BIA player review
Een kleine review door mijn persoontje.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik enigszins teleurgesteld was toen ik voor het eerst speelde. De graphics geven je een mixed gevoel. Laten we de dooie beesten als uitgangspunt nemen van de slechte kant van deze beelden. Herinneren jullie je de voertuigen uit de Rainbow six series, nou zo zien deze koeien hier er ook uit, dus met een zeer lage resolutie waarde. Dit zelfde kan gezegd worden voor de muren etc. Daarnaast is er op sommige momenten een behoorlijke framedrop. Maar goed hier kom je overheen. Al zijn dit toch punten die op sommige momenten even vervelend kunnen zijn.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik pas op 'day 1' ben van het spel, m.a.w. nog niet heel erg ver. Momenteel heb ik o.a. een tank onder mijn hoede.
Eigenlijk draait alles in dit spel(simulatie) om realisme. En men kan het zo realistisch mogelijk maken. De suppression icoontjes zouden dus eigenlijk ook uitgeschakeld moeten worden wil je het zo realisch mogelijk maken. Dit heb ik dus ook gedaan, maar ik heb wel de crosshairs aangezet. Ik bedoel als je in het echt een wapen in je handen hebt geeft dit je een heel wat betere coordinatie m.b.t. het richten van een wapen dan in een spel (een crosshair zou dus goed te praten zijn.) De volgende verandering die ik ga doorvoeren is dat ik ben begonnnen op de makkelijkste moeilijkheidsgraad die er is. Deze ga ik veranderen naar de moeilijkste.
Dit even ter ingeleide van de basic instellingen van het spel.
Een volgend aspect dat behandeld zou moeten worden is de sfeer die het spel uitstraalt. Ik kan dit enigszins beoordelen doordat ik zelf dat gebied ook bezocht heb. En ik weet niet of er meerdere mensen zijn die dit gezien hebben maar er was in normandie ook een dorp dat ze helemaal intakt hebben gelaten na de gevechten in de tweede wereldoorlog. En dit klopt aardig met wat ze in het spel hebben proberen neer te zetten. Het ademt een goede franse sfeer uit.
Wat mensen als een nadeel kunnen ondervinden is dat ze enigszins beperkt zijn tot de map van een campaign. Ze moeten echter niet uit het oog verliezen dat je ook echt de missies 'naspeelt' van 1945 met de setting zoals die toen was. Het is geen 'explore' game. Het is een simulatie van de gevechten zoals die toen zouden moeten hebben plaatsgevonden. Naarmate je verder komt zie je ook dat de vrijheid gezocht moet worden in een ander aspect van het spel, en dat is het volgende punt dat besproken wordt.
De gameplay. Dit is zoals ik nog nooit heb meegemaakt. Ik moet hier een kanttekening maken door te zeggen dat ik niet online in teams fps speel. Ik kan me goed voorstellen dat je dan dezelfde tactieken hanteert als bij het spelen van de single player mode in dit spel.
Je bestuurt verschillende soorten eenheden onder je bevel. En de eenvoud waarmee je dit doet komt zeer wel ten voordele van je speelervaring. Juist doordat dit zo intuitief is kan je daadwerkelijk nadenken over de beste tactische zetten die je zou moeten uitvoeren om tot een goed einde te komen van je opdracht.
In dit 'daadwerkelijk nadenken' schuilt ook de vrijheid die je hebt in het spel. Deze vrijheden laten zich dus vertalen in de mogelijkheden die je hebt om de missie te halen. Hoe laat ik mijn troepen voor afleiding zorgen zodat ik ongemerkt van de zijkant kan sluipen. Of vica versa. hoe laat ik de tank rijden zodat ik en mijn troepen achter dit voertuig tot een bepaald punt dekking kunnen krijgen. Enz enz. Het is voor de verandering een keer niet 'domweg' enkel schieten zoals in bijv. de Halo delen, maar je moet nadenken omdat je anders je missie simpelweg niet haalt.
Dit waren even de opmerkingen die ik bij deze game wou maken. Vooral voor de mensen die met 'plezier' (of ethisch gezien beter: interesse) naar 'Band of Brothers' keken is dit een aanrader, mede ook door de historische correctheid en aanwezigheid van WW2 informatie.
Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt: 16 mrt 2005