van actie niet veel nieuws doet, heeft het toch zijn eigen sfeer, spannende verhaal en unieke elementen die het zeer leuk maken om te spelen. Wij zijn in ieder geval erg gretig om de uiteindelijke versie te spelen, die voorlopig staat gepland voor begin maart.
    Bron: Xbw.com

    [Screenshots]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [De karakter waarmee je speelt]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2005
  2. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien voor de grap onze eigen nederlandse HANDS-ON PREVIEW lezen, of kijken naar onze honder miljard INGAME screenshots in plaats van quasi onbeleeft te linken naar Playstation 2 plaatjes van ergens anders, ondanks dat wij er meer hebben.... :)

    http://archief.xboxworld.nl/game/948

    En ja, dat is een lijk zonder kopf op dit plaatje. (ewww)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2005
  3. MassHyponotic

    MassHyponotic Active Member

    Berichten:
    582
    Leuk Bevonden:
    6
    Sorry Mirik *slijm, slijm*
     
  4. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Geen probleem, maar geef toe, was nogal suf. Dat alles hebben we gewoon op XBW (en meer) en dan ga jij 't ergens anders lopen halen.

    Videodagboek en eerste trailer ook hier; http://archief.xboxworld.nl/game/948
     
  5. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
  6. MassHyponotic

    MassHyponotic Active Member

    Berichten:
    582
    Leuk Bevonden:
    6
    Dit spel wordt wel wat. Ik klag er in iedergeval niet over. Maar naar uitkijken, nee. Dit spel is ook weer niet voor mij gemaakt. ik wil een nieuwe Counter-Strike voor de Xbox.
     
  7. metzman

    metzman XBW's typverslaafde

    Berichten:
    499
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik zo de screens en video's bekijk lijkt mij dit een beetje de Resident Evil 4 van de xbox. Zo'n zelfde over the shoulder view, actie gerichte survival horror game met zo te zien ook "hitzones". Lijkt mij wel een leuke horror game, ook die storm sfeer op zo'n boot vind ik wel vet, had ik al iets mee met MGS 2 - Substance, ik heb iets met stormen :p. Lijkt me een beetje een kruising tussen de film "Deep Rising", "Virus" en de game RE4. Ga ik zeker in de gaten houden.
     
  8. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook zo wat filmpjes en screenshots bekeken. Ben echter meer geïnteresseerd in RE4 dan in deze game, ik heb echter nog geen GC :'-(
     
  9. metzman

    metzman XBW's typverslaafde

    Berichten:
    499
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wel *)

    heb RE4 ook al gepre-orderd bij gcshop.

    Cold Fear heeft misschien mindere graphics qua detail enzo, maar kan denk ik qua gameplay en sfeer net zo leuk zijn. Vooral ook omdat de omgeving interactief is en je dus op gasleidingen kan schieten zodat je vijanden vlam vatten e.d. Ook dingen zoals dat schommelende deck zie je niet vaak in games, zorgt dat je met meer dingen rekening moet houden dan je vijanden, maakt het allemaal wat dynamischer. Die nieuwe trailer die uit is ziet er ook vet uit, veel sfeer. Ik hoop bij dit soort games wel altijd dat de speelduur een beetje lang is, ik weet dat je naast op de boot ook nog op een booreiland aankomt wat weer een beetje variatie brengt en langere speelduur, want een schip is groot, maar natuurlijk niet iets waar je heel veel uren rond kan dwalen, maar er zal wel veel puzzel en zoek werk in de game zitten. Bij MGS 2 hadden ze ook eerst het plan om de gehele game op die tanker af te laten spelen, maar zagen dat de game dan te kort zou worden. Dus ik hoop op een lange single-player met Cold Fear met een beetje een goede replay waarde.
     
  10. DAU_MGS

    DAU_MGS AFCA

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    4
    het is echt een gruwelijk spel echt niks over te klagen geluid is er goed bij grafish
     
  11. Feodor

    Feodor Active Member

    Berichten:
    1.588
    Leuk Bevonden:
    0
    Hé verrek het is 3 maart. :) heb hem nog niet zien liggen. :mad:
     
  12. DAU_MGS

    DAU_MGS AFCA

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    4
    bij ons in de winkel zag ik hem gister al liggen
     
  13. Wessiej

    Wessiej A.F.C.A.

    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    0
    En hoe is het spel beetje uitleg graag O-)
     
  14. Tha real gamerr

    Tha real gamerr casual gamer

    Berichten:
    309
    Leuk Bevonden:
    10
    grafisch niet echt mooi.. |:-
    maar wie weet als de game uiteindelijk af is *)
     
  15. DAU_MGS

    DAU_MGS AFCA

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    4
    hij is wel gruwelijk wel een paar scrik momenten gehad al maarja de besturing is alleen effe wennen en verder is het echt wel een goed spel grafisch ook
     
  16. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb net mailtje van Ubisoft binnen met een filmpje van CF. Ziet er wel vet uit. Ik dacht eerst heel negatief over deze game. Maar ik vind het er toch nog steeds niet geweldig uitzien.
     
  17. Avenger NL

    Avenger NL Active Member

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    0
    heb het spel sinds gisteren,het is echt een top spel,de sfeer en ambiance zijn erg goed gemaakt,je hebt echt het idee dat je op dat schip bent en dat achter elke hoek of deur gevaar dreigt,grafisch vind ik hem erg goed,de licht effecten zijn van het niveau splinter cell,en de gore is erg goed uitgewerkt,de regen en het water wat opspat ziet er erg mooi uit,als je op de kop van een zombie schiet spat ie uit mekaar en de resten van de hersens druipen van je scherm,wat ook het water doet trouwens,overal liggen wel bloedplassen en liggen lijken verspreid,de physics van de zombies/mensen zijn erg goed gemaakt ze lopen snel op je af,pakken je beet en proberen je te bijten,als je op B drukt schudt je ze van je af,ze schieten ook op je en duiken weg als je ze probeert te raken,de controls zijn bijna identiek aan de RES evil serie,alleen kun je nu over de schouder mee kijken als je moet schieten,als je je pistool trekt heb je gelijk een lamp erbij,hoop alleen dat het wel lang duurt voordat je hem uitgespeeld hebt,want voor mij is het echt een topper,lees ook eens de review op www.gamerankings.com.
     
  18. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar speelt het hele spel zich op het schip af? Is dat spel dan zo groot? Want het lijkt me nogal moeilijk om een heel spel alleen op een schip te laten afspelen. Blijkbaar gaat het dus wel...
     
  19. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Ook op een booreiland...
     
  20. Xboxmod

    Xboxmod ^^That's me^^

    Berichten:
    1.087
    Leuk Bevonden:
    0
    Was net op gammo, lijkt me wel leuke game, maar wordt wel erg weinig gepost in deze thread.
     

Deel Deze Pagina